Genel

Levent'teki çarşı Pazar'da girişimciye 10 yıl kira zammı yok!

İstanbul ’un belli başlı caddelerinde yer alan ofis, mağaza ve dükkanlar, markalı iş yapanları görünürlük açısından cezbediyor. Gün boyu insanların gelip geçtiği merkezi noktalarda bulunmak kuşkusuz doğru bir seçim

İstanbul 'un belli başlı caddelerinde yer alan ofis, mağaza ve dükkanlar, markalı iş yapanları görünürlük açısından cezbediyor. Gün boyu insanların gelip geçtiği merkezi noktalarda bulunmak kuşkusuz doğru bir seçim. Ancak maliyetler girişimcileri zorluyor.

İstiklal Caddesi ve Kapalıçarşı 'da kiralar el yakıyor
24 saat canlılığın yaşandığı, hafta sonları bir milyon kişiyi geçen potansiyeliyle İstiklal Caddesi 'nde kiralık veya satılık dükkan bulmak neredeyse imkansızlaştı. 64 caddesinde 3000 'den fazla dükkan bulunan, 45.000 metrekarelik kapalı alana sahip Kapalıçarşı 'da ise rayiçler USD üzerinden hesaplanıyor.

Fatih Sultan Mehmet 'in emriyle 1461'de inşa edilen Kapalıçarşı, kapladığı büyüklükle, içindeki dükkanların sayısı ve çeşitliliği bakımından dünyanın önde gelen alışveriş merkezlerinden biri. Günde ortalama 250 bin ile 400 bin arası kişi tarafından ziyaret edilen Kapalıçarşı 'da10 metrekareden 60 metrekareye kadar farklı büyüklükteki dükkanların önü dahi alabildiğine mallarla kaplı. Kiralar, 5 bin dolardan başlayıp, 10 bin doların üzerine çıkıyor.

Yeraltı çarşıları bir zamanlar alışverişin merkeziydi
şžehrin her yerinde alışveriş merkezleri boy göstermeye başlayınca, bir zamanlar insanların çoluk çocuk toplanıp alışverişe gittikleri yeraltı çarşıları popülaritesini AVM'lere kaptırdı. Yeraltı çarşıları, değişen alışveriş kültürünün de etkisiyle AVM'lerin ve cadde mağazalarının gölgesinde kaldı.

Yeniliğe ayak uyduramadılar
Bugün alışverişe çıkarken kimsenin aklına yeraltı çarşılarına gitmek gelmiyor. Her türlü ışıltıyı, albeniyi sunan alışveriş merkezlerinin mantar gibi çoğaldığı bir şehirde yeraltı çarşılarının eski müşteriye sahip olmamasının nedeni sıradanlık ve istenilen talebi karşılayamaması.

AVM rekabetine “çarşı ”lar da katıldı
2000 'li yıllara kadar, insanların her ihtiyacını karşılayacak çarşılar yoktu. Bu yüzden yer altı çarşıları, gerek düğün, gerek bayram alışverişlerinde bir numaraydı. Zamanla her yer cazip fiyatlar sunan, alışverişi kolaylaştıran hem de gezilesi AVM 'lerle dolu.

40 yıllık Aksaray Yeraltı çarşısı outlet oldu
1973 yılında İstanbul Büyükşehir Belediyesi'ne bağlı olarak açılan Aksaray Yeraltı çarşısı, değişimin en bariz gözlendiği adreslerden. 127 mağazanın yer aldığı çarşı özellikle Aksaray çevresinin bozulan imajından olumsuz etkilendi. Bugünlerde kiraların 20.000 TL 'ye kadar yükseldiği çarşı, çareyi ismini outlet merkezi olarak değiştirmekte buldu.

Türkiye, AVM 'lerle 2000 'li yıllarda tanıştı
Birbirini tamamlayan ve sinerji yaratacak markaların bir araya (shop mix) toplandığı merkezler, ülkemizin çağdaşlaşması, şehirlerimizin modernleşmesi, tüketici haklarının korunması paralelinde hızla yaygınlaştı. Bir zamanlar düğünde bayramda, insanların çoluğu çocuğu toplayıp, üst baş almaya gittiği, sıra sıra mağazalarla donatılmış yeraltı çarşıları artık sadece düşük gelirlilere hitap eder oldu.

Türk insanı çarşı-pazar gezmeyi sever
çarşı Pazar gezmeyi seven Türk insanının alışveriş keyfi AVM 'lerle tam olarak karşılanmayınca, semt pazarları da genellikle hafta içi kurulduğundan çalışan kesime hitap etmeyince ikisini tek potada eritme formülü devreye girdi.

TURYAP, Levent Metro İstasyonu 'nun altında çARşžI PAZAR 'ı kurdu
Metrocity, Levent Plaza, Eria Tower, Özdilek ve Kanyon AVM 'lerin geçiş noktaları olan koridorda ünlü-ünsüz mağazaların yer alacağı çARşžI PAZAR konsepti geliştirildi. Projenin, Esentepe-Maslak hattında çalışan binlerce insanın hızlı ve kaliteli alışveriş yapabileceği, her türden ihtiyaçlarını en ekonomik şekilde karşılayacağı bir çözüm noktası olarak hayata geçirilmesinde geriye sayım başladı.

Yüzbinlerce yolcunun geçiş noktası
Metro istasyonlarında yaralan çARşžI PAZAR projesi Türkiye 'nin en değerli ticari emlak alanlarında yer alan ve çevrede konumlanan lüks rezidanslar ve plazaların ana giriş çıkışlarının bağlandığı bir iş-alışveriş-eğlence-yürüyüş-ticaret-yaşam ana damarıdır. Türkiye 'de eşi benzeri bulunmayan, çok özel bir gayrimenkul projesidir. çARşžI PAZAR, yoğun iş temposu içinde alışveriş için fazla zaman harcamaya gerek kalmadan, her türlü kaliteli ev ürünü bir arada bulabilme imkanı sunacaktır.

çARşžI PAZAR 'da yer alacak mağazaların konsepti, İstiklal Caddesi, Beyoğlu Balık Pazarı, Mısır çarşısı şeklinde belirlenmiş olup, yüzlerce markanın buluşacağı 4000 m2 'lik alan doyasıya alışveriş zevki yaşatacak. Ekonomik ve kaliteli ürünler sunulacağı çARşžI PAZAR 'da baharat, şarküteri, kuruyemiş, manav ve bakliyat reyonları bir arada bulunacak; ilerleyen süreçte her türlü gıda, ev tekstili, telekomünikasyon karmasıyla genişleyecek. Parfümeri, bijuteri, eczane, ayakkabı, bay-bayan-çocuk giyim ve spor malzemeleri satılan mağazaların bulunacağı çARşžI PAZAR 'da ekonomik fiyatlar ve uygun ödeme koşullarının yanı sıra bayram ve tatil günlerinde özel indirimler uygulanacak. ATM, simitçi ve çiçekçiyle sınırlı olan dükkanların çok sayıda ürün ve hizmetlerle çeşitleneceği metro istasyonlarında yolculuk zevke dönüşecek.

10 yıl kiraya zam yok
2 metrekareden 50 metrekareye kadar değişen büyüklüklerdeki alanların m2 'si 150 USD 'den başlayan fiyatlarla kiralanıyor. 10 yıl süreyle kiralanacak olan dükkan ve mağazalar, takip eden yıllar için de kullanıcısına opsiyonlanacak.

Alışveriş merkezlerinde minimum belirlenen kira bedellerinin yanında aylık net cirodan yüzde 8-15 aralığında bir pay alınıyor. Ciro payı, minimum kirayı geçerse bu bedel kira olarak ödeniyor, yani hangisi yüksekse kira bedeli olarak belirleniyor. Net kira ödemesi ile birlikte ödenmesi gereken stopaj yükümlülüğünün çARşžI PAZAR 'da KDV 'ye dönüşmesi ve firmaların istediği metrekareler ve özelliklerde dükkanı projenin henüz inşaat aşamasındayken tespit edebilmeleri talepleri artırıyor.

Simitçi Baba 1500 USD 'ye yer kiraladı
Önceden Kanyon AVM 'nin girişinde 2.5 metrekarelik alanda günde 1500 simit satan Simitçi Baba, çARşžI PAZAR 'da 5000 simit satacağı öngörüsüyle yer kiralayan ilk kiracı oldu.

Ender Saraç sağlıklı ürünlere yönelik bir kafe, Sunay Akın oyuncak müzesi ile çocuklarla büyüklerin birlikte oynayabileceği bir oyun alanı için kiralama yaptılar.

çOLUK çOCUK katı
Alt kattaki çarşı pazar konsepti kadar ilgi göreceği tahmin edilen çOLUK çOCUK katının doğuşuyla birlikte ayrı bir boyut yakalandı. Kadınların rahat alışveriş yapması adına çocukların emanet edileceği bir birim oluşturmak isterken, oyuncakçılar, çocuk kuaförleri, çocuk doktorlarıyla çeşitlenen kiracı adayları, TURYAP yöneticilerine üst katta 30 dükkandan oluşacak çocuk merkezi kurma fikrini verdi. Sadece kar amaçlı ticari odaklar şeklinde değil, bulunduğu bölgenin sosyal ihtiyaçlarına da cevap verecek olan proje, bu yaklaşımıyla ziyaretçi sayısında radikal bir artış sağlayacak.

Metro 'da 110 adet mağaza / dükkan olacak
Ağustos sonuna kadar kiralama süreci devam edecek. Sonra bu firmalardan çarşı için en uygunlarını tespit edilip mağaza karması oluşturulacak. Eylül ayında mağazalar iç dekorasyonlarını tamamlayacaklar. Proje, aynı ayın sonunda hayata geçirilecek.

Proje tamamlandığında 12 giriş-çıkış noktasıyla çoğunluğu beyaz yakalı 150.000 kişi civarında günlük insan sirkülasyonu bekleniyor.

Mütevazi girişimciye lüks lokasyon fırsatı
Levent metro istasyonunun altında kurulacak olan çARşžI PAZAR, lokasyonunun hareketliliği itibarıyla “iş yapamama ” riskini sıfırlıyor.

İşyeri açarken bulunduğunuz yerin sosyo - ekonomik ve kültürel yapısı hakkında bilgi edinmek ilk adım olduğundan, bölgenin nüfusu, ulaşımı, gelir kaynakları, bölge insanının yeme içme, sinema ve   tiyatroya gitme alışkanlıkları değerlendiriliyor. “Bazen doğru olmayan yer seçimi nedeniyle çok iyi bir markanın bulunduğu yerde başarılı olmadığı gözlenir. ” diyen uzmanlar, en emin yeri; pratik bir yaklaşımla, “benzer iş kolunda faaliyet gösterenlerin yerleşik olduğu bölgeler ” şeklinde belirtiyorlar. “Fakat fırsatı keşfedip ilk olmak şeklinde sezgisel bir yaklaşımın da avantaj sağladığı durumlar vardır. ” uyarısında bulunuyorlar.

Hayalinizdeki iş için ideal yer
Ürününü tanıtmak ve güvenilir bir markaya dönüştürmek isteyen irili ufaklı firmalar, bazen kendilerinden kat kat fazla üretim hacmi ve istihdamı olan firmalardan çok daha yüksek kar marjları elde ediyorlar. Girişimcilik burada devreye giriyor.

Girişimciliğin, ilk kez ortaçağda kullanılan 'entreprendere'   yani 'iş yapan' kelimesinden geldiği görülür. Risk alma, yenilikleri yakalama, fırsatları değerlendirme ve tüm bunların hayata geçirilme sürecidir. Girişimciler, yenilik yapan, risk almaktan korkmayan, hızlı karar verebilen ve en önemlisi de yapacağı iş için kararlı ve azimli bir tutum sahibi olmalıdır.

* Ürün veya hizmetinizin, müşterilere hitap eden,
cazip ve uygun bir farklılığı olduğundan eminseniz,

* İşin başında durmaktan, insanlarla ilişkiye girmekten sıkılmayan,
küçük bir ekibe liderlik edip motive etmekten hoşlanan,
küçük başarılarla mutlu olup kendini motive etmeyi beceren bir yapıdaysanız,

* Kurallara uymaya hazırsanız; kuralların içerisinde gelişmeye açık düşünmek,
uygulamadan önce önermek, izin almak ağır gelmeyecekse,

* İyi satıcı olacak, müşterilerle bizzat ilgilenecek,
isteklerini veya şikayetlerini anlayıp çözebilecekseniz,

* Yaptığınız işten heyecan duyuyorsanız

çARşžI PAZAR 'da uygun koşularla geleceğe yatırım yapmak mümkün.

Geçen yıl m2/2000 USD 'den kiralandı
Geçtiğimiz yıl, yine TURYAP tarafından ihaleye çıkarılan metro istasyonlarının kiralanabilir alanları m2 'si 2000 USD 'ye varan rakamlarla kiracı bulmuştu. 250 USD ile başlayan açık artırma sonunda 22 istasyondaki tüm yerler başta bankalar olmak üzere çeşitli zincir markalar tarafından kiralanmıştı.

İş Bankası, Yapı Kredi Bankası, Garanti Bankası, Akbank ve Citibank 'ın ATM 'leri dışında Fornetti (24 noktada / unlu mamüller), Kahve Dünyası (15 noktada), Smartcube (17 noktada/ gazete-dergi), Pratik Nokta (39 noktada/ ödeme sistemleri), Metro Stop (2 noktada/ gıda), Flormar (6 noktada/ kozmetik), Rebul Eczanesi (1 noktada) ve Oklava (3 noktada/   tatlı) yer almak üzere sözleşme imzaladı.

İstanbul 'daki alışveriş merkezlerine kısa bakış:

Profilo : 1998 yılında açıldı. Bünyesinde 207 mağaza mevcut. 75 bin metrekarelik kapalı alana sahip.1200 çalışanı var.

Metrocity : 2003 yılında açılan merkezde 1200 araçlık otopark, 170 mağaza bulunuyor. 60 bin metrekarelik kapalı alana sahip binada yaklaşık 2000 kişi çalışıyor.

Cevahir : 2005 yılında açılan ve içinde 280 mağaza barındıran alışveriş merkezi 105 bin metrekare kapalı alana kurulmuş. Yaklaşık 5000 kişiye iş imkanı sağlayan merkezi yılda ortalama 50 milyon kişinin ziyaret etmesi bekleniyor.

Galleria : Sadece İstanbul 'un değil, Türkiye 'nin ilk yapılan alışveriş merkezi olan Galleria 1988 yılında hizmete girdi. 140 mağazası bulunan merkezi, yılda yaklaşık 15 milyon kişi ziyaret ediyor.

Akmerkez : 1993 yılında hizmete giren alışveriş merkezi, 180 bin metrekarelik alana inşa edilmiş ve bünyesinde 240 mağaza bulunduruyor. Yılda 25 milyon kişinin hizmetinde

Büyükşehir'in E-5'te planladığı 'yer altı çarşısı' protokole takıldı
İstanbul Büyükşehir Belediyesi, E-5 Karayolu'nu 2005 yılında Karayolları Genel Müdürlüğü'nden devraldığında Metrobüs yolu ile birlikte yeni bir çehre kazanan E-5'te yeni altgeçitler ve otoparklarla yer altı çarşıları yapmayı planladı. Projede, şžirinevler'deki üst geçit kaldırılarak, 6 metrelik koridordan oluşan yaya alt geçidinin iki tarafına da 10'ar metrekarelik 40 dükkan yapılması planlandı. Yap-işlet-devret modeliyle yapılması düşünülen ve ihale aşamasına gelen çalışma, E-5 Karayolu'nun belediyeye devrine ilişkin imzalanan protokoldeki, 'E-5 Karayolu ulaşım amacı dışında kullanılamaz' maddesi yüzünden, projedeki 'Yeraltı çarşısı' fonksiyonu iptal edildi.