Londra paralı girişle ihya oldu İstanbul ne yapacak?
Gündeme gelen kent merkezlerine paralı giriş uygulamasıyla Londra’da 11 yılda 1.2 milyar sterlin (4.3 milyar TL) gelir elde edilirken, İstanbul’daki sonuçları merakla bekleniyor.
Yoğun trafiği hafifletmek amacıyla Türkiye’de de gündeme gelen büyükşehirlerin merkezlerine araç girişini ücretlendirme sistemi, İngiltere’nin başkenti Londra’da 2003 yılından bu yana uygulanıyor. Uygulamayla şimdiye kadar 1.2 milyar sterlin (4.3 milyar TL) net gelir elde edildi, şehrin merkezinde trafikte yüzde 25 oranında rahatlama yaşandı ve merkeze giren günlük araç sayısı ortalama 60 bin azaldı. İstanbul sonuçları ise merakla bekleniyor.
Kente giriş 41 lira
Hafta içinde 07.00-18.00 saatlerinde Londra’nın merkezine motorlu taşıtlarıyla giren sürücüler, günlük 11.5 sterlin (yaklaşık 41 TL) ödemek zorunda. Sürücüler aylık ya da yıllık olarak satın aldıkları pulları araçlarına yapıştırarak şehrin merkezinde taşıtlarını kullanabiliyor. Motosikletler için her gün, otomobiller için ise hafta sonu şehrin merkezinde araç sürmek ücretsiz.
Özellikle çalışma günlerinde Londra’nın merkezindeki trafiği hafifletmek ve elde edilen gelirle Londra ulaşım sistemini iyileştirmeyi amaçlayan uygulamayı ihlal edenler ise 195 sterline (yaklaşık 700 TL) varan cezalar ödüyor.
2000-2008 yıllarında Londra Belediye Başkanı olan İşçi Partili Ken Livingstone’un seçim programında yer alan ve 17 Şubat 2003’te resmen yürürlüğe giren uygulamayla hava kirliliğinin önlenmesi de amaçlanıyor.
Ulaşımı iyileştirmede kullanılıyor
Londra Ulaşım Kurumu verilerine göre, geçen yıl trafik ücretinden 235 milyon sterlin gelir sağlandı. 2003-2013 yıllarında ise bu uygulamayla 1.2 milyar sterlin net gelir elde edildi.
Gelirin ulaşım ağlarının geliştirilmesine harcanması yasa gereği zorunlu. Sağlanan gelir otobüs ağlarının, yolların ve köprülerin, yol güvenliğinin ve çevrenin geliştirilmesi için harcandı.
Her gün 60 bin aracı trafikten çekti
Uygulamanın yürürlüğe girdiği ilk gün Londra’nın merkezindeki trafikte yaklaşık yüzde 25 azalma oldu. Otomobillerini almayan sürücülerin yaklaşık yarısı toplu taşıma araçlarını kullanmaya yöneldi. Duyurulduğu zaman kargaşaya ve aksaklıklara neden olabileceği gerekçesiyle şüpheyle yaklaşılan ancak 11 yıldır başarıyla sürdürülen uygulamayla, her gün merkeze giren araç sayısı ortalama 60 bin azaldı.
Elektrikli indirimli
Yaklaşık 8 buçuk milyon nüfuslu Londra’da göreve gelen her belediye başkanının seçim vaadi programında bulunan trafik ücreti uygulamasında son olarak, “yeşil araba” olarak bilinen elektrikle çalışan ve doğa dostu arabalarda trafik ücretinde indirim yapılmasına karar verildi.
Vatan