Eğitim

Lucien Arkas: İzmir Limanı'nı bana versinler

Arkas Holding Yönetim Kurulu Başkanı Lucien Arkas, İzmir Limanı'nın kurtuluşunun kamu-özel sektör ortaklığında olduğunu söyledi

İhale sürecindeki İzmir Limanı'nın en büyük müşterisi Arkas'ın Yönetim Kurulu Başkanı Lucien Arkas, limanı terk etmeyeceklerini belirterek, "İzmir Limanı'nda sıkıntı var, çünkü çok bekleniyor ve bekleme parası çok tutuyor. Bu nedenle de Aliağa'ya gidiyorlar ama ben İzmir Limanı'nı terketmem" dedi. Arkas, iptal edilen liman ihalesi ile ilgili olarak, "Bana görev verilsin, ben İzmir Limanı'nı hem yaparım hem de tanıtırım. Müşteri problemi olmaz " şeklinde konuştu.

Nasıl yük gidecekti?

Arkas şöyle devam etti: "İzmir'e çok güzel bir liman yatırımı yapmak, zemini taramak lazım. Bakan yatırım yapacağını söyledi. 500 milyar dolar ihracat hedefi konuluyor. Hangi limanla yapılacak? Nakliye işin temel taşı. Bizim limanımız Marport'u kimse söylediği için yapmadık, müşteri dışında da kimse teşekkür etmedi. Ama 1 milyon 700 TEU kapasitesi var. Biz yapmasaydık İstanbul'dan yük nasıl gidecekti?"

Liman planlaması yapılması, kamu ve özel sektörün biraraya geldiği bir model oluşturulması gerektiğini vurgulayan Arkas, bu noktada Ankara'ya giderek ne yapabileceğini soracağını söyledi. Arkas, "İzmir Limanı'na iptal edilen ihaledeki 1 milyar 275 milyon dolarlık rakamı artık kimse vermez. Çözümüm şu: 49 yıllığına vermiştiniz. 30 yıla düşürün. Bölün 1.3 milyar doları 49 yıla. 26 milyon dolar yıllık. Çarpın 30'la 780 milyon dolar. Bu fiyattan 49 değil 30 yıl için verin. Bunu da kamu-özel birlikte yapsın. Benim projem şu: Sanayi odası; 'Yüzde 25 ile ben girerim' dedi, belediye de... Gerisi de işadamları... Ben yüzde 4-5 ortak olayım. Dönüşte, Binali Yıldırım'a ne ve nasıl yapmak istediklerini bir sormak istiyorum. Biz yapabiliriz. Gerekirse ben uyayım size diyeceğim. 'Cek-cak'a da kalmasın. Yoksa uzun yıllar kalıyor. Biz Marport'u yaparken yabancı bankalar ipotek yapacağımız araziye değil, gemilerimizi nasıl işlettiğimize baktılar" diye konuştu.

Adım Lucien dedim, `Hüseyin' kaldı

Lucian Arkas: "Lise 2'deyim. Edebiyat öğretmeni adımı okuyamadı. 'Nedir adın?' dedi. 'Lucien' dedim. 'Hah tamam Hüseyin' diye düzeltti!.. Ondan sonra okulda adım Hüseyin kaldı. Ama ben normal bir adam olmadığım için bir de 'binormal' lakabı takıldı. Sonra adım 'Bi normal Hüseyin'e döndü.

Sanat koleksiyonunun değeri 50 milyon $, en değerlisi Renoir

Sanat koleksiyonu bilinen Arkas, "Türkiye'nin özel en geniş koleksiyonlarından biri bende" dedi. Portföyünde 800 kadar resim olduğunu anlatan Arkas, toplam değeri sorulduğunda "Bilmem 40-50 milyon doları geçer herhalde" yanıtını verdi. En kıymetlisi hangisi sorusuna ise Arkas New York'ta bir müzayedede çok büyük bir şans eseri uygun fiyatla Renoir aldığını anlattı. Arkas, hevesi birkaç kez kırılsa da müze açma isteğinin devam ettiğini sözlerine ekledi.."

`İşler açılıyor, fırsat var' dedi en büyük konteyner gemisini aldı

Gemi yatırımlarına devam eden Arkas, Hegemann Yard Group'un Volkswerft Stralsund Tersanesi'nde inşa edilen 2 bin 500 TEU kapasiteli iki konteyner gemisini daha filosuna kattı. Arkas, Almanya'da teslim aldığı en yeni gemisi olan Vivien A ile birlikte filosundaki Türk Bayraklı gemi sayısını 31'e çıkardı. Türkiye'nin en büyük konteyner gemisi olma özelliğini de taşıyan ve 23 milyon euroya malolan bu gemiye de Vivien A adı verildi. Arkas, "Krizle dış ticarette yaşanan daralma, yerini canlanmaya bırakıyor. Bu, konteyner gemi taşımacılığına da olumlu yansıyacağı için bu gemileri aldık. İyi fiyat ve iyi kredi imkanı bulduk" dedi.
Vatan

Basında yer alan diğer haberler:

Akdeniz'i Türk gölüne çevirecek
Öğretmeni Lucien'i telaffuz edemeyince 'Hüseyin' deyivermiş Lucien Arkas'a. "Normal olmadığım" için arkadaşlar Hüseyin'e "binormal"i ekledi. Bugün 1.5 milyar dolarlık holding haline gelen Arkas'ın, hedefi Akdeniz'i Türk gölü yapmak

Lise 2'deyim. Yıl 1961. Edebiyat öğretmeni adımı okuyamadı. 'Nedir adın' dedi. 'Lucien' dedim. 'Hah tamam Hüseyin' diye düzeltti!.. Ondan sonra okulda adım Hüseyin kaldı. Ama ben normal bir adam olmadığım için bir de 'binormal' lakabı takıldı. Sonra adım 'Bi normal Hüseyin'e döndü." Bu yıl 1.5 milyar dolarlık ciroyu hedefleyen Arkas Holding'in patronu Lucien Arkas, Almanya'nın liman kasabası Stralsund'a giderken Forbes'un milyarderler listesindeki bir işadamı gibi değil de okul anılarını dostlarıyla paylaşan biri gibiydi. Arkadaş deyince; gezi sırasında Lucien Arkas'a bazılarının Bay Arkas, bazılarının Lucien Bey dediğini fark ettim. Sordum, nasıl hitap ediliyor size? "İşyerinde genelde Bay Arkas derler. Daha samimi olduklarım Lucien Bey. Ancak Arkas Bey diyenler de var. O yanlış. Bir insanın soyadına bey konur mu? Ama alıştım fark etmez" yanıtını verdi. 31'inci gemisini teslim almak için giderken anlattı bunları Lucien Arkas. Nam-ı diğer Binormal Hüseyin'in gemisini teslim aldığı bölge Bay Arkas'ı iyi tanıyormuş. Çünkü, bölgenin iyi bir işvereni. Tersanenin zor durumunda - tabi kendisi de kazançlı çıkıyor- gemi siparişi veriyor. Dolayısıyla tersane açık kalıyor ve 'küçük kasaba' hayatına devam ediyor. Gemiyi yapan Hegemann Yard Tersane'sine bugüne kadar 17 gemi siparişi vermiş. Kabaca 20 milyon dolar desek 350 milyon dolarlık bir değer yaratmış bölgede. Bizim de yolculuğa dahil olmamıza neden olan gemi 2 bin 500 konteyneri bir arada taşıyor. Bu onu kısa bir süre önce Turkon'a (Kalkavan ailesi) kaptırdığı 'Türkiye'nin en büyük konteyner gemisi' ünvanını da geri alması anlamına geliyor.

2 FUTBOL SAHASI UZUNLUĞUNDA
Gemiye gelince 220 metre 50 metre yüksekliğinde... Şöyle anlatayım bir futbol sahası kabaca 100 metre arasında dersek bu gemi, iki futbol sahası uzunluğunda... Bir yıl kiraya verdiğini söyledi Arkas. Nedeni gelecek yıl teslim edilecek ikinci gemiyi (aynı tonaj ve büyüklükte) beklemekmiş. Çünkü düzenli seferlerde karşılıklı iki gemi daha verimli oluyormuş. Bay Arkas'ın bir de iddiası var. Akdeniz ve Karadeniz'i Türk gölü yapmak. Latince 'mare nostrum' diyor. Türkçesi 'Bizim deniz'... Biz başka 'Deniz'lerden bunu biliyoruz diyorum. "Valla benim derdim Akdeniz" diye yanıt veriyor "30 yıl önce kimse tahmin etmezdi ama bakın artık gemilerle Akdeniz'de önemli işler yapıyoruz" diye ekliyor Arkas. Akdeniz ve Karadeniz'de 12 ülkede 26 ofisi var. Arkas ofis olmayan ülkelerde de yerel acenteler ile çalışıyormuş. Bunlar da hesaba katılınca Türkiye dahil toplam 20 ülkede 41 noktada servis veriyor. Arkas "Suriye ve Lübnan sırada. Sonra da Libya'yı açacağız" bilgisini veriyor. Taşıdıkları yükün üçte birinin yabancıdan yabancıya olduğunu belirten Arkas, hedefi bu oranı daha da yukarılara çekmek.

Fiyatlar uçtu 2 yıldır tablo almıyorum
Sanat koleksiyonuyla ünlü Arkas sorular üzerine "Türkiye'nin özel en geniş koleksiyonlarından biri bende" diyor. 500'ü Türk toplam 800 kadar resmi varmış. Fiyatlar uçtu, Türkiye'den 1-2 yıldır almıyorum diyor. 20-25 bin dolarlık resim 250-300 bin dolara satılıyor. Bu kadar ediyorsa ben de elimdekileri satayım. En kıymetlisi hangisi sorusuna "Renoir" yanıtını veriyor Arkas. Arkas'ın isteği bunları kuracağı müzede sergilemek.

Türk bayrağı çekmenin faturası 6 milyon lira!
Lucien Arkas'ın tüm gemileri Türk bayraklı. Son gemi de Türk bayrağı çekilerek teslim edildi. Anlattıklarından çıkardığım; gemilere Türk bayrağı çekilmesinden gurur duyuyor ama bunun bedelini de ödüyor! Arkas'tan aktaralım: "Türk bayrağı çekince gemimiz Kore'de de çalışsa SGK'ya sigortası ödeniyor. Oysa yabancı bayrak çekseniz böyle bir rakam ödenmeyecek. Gemilerin bize aylık sigorta faturası 200 bin lira. 30 gemide 6 milyon lira. Bazen bu para çok diyorum ama olsun fark etmez."

Batıyı deniz-demiryoluyla doğuya bağlayacak
Arkas'a 'yeni plan proje var mı' diye soruyoruz. Bu yaz başlayacağı Anadolu projesinden bahsediyor. 500 dönüm Mersin Limanı'nın 30 kilometre yakınında bir lojistik merkezi kurmayı planlayan Arkas'ın planı şu: İstanbul, Bursa ve Batıdaki diğer şehirlerin mallarını gemiyle İzmir ve Mersin limanlarına getirip oradan tren yoluyla bölgedeki illere dağıtmak. Bunun için Mersin'de dağıtım merkezi yapmak isteyen TCDD'yi ikna etmesi gerektiğini anlatan Arkas, "Beraber yapalım diyoruz ancak yasal prosedür eksik" diyor.
Tarık YILMAZ/Sabah

En büyük gemiyi yarı fiyatına aldı, Türk bayraklı filoyu `31'e çıkardı    
 
Arkas Holding, satın aldığı 2500 konteynırlık yeni gemisi ile Türk bayraklı gemi sayısını 31'e çıkardı, bu geminin ikizini de 2011'de teslim alıp 32'yi bulacak. Lucien Arkas, "Krizden önce 42 milyon Euro istenen gemiyi 23 milyona, ikizini 24 milyona mal ettik. Türkiye, 2023'teki 500 milyar dolar ihracat hedefi için liman ve demiryoluna yatırım yapmalı" dedi.

TÜRKİYE dahil 20 ülkede, 41 noktaya konteynır taşıyan Arkas Holding, Almanya'nın Rostock kenti yakınlarındaki bir tersaneden, 11 yılda 17'nci gemisini teslim aldı. 220 metre, yani 2 futbol sahası uzunluğundaki geminin ikizinin 2011'de teslim edilmesiyle, sayı 18'i bulacak, bu gemiler için yapılan ödeme 500 milyon Euro'yu geçecek. Arkas Holding Yönetim Kurulu Başkanı Lucien Arkas, Vivien A'nın teslim ve bayrak çekme töreninde, Alman Hegemann Yard Group'un teslim ettiği geminin Türkiye'nin en büyük konteynır gemisi olduğunu söyledi. Arkas, gemiye yüklenecek 2 bin 500 konteynırın yan yana dizilince 15 kilometreyi bulduğunu vurguladı.

Ucuz Çin gemisi almadık

Alman tersanelerinin işçilik kalitesinden memnun olduğunu söyleyen Lucien Arkas, "11 yıldır Hegemann Yard Group ile sağlıklı ve güven esaslı bir işbirliğimiz var. Hegemann, bugüne kadar bizim için 17 gemi yaptı, 18'inciyi seneye alacağız. Şu an 3'ü tanker, toplam 31 gemiye ulaştık. Alman tersaneleri, işçilikte en iyisi. Daha ucuza Çin'den gemi alırdım, fakat almadım" dedi. Arkas Grubu'nda halen en büyük geminin 1604 konteynır kapasiteli olduğunu söyleyen Lucien Arkas, bu geminin neredeyse yüzde 50 daha fazla konteyner taşıma kapasitesine sahip olduğunun altını çizdi.

19 milyon Euro kriz indirimi

Yaklaşık 2 yıl önce bu geminin kendilerine teklif edildiğini söyleyen Lucien Arkas, şöyle konuştu: "Fakat o zaman 42 milyon Euro bize çok geldi. Belçikalı bir grup o paraya gemiyi almış, gemi belirli aşamaya gelene kadar 18 milyon Euro ödemiş. Fakat son anda parayı da yakıp, alımdan vazgeçmiş. Yine bağlantı kurulunca bu kez 23 milyon Euro'ya anlaştık. Bu geminin ikizini de 24 milyona alıp, bir gemiyi 23.5 milyon Euro'ya maledeceğiz."

Ayağımıza kurşun sıkmayalım

Yüksekliği yaklaşık 50 metre olan Vivien A, saatte maksimum 22 deniz mili (yaklaşık 42 kilometre) hız yapabiliyor, hiç durmadan 24 gün seyirde kalabiliyor. Konteynır gemi taşımacılığının öneminin artacağını belirten Lucien Arkas, Türkiye'nin, 2023 yılındaki 500 milyar dolarlık ihracat hedefine ulaşabilmesi için, limanlarını iyileştirmesi, kapasitelerini artırması ve yeni limanlar yapması gerektiğini vurguladı. Demiryollarına ve güçlü lokomotiflere yatırım yapılması gerektiğini bildiren Arkas, şöyle konuştu: "Mutlaka planlama yapmalıyız. Yeni limanlar şart. İzmir limanına yatırım gerekiyordu, 2 yıldır bekliyor. 1.3 milyar dolara 2 yıl önce satıldı ama mahkeme beklendi. Bugün yarısı bile etmez. 500 milyon dolar kredi bulurum, 2.5 milyon konteynırlık kapasiteye ulaştırırım. `İzmir Limanı'nı adam et' deseler dört dörtlük yapardım. Dünya ticaretinde Türkiye'nin söz hakkı, sırası geliyor. Yeter ki kendimize çelme takmayalım, üretmeye devam edelim. Nakliyecilik, büyümede temel taşı olacak."

Yılda 6 milyon dolara mal olsa da gemilere Türk bayrağı takıyor

TOPLAM 43 şirkete sahip olan Lucien Arkas, "Tüm gemilerimde Türk bayrağı var. Gemilerde personel de Türk. Fakat mühendis ve yetişmiş eleman sıkıntısı var. Erkek eleman işe başlıyor, askerlik sorunu yaşamamak için yabancı bayraklı gemiye geçiyor. 3 yıl çalışıp bedelli askerlik hakkı kazanıyor. Çeşitli vergi ve harçlar ile her gemide yıllık 200 bin dolardan, yılda 6 milyon dolar yüke katlanıyorum. Yine de Türk Bayrağı'ndan vazgeçmiyorum. Yabancı bandra kullanan çok sayıda Türk armatör varken, ben Türk Bayrağı'nı gururla dalgalandırıyorum" diye konuştu.

800 tablom var, değerleri 40 milyon doları bulur

LUCİEN Arkas, "Yaklaşık 800 tablom var. Bunların 500'ü Türk ressamlara ait. Tablolarımın değeri 40 milyon doları bulur. İçlerinde Renoir de var. Renoir'i, New York'ta bir müzayedede, 8 yıl önce aldım. Ben bile şaşırdım, çünkü neredeyse şansımla aldım, bir anda tablo bende kaldı" dedi.

1.5 milyar dolar hedefliyor

İZMİR'in vergi rekortmeni Lucien Arkas, 300 yıl önce İzmir'e yerleşen Fransız asıllı bir aileden geliyor. Arkas, "Oğlum ve kızım da vergi rekortmenleri listesine giriyor. Grup ciromuz 2008'de 1.5 milyar dolardı. 2009'da 1.3 milyar dolar oldu ancak bu yıl yine 1.5 milyar doları buluruz. Ben araba veya başka bir şey satarak değil, hizmet yaparak bu ciroyu yakalıyorum. Gemi, tren taşımacılığı ile liman ve acentelikten kazanıyorum. Kötü günlerde ağlamak için mendiliniz olmalı. Ben de mendilimde hep kötü günler için birkaçyüz milyon dolar tutarım. 600 vagonum var. Daha fazla olsun istiyorum ama, bürokrasi yavaş işliyor" diyor.

120 Yunanlıya 14 maaş ödüyorum kriz var diye kesinti yapmam

TÜRKİYE ile Yunanistan ilişkilerinin bu dönemde daha geliştirilmesi gerektiğini düşünen Lucien Arkas, "Kız kardeşim, Yunanistan'da yaşıyor. Kötü günlerde Yunanistan ile iyi geçinmeye bakalım. Alalım uzo (Yunanlıların milli içeceği) veya rakıları, birbirimize gelelim. Benim Yunanistan'da işlerim var, 120 Yunanlıya istihdam sağlıyorum. Bu ülkede yılda 14 maaş var. Ben bunu kesmem, kim keserse kessin" dedi.
Ali Öztürk/Hürriyet