Lütfi Aygüler: Türkiye yi lojistik üs yapabiliriz!
Balnak Yönetim Kurulu Başkanı Lütfi Aygüler Türkiye için lojistiğin çok önemli bir sektör olduğunu belirterek, 'Türkiye nin 2023 e kadar 500 milyar dolar ihracat hedefi var. Bu hedef lojistiğin önemini daha da artırıyor. Türkiye yi lojistik üs yapab
Lütfi Aygüler, A.A muhabirine yaptığı açıklamada, nakliyenin 'bir
noktadan bir noktaya kamyonu getir, al götür' anlayışından çok farklı bir boyuta
geldiğini, son 20-30 yılda Türkiye 'nin lojistik sektöründe globalleşen dünyada
yerini aldığını, Gümrük Birliği 'nin de bunda önemli rol oynadığını dedi.
Bu süreçte Türk şirketlerinin de değişim içinde olduğunu, inşaat
şirketlerinin dünyanın her yerinden proje aldıklarını, tekstil ve otomotiv başta
olmak üzere Türk sanayinin geliştiğini, ihracatın arttığını ve bugün Ortadoğu,
Orta Asya ve Rusya 'da Türk ürünlerinin bulunduğunu, komşularla ciddi bir ticaret
hacmine ulaşıldığını anlatan Aygüler, ticaretin gelişmesine lojistik sektörünün
de ayak uydurduğunu belirtti.
Aygüler, sektöre birçok konuda önder olan Balnak 'ın ilk özel
antrepolardan birini açtığını, komple hizmet kapsamında şirketlere nakliye,
lojistik, gümrükleme, sigorta gibi hizmetleri Balnak markası altında sunan çok az
sayıda şirketten biri olduklarını dedi.
şirketin kara, hava ve deniz taşımacılığı yaptığını, filolarındaki 100 'e
yakın TIR 'ın yanı sıra malların yüzde 70 'ini başka araçlarla taşıdıklarını ifade
eden Aygüler, 250 bin metrekarelik bir depo alanını yönettiklerini, modern
depolarda etiketleme, paketleme, kullanım kılavuzu koyma gibi hizmetler
verdiklerini, ayrıca IT ayağını da geliştirmek için çalışmalar yaptıklarını
belirtti.
BÖLGESEL GÜç OLMAYI HEDEFLİYORUZ
Balnak 'ın sektörde hacim ve ciro olarak en büyük şirketlerden biri
olduğunu belirten Aygüler, şu bilgileri verdi:
'2000 'e yakın çalışanımız var. Sektörde öncü olduğumuzu iddia ediyoruz.
Birçok hizmeti biz başlattık. Kaliteli bir hizmet üretiyoruz. KalDer 'den 'Ulusal
Büyük Kalite Ödülü 'nü almış Avrupa 'da ilk firma. Hedef olarak da ülkenin
büyümesine paralel bir büyüme ve bölgesel bir güç olmayı hedefliyoruz. Amerika ve
Japonya 'da gidip şirket kurmak gibi bir hedefimiz yok. Bizim baştan beri
kendimize koyduğumuz hedef Türkiye ve çevresindeki bölge. Balkanlar, Rusya,
Ortadoğu ve Kuzey Afrika 'da bu amaçla yapılanıyoruz. Libya 'da temsilciliğimiz
vardı ama olaylar nedeniyle kapatmak durumunda kaldık. Erbil 'de bir
temsilciliğimiz var. Rusya ve Ukrayna 'ya yönelik bir yapılanma hedefliyoruz.
Mısır 'da önemli iş yapıyorduk bir süre etkiledi, ama toparladı. Libya dışında şu
anda aksayan bir şey yok. Sadece bizim sektör için değil, Türkiye için,
ihracatçılar için, inşaat şirketleri için oralarda çok ciddi potansiyel var. şu
anda korkulduğu gibi olmadı Libya dışında. Kuzey Irak çok canlı.
2011 'de şu ana kadar iyi gitti. Hedeflerimizin üzerinde gidiyoruz. Geçen
yıl 125 milyon avro ciro hedefliyorduk, 140 milyon avro ile kapattık. Bu yıl 155
milyon avro hedefledik, 160-165 milyon avro ciro yapacak gibi görünüyor. İlk 4
ayın trendi aynen devam ederse öyle görünüyor. Daha çok yurt içi nakliye
konusunda büyümek istiyoruz. Bunun için şirket alma planlarımız var. Bunun
arayışı sürüyor. Yeni müşteri kazanmak çok zor. Fiyat odaklı oldu herkes. Ucuz
fiyat vermezseniz işi alamıyorsunuz. Biz de şirket satın alarak büyümeyi
hedefliyoruz. Seçim sonrası istikrar devam ederse, 2012 'nin ilk yarısında da
halka açılma planımız var.' dedi.
SEKTÖR İşSİZLİÄE çARE OLACAK BİR SEKTÖR
Balnak Yönetim Kurulu Başkanı Lütfi Aygüler, Türkiye 'nin lojistik
açısından da konumunun çok iyi olmasına karşın gelişmiş ülkelerle kıyaslandığında
hala lojistik sektöründe çok gerilerde olduklarını dedi.
Sektörün ülkeye çok daha fazla döviz kazandırabileceğini, stratejik
önemini çok daha fazla artırabileceğini dile getiren Aygüler, şunları belirtti:
'Türkiye 'nin 3 tarafı deniz, Afrika, Ortadoğu, Kafkaslar, Orta Asya ve
Rusya gibi çok büyük pazarlara birkaç saatlik uçuş mesafesinde. Bulunduğumuz
bölgede muazzam gelişen bir pazar var. Avrupa önemli bir pazar ama çok gelişmiş.
şu anda da kriz nedeniyle durgunluk var. Diğer pazar büyüyor. Rusya inanılmaz
büyüyüp, gelişiyor. Azerbaycan 'da petrol var, inanılmaz zenginleşiyor. Irak başlı
başına hadise olacak. Kuzey Irak çok canlı. İnşaat, yapı malzemesi, gıda,
inanılmaz mal gidiyor. Bir de Bağdat ve Basra bölgesi imar edilmeye başladığı
zaman Türkiye için müthiş önemli olacak. Suriye ve diğer ülkeler öyle... Mısır 'da
ciddi bir Türk yatırımı var. Türkler orada 500 'e yakın fabrika kurdular. Tüm bu
gelişmeleri iyi değerlendirmeliyiz. Ayrıca Türkiye 'nin 2023 'e kadar 500 milyar
dolarlık ihracat hedefi var. Bu hedef lojistiğin önemini daha da artırıyor.
Türkiye 'yi lojistik üs yapabiliriz. Türkiye 'nin en önemli sorunu işsizlik.
Hepimiz işsizlikten yakınıyoruz. Bu sektör buna ilaç olabilecek bir sektör. Bizde
2000 'e yakın çalışan var. Bu kadar çalışan otomotiv firmalarında yok.' dedi.
TÜRKİYE 'Yİ LOJİSTİK ÜS YAPACAÄIZ ' PLANI VE KOORDİNASYONU YAPILMALI
Aygüler, 'çevre ülkelerin mal ihtiyacını Türkiye üzerinden aktararak
karşılayabiliriz. Dünya devi şirketleri Türkiye 'ye gelip burada üs kurmaya teşvik
edebiliriz. Ama bir türlü yapmıyoruz. Burada da en büyük engelimiz hedefimizin
olmaması. Hedefimiz sadece sözde var. Ankara 'da böyle bir koordinasyon, çalışma
maalesef yok. Gümrük mevzuatımız bunun başlıca engeli. Yabancıların gözünü
korkutan bir süreç gümrük. Mevzuatın değişmesi kolay. Bir kararname, yönetmelik o
kadar... Mevzuattan ziyade kafanın değişmesi gerekiyor' diye söyledi.
Dubai 'nin bir çöl olmasına karşın lojistik hizmet ve turizm sattığını ve
bütün Orta Asya 'nın buradan beslendiğini belirten Aygüler, bu konuda Türk
şirketlerinin Türkiye 'nin ilerisinde olduğunu dedi.
Lütfi Aygüler, Türkiye 'de aksayan konunun koordinasyon eksikliği olduğunu
vurgulayarak, şunları belirtti:
'Birisinin bu işe kafa koyup 'Türkiye 'yi lojistik üst yapacağız ' planı
yapması ve koordinasyonu sağlaması lazım. Dış Ticaret, İçişleri, Gümrük,
Denizcilik Müsteşarlığı, Ulaştırma Bakanlığı, özel sektör bir araya gelip
koordinasyon yapmalı. Kime sorsanız 'Türkiye lojistik üs olmalı ' diyor ama bir
mercinin bunu koordine etmesi lazım. Lojistik Bakanlığı olsa onun denetiminde
bunun koordinasyonu sağlansa, 'Türkiye 'yi lojistik üs yapacağız ' dese, o zaman
yürür. Bu devletin yapacağı bir şey. Özel sektörün yapacağı bir şey değil. Bu
hizmeti verecek altyapı ve insan kaynağı var. Havalimanlarımız, limanlarımız,
karayolu ağı var. Demiryolu ağının gelişmesi lazım. Zor bir şey değil.' dedi.
AA