Malatya Kuzey Çevre Yolu TBMM gündeminde!
Malatya Milletvekili Veli Ağbaba, Malatya'da yapılması planlanan çevre yoluna ilişkin soru önergesi hazırladı. Ağbaba, hazırladığı sorularını Ulaştırma, Denizcilik Ve Haberleşme Bakanı Binali Yıldırım'a sordu.
Malatya Milletvekili Veli Ağbaba, Malatya'da yapılması planlanan çevre yoluna ilişkin soru önergesi hazırladı. Ağbaba, hazırladığı sorularını Ulaştırma, Denizcilik Ve Haberleşme Bakanı Binali Yıldırım'a sordu.
Şehir trafiğini aksatmamak amacıyla yerleşim yerlerinin dışından geçirilen çevreyollarının pek çok şehirde yapılmasına rağmen büyükşehir olan Malatya’da hala yapılmadığını dile getiren Ağbaba "Malatya’da STK’ların, konunun uzmanlarının vatandaşların, siyasi partilerin karşı gelmelerine rağmen Kuzey Çevre Yolu yapılacağı ilan edilmiş, Karayolları Genel Müdürlüğü tarafından 1997 yılından beri gündemde olan Kuzey Çevreyolu projesinde ihale işlemleri bile henüz tamamlanmamıştır." dedi.
Ağbaba hazırladığı önergede Kuzey Çevre Yolunun toplam uzunluğu 54 km olup Malatya-Kayseri ayırımından başlayarak Vagon Onarım Fabrikası, Malatya-Sivas yolu, Battalgazi ilçesi ve Bulgurlu köyü üzerinden Pütürge yol ayırımından Malatya-Elazığ yoluna bağlanan bağlantı yolu olduğunu belirtti.
Bu güzergah üzerinde 31 adet köprü, 14 adet farklı seviyede köprülü kavşak, 28 adet alt ve üst geçit yapılması planlanmaktadır diyen Ağbaba "Malatya ovasının verimli topraklarının zarar göreceği Kuzey Çevreyolunun kamulaştırma bedelinin 120 milyon TL olacağı tahmin edilmektedir. Kamulaştırılacak alan 2.5 milyon m2 dir." diye belirtti.
Bu çerçeveden hareketle Ağbaba'nın soruları
1- 4 Şubat 2010 tarihinde dönemin Malatya Belediye Başkanı yaptığı açıklamada yeşilin korunması için Güney Çevreyolu’na taraf olduğunu fakat bakanlığın Kuzey Çevreyolu’nda karar kıldığını belirtmiştir. Belediye Başkanı daha sonra ise Kuzey çevre yolunda yapılan çalışmaların kamulaştırma yapılmadan mümkün olamayacağını, 18.madde ve toplulaştırma suretiyle kamulaştırma bedeli ödenmeden yolun açılması hukuksal engeller oluşturduğunu açıklamıştır. Şehrin Belediye Başkanı’nm bile karşı çıkmasına rağmen Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanlığı Malatya’da neden Kuzey Çevre yolunda ısrar etmektedir?
2- Kuzey Çevre Yolunun açılmasıyla yaklaşık 30 bin dekar tarım arazisi kontrolsüz bir şekilde yapılaşmaya açılacaktır. Tarım alanlarının iskana açılmaması ile ilgili Gıda Tarım ve Hayvancılık Bakanlığının çalışmalarının olduğunu bilinmektedir. Kuzey Çevreyolu kararı verilirken Gıda ,Tarım ve Hayvancılık Bakanlığı yetkilileri ile istişarede bulunulmuş mudur? Bulunulmamış ise böyle önemli bir kararın sadece Bakanlığınız tarafından alınması ne kadar sağlıklıdır?
3- Boğaziçi Üniversitesi Kandilli Rasathanesi ve Deprem Enstitüsü Eski Müdürü rahmetli Ahmet Mete Işıkara 2010 yılında Malatya’da Kuzey Çevreyolu’yla ilgili "Göz göre göre deprem riski kuzeyde iken, herhalde burası illa olacak diyemezler” şeklinde açıklamalarda bulunmuştur. Ayrıca İnönü Üniversitesi Maden Mühendisliği Bölüm Başkanı Prof. Dr. Mehmet Önal, şehrin kuzeyinin çürük olduğunu ve yerleşim alanlarının batı ve güneye kaydırılması gerektiğini belirmişlerdir. Bilim adamları, çevre uzmanları, şehir plancıları, tarım uzmanları bugüne kadar ısrarla Kuzey Çevre Yoluna karşı çıkmakta, Güney Çevre Yolunu savunmaktadırlar. Bilim insanlarının Malatya açısından büyük kayıplar yaratacağını belirttikleri Kuzey Çevreyolu konusunda tarafınıza ulaşan olumsuz raporlar mevcut mudur? Milyonlarca liraya mal olacak çevreyoluyla ilgili konunun uzmanlarından gelen görüşler nedir?
4- Kuzey Çevreyolunun açık usulle yapılan 18 Mart 2016 tarihindeki ihalesine 76 firma teklif vermiştir.Soru önergesi hazırlandığı tarihte ihalenin üzerinden 1 aylık süre geçmiştir. Normal şartlar altında bir ihalenin sonucunun açıklanması bu kadar uzun mu sürmektedir? İhaleyle ilgili kamuoyuna açıklanmayan bir sorun mu vardır?
5- Karayolları Genel Müdürlüğü tarafından daha önce üç kez ihalesi iptal edilen kuzey çevreyolunun ihalenin dördüncü kez iptali mi düşünülmektedir?