Market reyonlarında satılan bu ürünlerde görülmemiş fiyat farkı! Yüzde 456 zam geldi
'Çarşıdan aldım bir tane eve geldim bin tane' bilmecesi Mart ayında vatandaşın başına geleni anlatmak için en uygun ifade olabilir. Mart ayında marketlerde satılan bazı ürünlere yüzde 456'ya varan zam geldi. Tarlada 2 lira olan meyve markette 11 liraya çıktı. Vatandaşın cüzdanı yandıkça yandı! 2022 yılı mart ayında üretici ile market arasındaki fiyat farkının 5,5 katı aştı
Üreticinin maliyet kalemlerindeki artış ve tedarik zincirinde yaşanan yükselişler tarlada iki lira olan ürünün market rafında tüketiciye 11 liradan satılmasına neden oldu. 2022 yılı mart ayında üretici ile market arasındaki fiyat farkının 5,5 katı aştı. Fiyatı en çok artan meyve yüzde 456,81 oranı ile elma oldu. Savaş yüzünden alıcı yurt dışında alıcı bulamayan limon üreticinin elinde kalsa iç piyasada fiyatı düşmedi. Kuru soğanın üretici elindeli artış oranı ise yüzde 352 oldu.
Mart ayında üretici ve market arasındaki fiyat farkı yüzde 456,81 oranla en fazla elmada oldu. Elmadaki fiyat farkını yüzde 365,82 ile limon, yüzde 321,26 ile marul, yüzde 303,13 ile maydanoz, yüzde 251,62 ile yeşil mercimek, yüzde 248,89 ile salatalık, yüzde 230,35 ile kuru fasulye, yüzde 223,57 ile kırmızı mercimek, yüzde 223,01 ile kuru incir, yüzde 212,22 ile karnabahar ve yüzde 207,64 ile kuru üzüm takip etti.
Üreticide 2 lira olan elma 11 lira 14 kuruşa, 1 lira 70 kuruş olan limon 7 lira 92 kuruşa, 2 lira 90 kuruş olan marul 12 lira 22 kuruşa, 1 lira 14 kuruş olan maydanoz 4 lira 59 kuruşa, 8 lira 18 kuruş olan yeşil mercimek 28 lira 76 kuruşa, 4 lira 75 kuruş olan salatalık 16 lira 57 kuruşa satıldı.
7 ÜRÜNDE YÜZDE 200’ÜN ÜZERİNDE FİYAT FARKI VAR
Mart ayında elmada üretici market fiyat farkı yüzde 450’nin üzerindeyken, 3 üründe yüzde 300’ün, 7 üründe ise yüzde 200’ün üzerinde gerçekleşti. Elma 5,6 kat, limon 4,7 kat, marul 4,2 kat, maydanoz 4 kat, yeşil mercimek ve salatalık 3,5 kat, kuru fasulye 3,3 kat, kırmızı mercimek ve kuru incir 3,2 kat, karnabahar ve kuru üzüm 3,1 kat fazlaya tüketiciye satıldı.
MARKETTE SATILAN 40 KALEM MALDAN 34’ÜNÜN FİYATI YÜKSELDİ
Mart ayında markette 40 ürünün 34’ünde fiyat artışı, 6’sında fiyat azalışı görüldü. Mart ayında markette fiyatı en çok artan ürün kuru soğan oldu. Kuru soğanın fiyatı yüzde 157,55 arttı. Kuru soğandaki fiyat artışını yüzde 74,58 ile karnabahar, yüzde 62,59 ile kuru kayısı, yüzde 50,43 ile patlıcan, yüzde 49,61 ile domates, yüzde 49,55 ile sivri biber, yüzde 43,55 ile elma, yüzde 42,07 ile yeşil soğan takip etti.
PIRASA, ANTEP FISTIĞI, SALATALIK, MAYDANOZ, NOHUT VE HAVUÇ UCUZLADI
Markette fiyatı en çok azalan ürün ise yüzde 18,93 ile pırasa oldu. Pırasadaki fiyat düşüşünü yüzde 6,85 ile Antep fıstığı, yüzde 5,12 ile salatalık, yüzde 2,02 ile maydanoz, yüzde 1,88 ile nohut, yüzde 1,05 ile havuç izledi.
10 üründe fiyat değişimi olmadı. Üretici fiyatlarında elma, kuru fasulye, nohut, kırmızı mercimek, yeşil mercimek, pirinç, kuru kayısı, kuru üzüm, kuru incir, sütte fiyat değişimi olmadı.
LİMON FİYATI ÜRETİCİNİN ELİNDE FÜŞTÜ
Şubat ayında üreticide fiyatı en çok düşen ürün yüzde 24,44 ile limonda görüldü. Limondaki fiyat düşüşünü yüzde 20,55 ile marul, yüzde 17,03 ile salatalık, yüzde 11,65 ile maydanoz, yüzde 8,13 ile pırasa ve yüzde 1,47 ile Antep fıstığı izledi. Limondaki fiyat düşüşünün nedeni ise savaşın etkisinden dolayı piyasada alıcı bulunmaması olarak gösterildi. Marul, salatalık, maydanoz ve pırasadaki fiyat artışları talepte düşüşe neden oldu. Talepteki azalma bu ürünlerin fiyatlarını aşağıya çekti.
KURU SOĞANDA FİYAT FARKI YÜZDE 352
Üreticide en fazla fiyat artışı yüzde 352,94 ile kuru soğanda görüldü. Kuru soğandaki fiyat artışını yüzde 87,67 ile patates, yüzde 87,32 ile domates, yüzde 81,48 ile sivri biber, yüzde 62,86 ile kabak, yüzde 61,80 ile karnabahar takip etti. Mart ayında üreticide birçok ürünün fiyatları artmadı. Hatta 10 üründe fiyat değişikliği bile yaşanmadı. 32 ürünün 6’sında ise fiyat düştü. Buna rağmen marketlerde neredeyse her üründe fiyat artışı yaşandı.