Mecidiyeköy-Mahmutbey Metro Hattı 28 Ekim'de açılıyor!
Dünyayı derinden sarsan Kovid-19 salgını sebebiyle test sürüşleri geciken Mecidiyeköy-Mahmutbey Metrosu, Cumhuriyetimizin kuruluşunun 97. yıldönümü hediyesi olarak bir gün önce hizmete sunulacak.
Son teknolojiyle tasarlanan 18 kilometre uzunluğundaki 15 istasyonlu Mecidiyeköy-Mahmutbey Metrosu, İstanbul’un ve Türkiye’nin ikinci sürücüsüz metrosu olacak ve günde 450 bin yolcu taşıma kapasitesi bulunacak. Raylı sistemin, metrobüsün ve E-5 kara yolunun yoğunluğunu azaltması amaçlanıyor.
Yoğun bir hareketliliğin yaşandığı İstanbul'da, modern şehirlerin vazgeçilmezi olan raylı sistemleri adım adım hayata geçiriliyor. Geçmiş dönemde durdurulan raylı sistem yatırımlarının hayata geçirilmesi için büyük bir çalışma başlatan İstanbul Büyükşehir Belediyesi (İBB), koronavirüse rağmen yer altında ve yer üstünde yoğun şekilde çalışmaya devam ediyor. İBB'nin Ekim 2020 Bülteni'nde yer alan habere göre; İBB yönetimi, şantiyelerinde çalışan personelin koronavirüs riskini azaltmak ve projelere hızla devam edebilmek amacıyla bir dizi tedbir aldı. Yatakhane, yemekhane ve sosyal alanların düzenli olarak dezenfekte edildiği şantiyelere, dışarıdan kontrolsüz kimse de giremiyor. Personel, sağlık taramasından geçtikten sonra çalışmaya başlıyor.
TEST SÜRÜŞLERİ BAŞARIYLA TAMAMLANDI
Kabataş-Mecidiyeköy-Mahmutbey Metrosu’nun ilk etabı olan Mecidiyeköy-Mahmutbey Hattı’nda son aşamaya gelen test sürüşleri, salgın sürecinde yerel kaynaklarla sürdürüldü. Sinyalizasyon testlerini yapan İspanyol ekibin Temmuz'da Türkiye’ye dönmesiyle birlikte, uluslararası standartlarda sürdürülen test sürüşleri başarıyla tamamlandı. Sürücüsüz metroyla ilgili gerekli uluslararası sertifikalar alınarak hat açılışa hazır hale getirildi. Üsküdar-Çekmeköy Metrosu’ndan sonra Türkiye’nin ve İstanbul’un ikinci sürücüsüz metrosu olan Mecidiyeköy-Mahmutbey Metro Hattı, en son teknoloji kullanılarak tasarlandı. 2014'te yapımına başlanan 18 kilometre ve 15 istasyonlu hatta, tam otomatik sürücüsüz trenler hizmet sağlayacak. İstanbullulara hızlı, konforlu ve güvenli ulaşım hizmeti sunulacak hatta, vatandaşların özel araçlarını park ederek toplu ulaşımla yolculuklarına devam edebilmesi için 4 istasyonda, toplam 1.100 araçlık otopark da bulunuyor.
İMAMOĞLU: EMEĞİ GEÇEN HERKESE TEŞEKKÜR EDİYORUM
İBB Başkanı Ekrem İmamoğlu, Mecidiyeköy-Mahmutbey Hattı’nın test sürüşlerini başarıyla tamamlamanın
mutluluğunu yaşadıklarına dikkat çekerek, “Geçmişte bu önemli yatırımı başlatan eski Belediye Başkanlarımıza ve emeği geçen teknik ekibe İstanbullular adına teşekkür ediyorum. İşleri hızlandırarak bu önemli eseri 29 Ekim 2020 tarihinde, yani Cumhuriyet Bayramımızın 97. yıl dönümünde açmak bize nasip olacağı için çok mutluyum. Ancak dünyanın göz bebeği İstanbul’a ve ülkemize böyle devasa bir eser kazandırmamızdaki en büyük pay, bizlerden desteklerini esirgemeyen İstanbullularındır. Böyle önemli bir projenin hayata geçirilmesinin haklı gururu da vatandaşlarımıza aittir” diye konuştu.
E-5, TEM VE METROBÜSÜN YOĞUNLUĞU AZALACAK
Raylı sistemin test çalışmalarını yakından izleyen İBB Raylı Sistem Daire Başkanı Pelin Alpkökin de iki etaptan oluşan metronun, Avrupa Yakası'nda yerleşim olarak yoğun nüfusa sahip 8 ilçeyi birbirine bağlayacağını vurguladı. Alpkökin, hattın entegrasyon noktalarının ve istasyonların kritik noktalarda bulunduğunun altını çizerek, “Metro hattındaki istasyon girişleri, bölge insanlarının yolculuk alışkanlıklarına en yakın yerlere ve diğer toplu ulaşım sistemlerine hızla ulaşılabilen, yolcu erişim taleplerini en iyi karşılayabilecek şekilde konumlandırıldı. Hat üzerinde bulunan 4 istasyon, aynı zamanda otopark olarak hizmet verecek. Bu sayede, TEM ve E-5 bölgelerinde sabah ve akşam saatlerinde yaşanan araç yoğunluğunu hafifletici etkisi olacağını düşünüyoruz. Ayrıca E-5 güzergâhı boyunca günlük, 1 milyon civarında yolcu taşıyan metrobüs hattının yükünü biraz da olsa alacağından ümitliyiz” şeklinde konuştu.
ÇEVRECİ YATIRIM, ZAMAN VE YAKIT TASARRUFU SAĞLAYACAK
Yaklaşık 3 milyar TL'ye mal olan sürücüsüz tam otomatik metronun, raylı sistemi teşvik ederek trafiği ve fosil yakıt kullanımını azaltacağı için, önemli bir çevre yatırımı olduğunu da kaydeden Alpkökin, şu bilgileri paylaştı:
“Hatla, tek yönde saatte 35 bin, günlük ise 450 bin yolcu taşınacak. Yoğun anlarda 1,5 saati aşan Mecidiyeköy-Mahmutbey arası da 33 dakikaya inecek. İkinci etap olan Kabataş-Mecidiyeköy kısmı 2022 yılı başında tamamlandığında ise, hattın uzunluğu 24,5 kilometreye, istasyon sayısı da 19’a çıkacak. İstanbul’da en önemli metro hatlarından biri olacak. Beyoğlu-Beşiktaş-Şişli-Kağıthane-Eyüpsultan-Gaziosmanpaşa-Esenler-Bağcılar ilçeleri, raylarla yer altından birbirine bağlanacak. 6 ayrı noktada metro, tramvay ve metrobüs hatlarına; Beşiktaş ve Kabataş istasyonlarında ise deniz yolu ulaşımına entegre edilerek büyük bir ulaşım ağı oluşturacak. Gaziosmanpaşa-Esenler-Bağcılar ilçeleri deniz yolu ile de bağlanmış olacak.”
AÇILACAK İSTASYONLAR
Mahmutbey, Göztepe Mahallesi, Yüzyıl-Oruç Reis, TekstilkentGiyimkent, Karadeniz Mahallesi, Yeni Mahalle, Kâzım Karabekir, Yeşilpınar, Veysel Karani-Akşemsettin, Çırçır Mahallesi, Alibeyköy, Nurtepe, Kağıthane, Çağlayan, Mecidiyeköy.
İkinci etapta açılacak istasyonlar ise Fulya, Yıldız, Beşiktaş, Kabataş.
ENTEGRASYON NOKTALARI
-(F1) Kabataş-Taksim Füniküleri ile Kabataş İstasyonu’nda,
-(M2) Yenikapı-Hacıosman Metrosu ile Mecidiyeköy
İstasyonu’nda,
-(M3) Bakırköy İDO-KirazlıKayaşehir Metrosu ile
Mahmutbey İstasyonu’nda,
-(M11) Gayrettepe-3. Havalimanı Metrosu ile Kâğıthane
İstasyonu’nda,
-(T1) Eminönü-Kabataş Tramvayı ile Kabataş İstasyonu’nda,
-(T4) Topkapı-Sultançiftliği Tramvayı ile Karadeniz Mahallesi İstasyonu’nda,
-(T5) Eminönü-Alibeyköy Tramvayı ile Alibeyköy
İstasyonu’nda,
-Metrobüs ile Mecidiyeköy İstasyonu’nda,
-Deniz yolu ulaşımı ile Kabataş ve Beşiktaş istasyonlarında entegre olacak.
YOLCULUK SÜRELERİ
-Beşiktaş-Mecidiyeköy 6 dakika
-Mecidiyeköy-Alibeyköy 8 dakika
-Çağlayan- Gaziosmanpaşa 13 dakika
-Beşiktaş-Sarıyer Hacıosman 26 dakika
-Mahmutbey-Mecidiyeköy 26 dakika
-Beşiktaş-Mahmutbey 32 dakika
-Mahmutbey-Yenikapı 40 dakika
-Mahmutbey-Sarıyer Hacıosman 45 dakika
-Mahmutbey-Üsküdar 45 dakika
-Mahmutbey-Kadıköy 52 dakika
-Mahmutbey-Sabiha Gökçen Havalimanı 96 dakika
Dünden bugüne İstanbul'daki raylı sistem hatları!
Kağıthane-Gayrettepe Havalimanı Metro Hattı Nisan sonunda yolcu alacak!