Mega projelerin finansmanı borsadan sağlanıyor!
Borsa İstanbul Yönetim Kurulu Başkanı Himmet Karadağ, Kanal İstanbul, üçüncü köprü, üçüncü havalimanı gibi prestijli projelerin borsa ile finansmanının en temel alternatif olarak gündeme geleceğini söyledi.
Borsa İstanbul Yönetim Kurulu Başkanı Himmet Karadağ, borsaların şirketlere sunduğu en önemli avantajın borsaya kote şirketlerin prestiji olduğunu söyleyerek, “Biz gelişen işletmeler ve KOBİ’leri halka açarak borsanın bu prestij özelliğini ciddi anlamda zayıflattık. Alt pazarları ayırmışız ama iki büyüklük de aynı borsada işlem gördüğü için o borsanın prestiji ciddi zarar görüyor. Marka değeri yaralanıyor. O prestijin kaybolmaması için marka faklılaştırması yapmak gerekiyor. Şirketler borsada farklı markalarla isimlendirilebilir. Küçük şirketler Borsa İstanbul’da değil ama başka bir platform ismiyle de hayatlarına devam edebilir. Çünkü büyük şirketlerin sahipleri de bakkal ölçeğindeki şirketlerle aynı çatı altında olmak istemiyorlar” dedi. Karadağ, Türkiye sermaye piyasasındaki en büyük sorunun ürün çeşitliliği ile birlikte derinlik problemi olduğunun altını çizdi. Sermaye piyasalarını genişletmek için uygun ürün, vade ve ölçeğin önemli olduğunu anlatan Karadağ “Şirketlerin ürüne uygun ölçekte sermaye piyasalarına gelmesi gerekiyor. Bakkal ölçeğindeki şirketleri hisse piyasasına gelirse yeterli kurumsallaşma, düzenlemelere uyum kabiliyeti ve mevzuatı takip yeteneği bile yok. 2011’den sonra yaşadığımız sıkıntı bu oldu. Herkesin hisse senetleri piyasasına girme şartı yok. Birçok sermaye piyasası ürünü var. Borçlanma araçları, girişim sermayesi var. Varlığa dayalı menkul kıymet önerelim. Küçük şirketlerin kendileri buraya geleceğine girişim sermayesi şirketleri onlara yatırım yapıp büyütsün. Tüm dünyada KOBİ’lerin halka arzında kurumsallaşma problemi aşılamıyor” dedi.
Karadağ, ölçek ile uygunluğu kaçırmadan sermaye piyasalarının gelişmesi gerektiğini vurgulayarak ürünlerin yeterli olmamasının yanı sıra halkın tercihlerine de uygun olmadığını kaydederek, “Örneğin İslami hassasiyeti olan bir yatırımcı kitlemiz var. Onların alacağı yatırım aracı çok az. Orayı çeşitlendirmemiz lazım” şeklinde konuştu.
‘DIŞARIDAN 100 MİLYAR DOLAR GELİR’
Proje finansmanının geliştirilmesi için diğer gerekçenin başta Körfez olmak üzere yabancı fonların milyar dolarlık yatırım ihtiyacı olduğunu kaydeden Karadağ’ın proje finansmanından beklentisi yurtdışından bu anlamda en az 100 milyar dolarlık bir yatırım çekilmesi. Bu doğrultuda yatırım kuruluşlarıyla çalışmaya başladıklarını ifade eden Karadağ, “Dünya çapında popüler projemiz sermaye piyasasında değil. Örneğin şimdi herkes üçüncü havalimanını konuşuyor. Ancak bu projelere yatırım yapılamıyor. Yatırımcıların hangi alanlara yatırım yaptığını inceliyoruz. Ona göre ürünler dizayn edeceğiz” diye konuştu. Karadağ ayrıca gelirleri de döviz bazında olan projeler için Dolar ve Euro bazlı yatırım araçları üzerinde çalıştıklarını anlattı.
MEGA PROJELERİN KAYNAĞI BORSADAN
Borsanın yeni başkanı Karadağ hem büyük projelerin finansmanı hem de küçük firmaların kolay finansman bulmasını, diğer yandan yatırımcıların önünü daha iyi görebileceği proje finansmanını oldukça önemsiyor. Bu nedenle sertifika pazarı oldukça gelişecek gibi. Gayrimenkul sertifikalarının yanı sıra Kanal İstanbul, üçüncü köprü, üçüncü havalimanı ve hastaneler gibi prestijli projelerin borsa ile finansmanının en temel alternatif olarak gündeme geleceğini anlatan Karadağ, “Sadece nakit ve gelir akımının yatırımcılarla paylaşılması gerektiğini düşünüyoruz. Örneğin üçüncü havalimanının yolcu bazlı geliri, hastanelerin hasta bazlı geliri satılabilir” diyor.
Habertürk