Miele, çamaşır makinesine harcama göstergesi koydu!
Küresel ekonomik kriz dünya devi şirketleri sarsarken, krizle gelen işsizlik ve maaşlardaki düşüş, aile bütçelerini kıstı
Krizden kendisi de olumsuz etkilenen Alman beyaz eşya üreticisi Miele, yeni geliştirdiği çamaşır ve bulaşık makinelerine, harcanan elektrik ve suyun miktarını yansıtan bir gösterge koydu. Almanya'nın başkenti Berlin'deki IFA Fuarı'nda 2010 model ürünlerini sergileyen şirket yetkilileri, kriz döneminde ailelerin her yıkamada harcadığı elektrik ve suyu görmek isteyeceğini düşündükleri için ilk defa harcama düğme ve ekranını makinelere yerleştirdiklerini belirtiyor.
Çamaşır makinesinin en ekonomik programlarındaki harcamalar daha da düşürüldü. Miele, ekonomik programını 8 litre su ve 0,95 kilovatsaat elektrik olarak yeniden ayarladığı modelleriyle bu yıl piyasaya çıktı. Şirket sözcüsü makineyi doldurmadan çalıştıran ailelerin harcama göstergesine bakarak ikinci kez aynı şekilde tüketim yapmaktan kaçınacağını ifade ediyor. Sektöre örnek olabilecek bir yenilik ise 2010 model elektrik süpürgelerinin fişten çekildikten sonra 20 dakika daha içindeki pille çalışabilmesi. Fişin uzanmadığı merdiven veya otomobil temizliği için avantaj sağlayan şarj edilebilen piller, cep telefonlarından da tanıdığımız lityum iyon pillerin büyüğü. 110 yıllık şirket Miele, cirosunun yüzde 72'sini ihracattan sağlıyor. Krizde ihracatı yüzde 4,5 düşen Miele'nin son bir yıllık cirosu yüzde 1,3 azalarak, 2,8 milyar Euro'dan 2,71 milyara geriledi. Almanya içindeki satışların yüzde 7,6 artması ciroda bir önceki yıla göre doğan açığı kapatamadı. Krizden önce dünyanın üçüncü büyük ihracatçı ülkesi olan Alman firmaları, üretimlerini kısmak zorunda kalırken işçi çıkarmak yerine çalışma saatlerini kısalttı. Bu da çalışanların maaşlarını ve alım gücünü azalttı.
Bugün 10 bin 441 kişinin çalıştığı Miele 1899'da Almanya'nın bir köyünde kuruldu. Westfalya bölgesinin Herzebrock köyünde çiftçilik yapan Carl Miele, diğer köylüler gibi kol gücüyle çalışan yayık makinesi ile sütün yağını düşürüp tereyağı elde ediyordu. Miele, kol yerine elektrikle yayığın kolunu döndürüp santrifüj makinesini yaptığında bunu çevrede yapan 30 atölye daha vardı. Ancak o makineyi imal etmeyi başardıktan sonra satış için köylüsü Reinhardt Zinkann ile ortaklık kurdu. Zinkann'ın satış başarısı onları diğer atölyeler arasından sıyrılıp büyümesini sağladı. İki yıl sonra bu makinenin çamaşır makinesine ilham vermesiyle yeni bir dönemi başlattı. Elektronik ve fırın fabrikası satın alan Miele, üst gelir grubuna hitap eden pahalı beyaz eşyasıyla tanınıyor. 20 yıl önce üretiminin yüzde 20'sini ihraç eden Miele bugün yüzde 72'sini ihraç ediyor.
Zaman/İbrahim Balta