Mimarlar da e-spordan faydalanacak!
Bilgisayar oyunlarının paydaşı olmayan sektörler de oyun mekaniklerinden faydalanmaya çabalıyor. Tasarım ve mimariden oldukça yoğun ilgi var. E-sporu yönlendirenler de bu trende ayak uydurmuş durumda...
Para’dan Dr. Ali Efe İrali bu hafta köşesinde “e-spor ekonomisi” başlıklı yazısına yer verdi. İşte yazının detayları;
BİLİNDİĞİ üzere e-sporun tarafları oyuncu, üretici, pazarlamacı ve reklam veren dörtgeninde yer alıyor. Ancak bu yapı, her geçen gün kendi içinde değişim gösteriyor. Oyun ile ilgili olsun olmasın birçok firma, müşteri kitlesini genişletebilme adına e-sporun kaynaklarından faydalanmak istiyor. Doğal olarak, üretim şemalarını da ilgili müşteri kitlesinin çevresinde yeniden şekillendirme çabaları karşımıza çıkıyor.
Sonuçta, sanal perakende devi Amazon ve mimari yazılım denildiğinde akla ilk gelen iki isimden biri olan Graphisoft gibilerinin giriş yaptığı yeni bir süreç oluşuyor.
KENDİ ÜRETİM SAHASINI OLUŞTURUYOR
Sayısal araçlar yanında, sanal ortamdaki yeni ürünlere ayırdığı Ar-Ge harcamalarıyla bilinen Amazon, perakendenin her dalında kendini zirveye yerleştiren bir yapıda. Geçtiğimiz yıllarda, bilgisayar oyunlarına dair başlattığı indirilebilir içerik hizmeti ile önemli bir pazar payı elde etmişti. Diğer taraftan, çeşitli oyun stüdyoları ile ortaklaşa olarak kendi oyunlarım da üreten Amazon, işi bir adım öteye taşıdı. Lumberyard ismini verdiği bir oyun motoru geliştirmeye başlayan Amazon, kullanıcılara yeni alternatifler sunacak. İlgili oyunların çoklu oyuncu desteği sunması ile birlikte daha geniş bir pazar payı elde etmeyi hedefliyor. Şu an ilgili oyun motoru ile hatırı sayılır düzeyde bağımsız oyun geliştirici, kendi oyunlarım bu platforma taşımaya hazırlanıyor. Daha alacak çok yolu, geliştirilecek çok yönü olmasıyla birlikte, asıl işi bu olmayan bir devin e-spora dair yaptığı böylesine bir yatırım çok sayıda çevreden olumlu puan alıyor.
Ancak konuyu ilginç kılan taraf, sadece bilgisayar oyunları kısmında değil. Amazon geçtiğimiz haftalarda yaptığı açıklamayla, sadece oyun üzerine bir kurgu yönelimi istemediğini belirtti. Aynı zamanda mimari simülasyonlarda da kullanılması gerektiğinin altını çizdi. Hatta ilgili yazılımın internet sitesinde, “Lütfen mimari çalışmalarınız için de Lumberyard’ı kullanın” ibaresini görebilmek mümkün.
Yaklaşık 20 yıldır mevcut pazarda mimari için az da olsa kullanılan oyun motorlarının artık genel kabul gören bir seviyeye ulaştığını anlıyoruz. Emlakçılardan ziyade, yurtdışındaki küçük ölçekli yüklenicilerin veya büyük inşaat firmalarının, satışlara alternatif tir pazarlama kanalı açabilmek adına bunu kullanmaya başladığı görülüyor. Sadece artırılmış gerçeklik olarak da tanımlanan, oda içine telefon kullanarak sanal mobilya yerleştirmeden bahsetmiyoruz. Doğrudan, modellenmiş bir ev içerisinde müşteriyi gezdire-bilen bir yapıdan bahsediyoruz. Dolayısıyla sadece mobilya değil, değişen şartlara ayak uydurabilen bir sanal gerçeklik uygulaması ile karşı karşıyayız. Artık panoramik olarak da nitelenen 360 dereceli fotoğraflar üzerine kurulu yapılar yerine üç boyutu temel alan ve oyun motorları üzerinden yapılandırılan bir satış stratejisi hâkimiyet kazanıyor. Bunu Amazon da görmüş olacak ki sanal ortam üreticilerine sadece oyuna odaklanmayın mesajını veriyor.
MODELLEME DEVLERİNİN HEDEFİ DE AYNI
2019 sadece e-spora dair yatırımların artmadığı aynı zamanda e-sporun beslendiği kaynakların da bir farkındalık oluşturduğu yeni bir dönem. Özellikle BIM (Building Information Modeling), Türkçe ismiyle “Yapı Bilgi Modellemesi” sektörü bunu ifade eden en önemli paydaş konumunda. Belirli hazır parametreler ile daha kolay ve hızlı tasarım araçları sunan BIM sistemleri sayesinde, birçok şirket, projelerini rahatça hayata geçirebiliyor. Özellikle oyun motorlarının da devreye girmesiyle, ilgili süreçlerde önemli değişimler yaşanmakta. Örneğin, satış ve pazarlama açısından önemli olan üç boyutlu projenin görsellerine, etkileşimi daha yüksek simülasyon uygulamaları eşliğinde bir alternatif getiriliyor. Bunun için de e-sporun en temel üretim kaynaklarından faydalanıyor. BIM dünyasının devi Autodesk yıllardır üzerinde çalıştığı Stingray Engine ile bunu denemişti. Çizimleri doğrudan firmanın kendi geliştirdiği bu oyun motoruna adapte etmeye çalıştı. Ama pazardaki oyun motorlarının çokluğu ve yıllardır piyasayı domine etmeleri bahane gösterilerek piyasadan geri çektiler. Diğer taraftan geçtiğimiz aylarda, BIM’in diğer bir devi Graphisoft, 03nın dünyasının dev ismi Epic Games ile masaya oturdu. Meşhur Unreal isimli oyun motoru ile ortaklaşa çalışmaları başlattı. Bu hamle mimari simülasyonlarda son kullanıcıyı doğrudan etkileyen en önemli adımlardan biri oldu. Anlaşılacağı üzere, satış kanalları ve yeni pazarlama hamleleri geliştirilebilmesi konusunda e-spor önemli bir kaynak oluşturuyor. Asıl soru, bu hamleler karşısında yerli inşaat sektörümüzün ne zaman tepki vereceği.
Güzel bir hafta geçirmenizi dilerim...