İmar

Muğla Akyaka İmar Planı Revizyonu için yürütmeler durduruldu!

Çevre ve Şehircilik Bakanlığı tarafından askıya çıkarılan 1/5000 ve 1/1000 ölçekli Muğla’nın Ula ilçesi Akyaka Mahallesi İmar Planı Revizyonlarına karşı açılan dava sonunca yürütmeyi durdurma kararı alındı. 

Muğla'nın Ula ilçesi Akyaka Mahallesi için Çevre ve Şehircilik Bakanlığı tarafından askıya çıkarılan 1/5000 ve 1/1000 ölçekli İmar Planı Revizyonlarına yönelik açılan Yürütmeyi Durdurma talepli iptal davasında sonuç çıktı. Sözcü'den Mustafa Sarıipek'in haberine göre; Muğla 3. İdare Mahkemesi yürütme için durdurma kararı aldı. Mahkeme “Hukuka aykırılığı açık olan dava konusu işlemin; uygulanması durumunda telafisi güç zararlar doğabileceği” nedeni ile karar aldığını açıkladı. Bakanlığın kararına 7 gün içinde itiraz edilebilecek. 

Mahkeme heyetinin oy birliği ile aldığı kararın sonuç bölümünde şu detaylar yer alıyor: 

"Taraflara tebliğ edilen bilirkişi raporuna, davalı idarece itiraz edildiği fakat itirazın anılan raporu hukuki yönden sakatlayıcı nitelikte bulunmadığı anlaşıldığından, bilirkişi raporunun karara esas alınabilecek nitelik ve yeterlilikte olduğu değerlendirilmiştir. Bu durumda dosyadaki bilgi ve belgeler ile bilirkişi raporunun birlikte değerlendirilmesinden; dava konusu 1/25.000 ölçekli planın 1/100.000 ölçekli plana uyumlu olmaması, orman alanlarının dava konusu planlarda azaltılarak kullanım değişikliğine gidilmesi, Özel Çevre Koruma Bölgesi içerisinde ve ülkemizin taraf olduğu uluslararası sözleşmeler uyarınca korunması gerekli alanlar içerisinde yer alan Akyaka'da yapılacak olan Çevre Düzeni Planlarında ve plan revizyonlarında Stratejik Çevresel Değerlendirme (SÇD) uygulanmamıştır."

Yat limanı kararı plana uygun değil

1/1000 ölçekli planların yat limanı kararı yönünden 1/5000 ölçekli plana uyumlu olmaması, 1/5000 ölçekli Koruma Amaçlı Revizyon Nazım ve 1/1000 ölçekli Koruma Amaçlı Revizyon Uygulama İmar Planlarının nüfus projeksiyonlarının yapılmadan arazi kullanım kararlarının alınmasının  kararı etkilediği belirtilen açıklamada şu ifadelere yer  verildi: 

"Dolayısıyla nüfus projeksiyonlarına uygun olarak yapılması gereken kentsel, sosyal ve teknik altyapının Mekansal Planlar Yönetmeliği'nin Ek-2 Tablosunda yer alan asgari standartlar ve alan büyüklüklerini karşılayıp karşılamadığının tespitinin yapılmasının mümkün olmaması, 1/1000 ölçekli Koruma Amaçlı Uygulama İmar Planı Revizyonu ile 1/5000 ölçekli Koruma Amaçlı Nazım İmar Planı Revizyonlarının Mekansal Planlar Yönetmeliği'nin 21., 23., 25. ve 26. maddelerine, Mekansal Planlar Yönetmeliği'nin 21., 23., 25. ve 26. maddelerine ve Korunan Alanlarda Yapılacak Planlara Dair Yönetmelik'e uygun olarak hazırlanıp onaylanmaması uygun değildir."

Yürütmeyi durdurma kararına yönelik dosyadaki açıklamaların yeterli olmadığı öne sürerek şu açıklamalar yapıldı.

"Yasaya aykırı bir biçimde planlarda ‘özel rekreasyon alanları' olarak tanımlanan alanlara yer verilmiştir. Ulaşım planlaması ve etüdü yapılmayıp planların yapım aşamasında alınan kurum ve kuruluşların görüşlerinin planlara yansıtılmamıştır. Planlarda önerilen ÖPA-1 ve ÖPA-2 olarak belirlenen özel proje alanlarının mevcut mülkiyet haklarına aykırıdır. Bu alanların sınırlarının belirlenmesinde ayrıcalıklı plan yapılması, bunun gerekçelerinin de açıklanması gerekir.

Sosyal altyapı alanı olarak çocuk oyun alanı, sosyo-kültürel tesis alanı, park, teknik altyapı alanı, yol ve açık otopark alanlarının büyüklüklerinin mevzuata uygun olmayan şekilde azaltılması, orman alanlarının mevzuata göre aykırı olarak park alanına dönüştürülmediği gözlemlendi. Dava konusu planlarda yer alan hukuka aykırılıklar göz önüne alındığında uygulamaya geçilmesi halinde ortaya çıkacak doğal tahribatın sonradan ortadan kaldırılması mümkün olamayacağından, anılan planların uygulanması hâlinde telâfisi güç zararlar doğabilecektir.

Açıklanan nedenlerle; hukuka aykırılığı açık olan dava konusu işlemin; uygulanması halinde telafisi güç zararlar doğabileceğinden, 2577 sayılı Kanunun 27. maddesi uyarınca teminat alınmaksızın yürütülmesinin durdurulmasına, kararın tebliğinden itibaren 7 gün içerisinde İzmir Bölge İdare Mahkemesi’ne itiraz yolu açık olmak üzere oybirliğiyle karar verildi."

Bilirkişi heyeti: Akyaka İmar Planı Revizyonu kanuna uygun değil!