Ulaşım

ODTÜ yoluna MONORAY önerisi!

ODTÜ' de yapılması planlanan ikinci ve üçüncü yol tartışmaları giderek büyürken yolun yapımında daha fazla ağacın katledilmesine engel olmak isteyen akademisyenlerden, yapılmak istenen ODTÜ yoluna alternatif yol (MONORAY) önerileri geldi.

Daha önce de gündeme gelen Merkez kampüsten Bilkent yolu girişine kadar olan bölgedeki kesilen ağaçlara karşı ODTÜ rektörlüğü sessizliğini hala korumakta.


İlk yolun yapımında bir çok ağaç kesiminin yaşandığı ODTÜ'de ikinci yol yapımında da ağaç katliamları devam ediyor. Ancak ODTÜ'lü akademisyenler bu duruma sessiz kalmadı.

Yol yapımının gerçekleştireceği alanla ilgili olarak yetkilillere alternatif yol önerisinde bulundular.


Akademisyen ve  şehir ve bölge plancısı Tahir Çalgüner, ODTÜ yoluna sunduğu alternatif yol konusunda şu önerilerde bulundu.


“Ankara kenti İnönü Bulvarı ekseninde kuzeyde kalan kentsel mahallerin bu güzergahtan yaralanamayacağı açıktır. Kenttin Güney yarısı ile Eskişehir yolu iş iskan bağlantılı yolculuk üretim değerinin hepsinin Eskişehir yoluna çıkışının Kırmızı hat üzerinden sağlanacağı ve bununBakanlıklar -Eskişehir yolu güzergahını rahatlatacağı iddiası, söz konusu by-pass yolun ve kavşakların kent içi alanda olması nedeniyle bu yolculuk üretim hacminin yine Eskişehir ve Konya yolu kavşaklarına drene edilmesi trafik sıkışıklığını ötelemekten başka bir şey ifade etmez….


Güzergahın menzilinin kısa olması ve çıkışların kent özeği alanı içinde ve yoğun meskun alanda sonlandığı görülmektedir.


Bu tür by-pass yol atımlarının trafik açısından rahatlatılacağı hat ile şehrin dış kesiminden kavşaklandırılması ve hat menzilinin de ona göre uzun tutulması gerekirdi ki; Eskişehir yolunun kent içinde kalan ulaşım koridorundaki trafik sıkışıklığı rahatlayabilsin.öncelikli olarak mevcut Eskişehir yoluna yapılan bağlantı noktalarının minimuma indirilmesi temel ilke olmalıydı.


İnşaatı devam eden by-pass alternatif yolun yapımı; Eskişehir yolunun kent içinde kalan kısmı ile çok dar ve merkeze yakın bir alanda lüzumsuz genişlik ve yüksek kademeli bir yol ile güzergahlaşmakta ve kavşaklaşmaktadır.


Dolayısıyla bu yolun "konuşlandığı ve sonlandığı yer"açısından, by-pass yolun gerekçesine genel ruhuna ve mantığına evrensel planlama ilkeleri açından da terstir.


ODTÜ kampus alanını ve yakın meskun mahalle alanının ortasından geçen bir yol güzergahına gerek yoktu.öneri ulaşım şemamda bu güzergahın nereden geçirileceğini kendi öneri ulaşım şemamda  belirttim.


"İKİ İFARKLI YOL YOK! TEK GÜZERGAH VAR"


”İki farklı yol yok”. Tek güzergah var. Otoban yol; doğu batı aksında ve Eskişehir yoluna paralel ilerleyerek  vişnelik mevkiinde bağlantısı olacak.. Sonra “Bilkent yolunu takiben Eskişehir yolunda ikinci bir dev kavşak yaparak bağlanacak”..özetle. etap yol, 1. etabın devamı olduğunun altını çizerek, asıl işleyecek güzergaha, yani sorunlu olan bu ana güzergahın koruma amaçlı ODTÜ planına eklenmiştir.


itiraz süresi 4 kasımda sona eren ODTÜ koruma amaçlı planı hakkında değerlendirmelerim şöyle;


1. Vişnelik yakınlarından ODTÜ’ye saparak doğu  batı güzergahından geçecek ve tünel yol olarak yapılacağı iddia edilen yol (hazırlık binası arkasından) kamuoyunun gündeminden kaçırılarak plana işlenmiştir. Bu konuda önceki tarihlerde  rektörlük ve bakanlık açıklamalarında bu bağlantıdan söz edilmemiştir. Asıl meselenin özü ve en önemli konu da bu vişnelik bağlantı noktasıdır. 


Bu bağlantı ile;


a) ODTÜ’nün tam ortasından otoban etkisinde bir yol geçecek ve Eskişehir yolu ile Konya yolu arasında bir hat kurulacaktır.


b) 100. yıl mahallesi ve Çiğdem mahallesi yol geçen hanına dönecek. 100. yıl mahallesi böylelikle Anadolu bulvarı yol trafiğine bir de Eskişehir Konya yolu trafiği eklenecektir.


Yol ile ilgili açılan davalarda bu teknik durum yeterince yansıtılmamıştır. Davalar yol üzerinden açılmış, güzergah konusu talep olarak gündeme getirilmemiştir. Dolayısıyla doğu batı ana aksına dava açılarak iki etap yolunda iptalini istemek mümkündür.


Özellikle ODTÜ kampusunun içinden geçecek tünel yol uygulaması şu an için bir üst ana ulaşım planına referans vermemektedir. Endişem 2014 yılı itibariyle devreye sokulacak olan  Ankara ulaşım ana planı 2038 planı ile bu ikinci etap yolun yasallaştırılması yönünde bir kılıf arayışına girilmesidir.


2. Düzenleme Ortaklık Payı (DOP) herhangi bir düzenlemeden kaynaklı alana “bir değer artışı“ nın olması  halinde ve bu değer artışını kamuya kazandıracak % 40′ lık bir oranın belediyeye sadece kamusal kullanımlar amacıyla ayrılacak alanı ifade eder


Söz konusu kampus alanı hazine arazisizidir. Ve değer artışını gerektirecek bir durum yoktur. Böylelikle Gökçek bu manevrası ile aslında bir değer artışı yaratılacağını zımnen de olsa itiraf etmektedir. 


Bu paydan yaratılacak ve belli bir noktaya toplanacak bir arazinin öncelikle kamusal alan kullanımına ayrılması daha sonrasında ise;  


bir plan değişikliği ile bir AVM kullanımına tahsisini Gordion AVM örneğinde gördük. Dikkatli olmak ve hafızalarımızı canlı tutmak zorundayız. Ankara kamuoyuna eksik ve yanlış bilgilendirmeler yapılmak suretiyle zamana yayılı olarak oyalanmakta  bilinçli olarak kafalar basın yolu ile karıştırılmakta ve konulara seyirci bırakılmaktadır,


MONORAY SİSTEMİ ÖNERİ ULAŞIM ŞEMAM VE AÇIKLAMASI


Kentin batı aksındaki, üniversiteler vadisini (3 üniversite) birleştirecek (kaynaştıracak) ve Eskişehir yolundaN geçen metro hattı ile aktarım ve durak noktası olan monoray sistemi, ulaşım türü olarak ekolojist bir ulaşım türü ve seçeneğidir. Kullanımları, kampusları parçalayıcı değil bütünleştirici bir özellik taşımaktadır. 


Hacettepe Üniversitesi’nden başlayan Bilkent Üniversitesi kavşağında oluşturulacak alt merkezden geçip, ODTÜ İngilizce hazırlık binalarının arkasından geçirilerek en son noktada Eskişehir yolu metro hattı ile bağlantısının sağlanarak tünel aktarımının yapılacağı bir ulaşım hattı ile yaklaşık 60 bin kişilik öğrenci kapasitesinin ulaşım talebinin karşılanması önerilmektedir.


Bu monoray hattının kullanıma açılmasıyla beraber Eskişehir yolunun trafik yükü de azalacaktır. Ankara kent merkezine erişim daha kolaylaşacaktır.


Konya yolunu Eskişehir yoluna birleştiren 2. derecede toplayıcı taşıt yolu önerisi ise ODTÜ arazisinin (kampusun değil!) güneyinden geçirilerek Konya yoluna bir kavşak bağlantısı ile bağlanması öneri olarak getirilmektedir. Bu by-pass yol önerisinin de, en azından Eskişehir yolunun Ankara kenti uzak dış çeperinden geçirilmesi ile Eskişehir yolunun ağır taşıt trafik yükünü azaltacağı düşünülebilir.


Peki teleferik sistemi ile monoray sistemini karşılaştırdığımızda neler söylenebilir?


Teleferik tellerine ancak çamaşır asılır. Bu hatlar raylı sistem değil, ”telli sistemdir”. Ulaşım değil, “ulaştırma” türüdür. Kapasite ve maliyet açısından kentsel toplu ulaşım planlamasında ana seçenek olarak değerlendirilmez. 


Monoray seçeneği ise metro hattı ile entegre olması, kapasite ve hız açısından Ankara için düşünülebilecek daha uygulanabilir bir alternatif ulaşım türüdür. Monoray sistemlerinin dar “ayak izi” ve genel kullanım yollarını güzergah olarak fazlası ile kullanabiliyor olmasından dolayı maliyetleri diğer geleneksel raylı sistemlere göre çok daha avantajlıdır.


Bu havada toplu taşım sisteminin İstanbul ve İzmit’ten sonra Ankara için de ciddi olarak etüt edilmesinde fayda görüyoruz.


8 km hat, 5 duraklı bir monoray sisteminin günlük yolcu kapasitesi 30.0000. Maliyeti asfalt yol ile kıyaslandığında avantajlı. Kamulaştırma maliyeti yok. Kulanım irtifa bedeli var. Ekolojist bir ulaşım türü. 


En önemlisi de taşıt yolu gibi çevresine arazi kullanım çekme ve rant artışı yaratma ihtimali yok. Monoray sisteminin metro ile entegre kullanabilecek tamamlayıcı bir ulaşım türü olarak teleferikten daha uygun bir seçenek olduğu anlaşılmaktadır.”


GÖKÇEK’E ÇAĞRI


Gökçek'e de bir çağrıda bulunan Çalgüner; kolunun altında sakladığı ve şimdiden kevgire dönmüş pek bir bilimsel "Ankara ulaşım ana planını" da (AUAP 2038) kamuoyuna açıklama vaktinin geldiğini ve Ankara strateji kent planını sabırsızlıkla beklediklerini söyledi.




Yenigün