Genel

Osmanlı tarihinin tasarımdaki yeri güçleniyor!

Yüzyıllardır saratları camileri süsleyen, heybetinden ve şaşasından zerre kaybetmeden günümüze kadar gelen zengin Osmanlı tasarımı, bugün Batılıların bile gözünü Doğu kültürüne çeviriyor

Türkiye'ye gelen her turist yanında en az bir Osmanlı tasarımı ürünle ülkesine dönerken, özellikle ABD'li ve Japonların yeni yıl alışverişlerinin gözdesi de bu tasarımlar oldu. Hatta son dönemde basta Hollanda'dan olmak üzere toplu alışveriş yapıp ülkesinde satanlar bile var. Türkiye'de de bir donem ağırlıklı olarak yurtdışına açılan tasarımcıların gözdesi olan Osmanlı esintisi. şžimdilerde 'öze dönüşle birlikte Türk müşterileri de sardı. Öyle ki, yabana tasarımına doyan birçok Türk. artık evini baştan aşağı Osmanlı motifleriyle süslemeye başladı. Son yıllarda banyodan salona, halta ofise, giyimden aksesuvara, gıdada çikolataya kadar her yer Osmanlı, her yer tarih...

150 parçalık Osmanlı Koleysiyonu

Mücevher tasarımcısı Naci şženocaklı, 'Diamond by Naci Senocaklı' ile çok özel el yapımı takılar üretiyor. 1998 yılında 'Osmanlı Koleksiyonu'nu tanıtan ve büyük beğeni toplayan Senocaklı, tüm parçaların kültürümüzü yansıttığını belirterek, 'Müşteri, tarih kokan bu parçalan çok özgün buluyor. çünkü Avrupa'yı buraya getirmeye çalışmıyoruz' diyor.

150 parçadan oluşan koleksiyonda tarihin izlerini taşıyan kolye, yüzük ve küpeler yer alıyor. Senocaklı, bir tasarımcının başarılı olabilmesi için mutlaka kendi kültürünü yansıtan ürünler tasarlaması gerektiğine inanıyor. Münih'te de tanıtılan ve yabancılardan büyük ilgi gören koleksiyonda siyah pırlanta sıkça kullanılmış, fiyatlar da 300 dolarla 10 bin dolar arasında değişiyor.

Evini 'Osmanlı'yla donatan var

2003'te kurulan ve adını Osmanlı sarayında sanatçıların teşkilatı olan 'Ehli Hiref'ten alan Hiref, Anadolu'daki el ustaları tarafından üretilen aksesuvarlar satıyor. Tasarımcı Ebru çerezci, 'Hiref'te her koleksiyon Anadolu kültüründen besleniyor. Cok zengin Osmanlı motiflerini, tuğralarını kullanıyoruz' diyor. Tüm evini baştan aşağı Osmanlı motifleriyle döşemek isteyen müşterileri olduğunu anlatan çerezci, özellikle Ortadoğu'dan büyük talep geldiğini ve şubatta Katar'da mağaza açacaklarını söylüyor. Ofis ürünlerinin de ilgi çektiğini belirten çerezci, yakında kuyum üretimine de geçeceklerini belirtiyor. çerezci, 'İnsanlar artık yabancı tasarıma doydu. Kendi kültürlerine dönmek istiyorlar. Osmanlı da bu anlamda çok zengin bir miras sunuyor' diyor. Hiref'te ürün fiyatları 50 TL'den 3 bin 500 TL'ye kadar çıkıyor.

Osmanlı esintili aynalara ilgi büyük

Deniz Tunç Design, sehpa, kanepe, dolap, koltuk, ayna, lamba gibi tasarımlarında Selçuklu ve Osmanlı motiflerinden ilham alıyor. Son dönemde dünyanın gözünün artan bir ilgiyle Doğu kültürüne çevrildiğini belirten Deniz Tunç, 'Biz de Doğu kültürünü yeniden keşfetmeye başladık. Türk tasarımcılarının kültürümüzü araştırmaya başlaması hızlandı' diyor. 2000'de ilk koleksiyonu 'Neo Ottoman'la motiflerin arkasındaki zenginliği keşfettiğini anlatan Tunç, 'Eşya da tasarlıyorum, mekan da. En çok paravan, ışık ve ayna satıyoruz. Fiyatlarımız 1.500 TL'den başlıyor. Aynalarımız 1 Dubai'de fuarda çok i büyük ilgi gördü' diyor.

ABD'nin noel alışverişi Osmanlı'dan

İzmir'in şžirince Köyü'nde bir butiği bulunan Motif Handicrafts, geleneksel Türk dokumalarını bilgisayar ortamında işleyerek, 120 çeşit üründe kullanıyor. Ahmet Koçak, ev aksesuvarlarından kadın giyime, özel koltuk şallarına kadar çok sayıda Osmanlı motifli ürünleri olduğunu belirterek, yakında seramik küpe, yüzük, ebruyla çalışılan kol düğmeleriyle 400 çeşide çıkacaklarını belirtiyor. Koçak, en büyük müşterilerinin yabancılar olduğunu belirterek şunları söylüyor: 'Genelde ABD'li, Japon ve Hollandalı turistler alışveriş yapıyor. Yılbaşı öncesi bir hayli kalabalık bir noel alışverişi yaptılar. ABD.özellikle bu tarihi motiflere çok aç. Hollandalılar da toplu alım yapıp ülkelerinde satıyor. Daha çok özel örtü, şal, yastık gibi ev aksesuvarlarını seviyorlar. Fiyatlarımız 75 TL'den başlıyor, 650 TL'ye kadar çıkıyor. Bir de en son Türk lalesini stilize ettik. Özellikle Japonlardan inanılmaz bir talep geldi.'

700 bin dolara saf ipek halılar

Sultanahmet'te özellikle zengin yabancı turistlerin uğrak yeri olan Nakkaş Halı'da 20 bine yakın halı bulunuyor, Erhan şžekerözü, zengin yabancıların özellikle saf ipek halılara büyük ilgi gösterdiğini söylüyor. Anadolu'nun halılarının bugüne kadar dünya seyahatnamesinden rekorlar kitabına kadar girdiğini anlatan şžekerözü, şunları söylüyor: 'Ayrıca ünlü ressamların tablolarının dokunduğu halılar da kiliselerden çok talep görüyor. En çok kök boyalı Anadolu renk ve motiflerini taşıyan halılara talep var. Fiyatlarımız 100 dolardan başlıyor, saf ipeklerde 700 bin dolara kadar çıkıyor.'

Bu lokumları yerken padişaha dikkat!

2004 yılında kurulan Türk çikolata markası Patiswiss çikolata, 'Osmanlı Sultanları Serisi'yle çikolatalarını padişah portreleri ve Osmanlı turalarıyla kapladı. Patiswiss'in ortağı Ceyda çakracı Yalçın, çikolataların İsviçre reçetesiyle Ankara'da üretildiğini söylüyor. Gerçek bir mücevher sloganıyla yola çıkarak, Osmanlı'dan günümüze Türk lokumlarını çikolatayla birleştirdiklerini belirten Yalçın, ambalajları da padişahlar, turalar, nişanlar ve Osmanlı görselleriyle süslediklerini ifade ediyor. Başta yabancı müşterilerden çok ilgi gördüklerini anlatan Yalçın, 'İthal bir çikolata markası uzun yıllardır Mozart görselli çikolata satıyor. Biz de köklü tarihimizden esinleniyoruz' diyor. 'Osmanlı Serisi'nin perakende fiyatı 140 TL.
Radikal/Nuriye DOĞU