Genel

Otel deği bunlar! Beş yıldızlı yeni nesil ofisler

Yeni nesil ofisler, beş yıldızlı otelleri aratmıyor. Her türlü konfor sunuluyor.

Türkiye'nin küreselleşme sürecine daha hızlı adapte olmasıyla birlikte yabancı şirketlerin Türkiye pazarına yoğun girişleri ve yeni yatırımların gündeme gelmesi özellikle büyük kentlerde modern ofis ihtiyacını her geçen gün artırıyor. Son dönemlerde lüks kategoride yer alan A sınıfı ofislere yoğun bir talep söz konusu. Talebin etkisiyle bu tip ofislerin sayısında da artış var.  A sınıfı ofisler sundukları hizmetlerle adeta beş yıldızlı otellerle yarışıyor. Öyle ki, ofislerde restorandan kafeteryaya, spor salonlarından yüzme havuzlarına kadar her türlü konfor mevcut.

A sınıfı ofise talep yoğun

Colliers Türkiye Perakende ve Ofis Danışmanı Gizem Burteçin, bu tip ofislerle ilgili olarak, "Ofisler artık çalışanların her gün gidip geldikleri bir iş merkezinden fazlasını ifade ediyor. Hem müşteriler için bir prestij göstergesi, hem de çalışanlar açısından işe bağlılığı artıran, günün büyük kısmının geçtiği önemli bir yaşam alanları. Dolayısıyla son yıllarda gerçekleştirilen projelerde A sınıfı ofislere yönelen proje geliştiriciler, katma değer yaratacak ve rakiplerden farklılaşacak konseptleri projelere dahil ediyorlar" diyor.
Kafeterya, kafe ve restoranların büyük ofis projelerinde yer alan sıradan birimler haline geldiğini belirten Burteçin, içinde yüzme havuzu, spor tesisi ve saunaların yer aldığı ofislerin sayısının da arttığını dile getiriyor. Burteçin'e göre içinde spor, sauna ve dans salonlarının yanı sıra kahve zinciri Starbuck'ın yer aldığı Maslak'taki Sun Plaza ilk akla gelen örnekler arasında. Yine Büyükdere aksında yer alan Kanyon ve Astoria gibi karma kullanımlı projeler de ofis kullanıcıları için alışveriş merkezleri, hizmet alanları, spor salonlarıyla farklılık yaratanlar arasında...

Çalışanların verimliliği artıyor...

Sinpaş Yapı tarafından Haliç'te inşaatı devam eden ve ekim ayında hizmete girecek olan Flatofis de bu tip plaza kervanına katılacak olan en son örnek. 25 bin metrekare alan üzerinde yer alan, 100 milyon dolara mal olan projede, modern ofislerin yanı sıra çalışanlar için de her türlü konfor düşünülmüş. Flatofis'te restoranların yanı sıra fitness merkezi, hamam, sauna ve yüzme havuzuna kadar geniş bir yelpazede hizmet veren sosyal tesis bulunuyor.

Tesisin 4 bin çalışana hizmet verecek büyüklükte tasarlandığını belirten Sinpaş Yapı Yönetim Kurulu Üyesi Ahmet Çelik, "Çalışanlar, içinde bu tip sosyal tesislerini olan plazalarda stres atabildikleri için daha verimli çalışıyorlar" diyor. Flatofis'te içinde hertürlü elektronik altyapının sağlandığı 8-40 kişilik toplantı salonlarının yanı sıra yine firmaların eğitim ve konferansları için 250 kişilik bir konferans salonu da yer alıyor. Çelik, plazada firmaların en büyük sıkıntılarından biri olan arşiv ve depolama alanlarının da yer aldığını belirtiyor. 4 kattan oluşan projede bin 100 araçlık otopark yer alıyor.

Mimari özellikleriyle dikkat çekiyorlar

Perakande firmaları için 16 bin metrekarelik alanın ayrıldığı projede ofis kısmının toplam kiralanabilir alanı 46 bin metrekare... Kiralamaların başladığı projede, ofislerin metrekare kiralık fiyatı 17-22 dolar arasında değişiyor. Flatofis, mimari özellikleriyle de dikkat çekiyor; gökdelenlerdeki dikey yapılanma yerine, yatay yapılanma uygulanan proje, Türkiye'nin ilk yatay ofis konsepti niteliğine de sahip. Dikey şekildeki ofislerin ciddi bir verim kaybı oluşturduğunu söyleyen Çelik, "Dikey tarzı ofislerde altyapı oldukça sorunlu oluyor. Asansörle inip çıktığınız için büyük bir zaman kaybı var. Personeli denetlemede sıkıntılar oluşuyor. İletişim daha zor. Oysa yatay ofisler bu açıdan çok verimli. Bütün bu problemlerin önüne geçmek için projeyi yatay ofis olarak planladık" diyor. Çelik, cephenin tamamını İtalya'daki Toskana Vadisi'nden getirdiklerin 260 adet manolyayla donattıklarını da sözlerine ekliyor.

Sekreteriyle günlük kiralanan ofisler

Artık ofisler sundukları her türlü konforun yanı sıra istenen zaman aralığında da kiralanabiliyor. Gizem Burteçin, instant-office ya da serviced-office (servisli ofis)olarak nitelendirilen dekorasyonlu ve içinde her türlü donanımın olduğu, istenen zaman aralığında kiralanabilen bu ofislere de talebin arttığını belirtiyor. Bu tip ofislerde kiracılar ofislere taşındıkları andan itibaren çalışmaya başlayabiliyor, toplantı odaları hatta sekreter gibi servislerden yararlanabiliyorlar. Burteçin, özellikle uluslararası firmalar ve temsilciliklerin Türkiye'ye ilk girişlerinde kadrolarını kurarken ve kalıcı ofis ararken ilk etapta bu tip ofislere ihtiyaç duyduklarını belirtiyor. "Uluslararası firmalar, kısa sürelerde işlerini yürütecekleri, toplantılarını gerçekleştirip, sekreterlik, temizlik gibi hizmetlerle kendilerinin uğraşmayacağı bu tarz ofisleri tercih ediyorlar" diyor.

Aylığı 5 bin dolara sanal ofis...

Bu ofislerde ayrıca sanal ofis hizmeti de verilebiliyor. Böylece vergi levhanızı asıp, kargolarınızın teslim edilebileceği, telefonlarınızın cevaplandırılacağı bir adresiniz oluyor, farklı kapasitelerde toplantı odaları kiralayıp toplantılarınızı da düzenleyebiliyorsunuz. Genellikle oda ve çalışma istasyonları bazında kiralanan bu ofislerde; sekreter, internet, toplantı odası kiralama, konferans gibi ekstra hizmetler de değişik paket programlarla fiyatlandırılabiliyor.

Sanal ofis veya serviced ofislerin aylık kiraları ise 150 dolardan başlayıp alınacak paket ve kişi sayısına göre 5 bin dolara kadar çıkıyor. Burteçin, Maslak ve Levent'te hizmet veren Regus ve Plaza Cubes, Astorya Kempinski'de hizmet veren Sterling, Taksim'de hizmet veren CoDa'nın yanı sıra Swissotel ve Metroport'un da bu tip hizmetleri sağlayanlar arasında bulunduğunu belirtiyor. Yakın zamanda hizmete girecek olan Flatofis'de de ofis katları yıllık ve aylık periyodların yanı sıra günlük olarak da kiraya verilebiliyor.

Kezban GEBETAŞ / Tekborsa