ÖTV indirimi için flaş yorum piyasalar bu iddiayı konuşuyor
Türkiye’de son zamlarla birlikte 400 bin TL’nin altında çok az sıfır araç kalırken, ÖTV indirimi iddiaları da piyasada hareketliliğe neden oldu. Ancak OSD Yönetim Kurulu Başkanı Cengiz Eroldu, arzın talebe yetişemediği mevcut tabloda ÖTV indirimini konuşmanın anlamsız olduğunu dile getirdi.Yükselen otomobil fiyatları nedeniyle yüzde 80’lik ÖTV diliminin altındaki marka model sayısı 10’un altına düştü
Otomotiv Sanayii Derneği (OSD) Yönetim Kurulu Başkanı Eroldu, otomotiv piyasasında güncel gelişmeleri değerlendirirken Türkiye’de bir süredir gündeme gelen ÖTV indirimi iddialarını da yorumladı.
Yükselen otomobil fiyatları nedeniyle yüzde 80’lik ÖTV diliminin altındaki marka model sayısı 10’un altına düştü. Türkiye piyasasında 400 bin TL’nin altında sınırlı sayıda araç kaldı. Yüzde 45, yüzde 50 ve yüzde 70’lik ÖTV dilimlerinde zamlar karşısında işlevini yitirmesi hem tüketici hem de markalar tarafında ÖTV matrahlarında yeni bir düzenleme beklentisine neden oldu.
OSD Başkanı Eroldu’ya göre, arzın talebin çok gerisinde kaldığı ve sendeleyen ülke ekonomisinin vergi gelirlerine daha fazla ihtiyaç duyduğu bu dönemde yakın zamanda bir ÖTV indiriminin gündeme gelmesi mümkün görünmüyor.
Konuyla ilgili Eroldu, “Şu andaki ortamda biz bir yandan mal yetiştirmezken, bir yandan da ‘ÖTV’yi indirelim’ demek doğru gelmiyor bana. ÖTV konusunda en güncel bilgiye Hazine Maliye Bakanlığı sahip. Hangi vergi diliminde ne kadar araç satılıyor bizden daha iyi takip ediyorlar. Şu anda da Türkiye’de belli bir talep dengesi var. O talep bu kadar hızlı devam ettiği müddetçe ve bir de Türkiye’nin mali bilançosunu düşündüğümüz zaman ÖTV indirimi çok rasyonel gelmiyor açıkçası. Ama belli bir noktadan sonra talep de düşmeye başlayacak, o zaman konu değerlendirilebilir diye düşünüyorum.” değerlendirmesinde bulundu.
Çip tedariki konusunda negatif ayrışmanın son bulacağını bekleyen otomotivciler, mayıs ayında yılsonu hedeflerini de bir miktar yukarı çekmişti. OSD Başkanı Eroldu, o dönemde yaptığı açıklamasında sektörün yüzde 11-12 olan ihracat artış tahminini de yüzde 14- 24 aralığına yükseltildiğini, yüzde 8-15 aralığında öngörülen üretim artışı oranını ise de yüzde 10-18’e çıkardıklarını açıklamıştı.
Eroldu, piyasada yaşanan olumsuzluklara rağmen bu hedefi koruduklarına dikkat çekerek, “İlk 6 ayda malzeme ve çip krizinden kaynaklı üretim kayıpları fazla oldu Türk otomotiv sanayinde fakat ikinci dönemde bunun biraz daha telafi edileceğini bekliyoruz” yorumunda bulundu.