Outlet mağazalar semte göre açılıyor
Alım gücünün daha düşük olduğu semtlerde outlet mağazalar tercih ediliyor
Firmalar mağaza isimlerinin başına outlet yazmayı tercih ediyor. Mağazalar bu sayede daha çok müşteri çekmeyi hedefliyor. Fiyat araştırması yapmayan müşteriler uzak da olsa outlet mağazalara gitmeyi tercih ediyor.
Maalesef bu artışın nedeni, firmaların, ürünlerini 'gerçekten' indirimli satmak istediği için değil. 'Outlet' isminin müşteriyi cezbettiğinin farkına varan markalar, pek çok 'sezon mağazası'na da bu ismi veriyor. Halbuki outlet mağazaların amacı seri sonu ve 2. kalite ürünü uygun fiyata halka sunmak. Ancak uygulama böyle değil. Artık adı outlet olan mağazalar sezon ürünlerini de satıyor.
Moda hayatımızın her yerinde. Her geçen gün yeni mağazalar açılıyor, alışveriş merkezleri kuruluyor. Pasta bölünüyor. Artan rekabet, mağazaları ve alışveriş merkezlerini, müşteri çekebilmek için yeni pazarlama yöntemleri bulmaya zorluyor. Müşterinin her zaman bir malı daha ucuza almak istediğini, çoğu zaman cebinden çıkacak paraya baktığını düşünen firmalar, onu indirimli ya da ucuz ürün sattıklarına ikna etmeye çalışıyor. İşte tam burada outlet kavramı devreye giriyor.
Outlet etiketi taşıyan mağazalar son yıllarda bir hayli arttı. Özellikle 'Factory Outlet' adıyla mantar gibi çoğalıyor bu tür yerler. Ancak maalesef, bu artışın sebebi firmaların, ürünlerini gerçekten indirimli satmak istemesi değil. Firmalar 'ucuz ama kaliteli ürün' çağrışımı yapan 'outlet' kavramını müşteriyi cezbetmek için kullanıyor ve pek çok 'sezon mağazası'na da bu ismi veriyor.
Outlet mağazaların amacı seri sonu ve 2. kalite ürünü uygun fiyata sunmak. Ancak bugün outletlerde sadece bu tür ürünlerin satıldığını söylemek mümkün değil. Çoğu mağazada sezon ürünleri de bulunuyor. Outlet ile normal mağaza arasındaki arasındaki fiyat farkı da 10 ile 1 TL arasında değişiyor. Ama müşteri outlet'e 'yarı fiyatına satılıyor' fikriyle gidiyor.
Geçtiğimiz hafta içinde İstanbul'daki AVM'leri gezdik, fiyat araştırması ve karşılaştırması yaptık. Outlet merkezi olarak anılan birçok AVM'de sezon mağazalarıyla aynı fiyata ürünler bulunuyor. Geçmiş sezondan ancak birkaç ürün bulunduruluyor. Mağazaların büyük kısmı yeni sezon ürünlere ayrılmış. Bu, outlet mağazalarının markalarla yaptığı anlaşmalarla sınırlandırılabiliyor. Örneğin bir markanın outlet merkezinde mağazası bulunuyor. Buradaki 100 üründen en az 70'inin outlet ürün (2. sınıf, geçmiş sezon, ihraç fazlası) olması gerekiyor. Ancak buna uyan çok az sayıda firma var. Mağazaları denetleme görevi ise alışveriş merkezi yönetimine düşüyor. Yönetim gerek görürse kurallara uymayan firmanın sözleşmesini feshedip markayı uzaklaştırabiliyor.
AVM Stratejik İletişim Yönetim Danışmanı Dr. Saadet Uğurlu, '365 gün indirim' anlayışının bu mağazaların çoğalmasında etkili olduğunu söylüyor. Perakendecilerin ilk olarak bu mağazalardan daha az kârlarla sürümden para kazanmayı hedeflediklerini anlatan Uğurlu, "Bu mağazalar kira ve operasyon maliyeti düşük, dekorasyon masrafları daha az ve düşük kâr marjı ile yüksek satış hacmi hedefleyen mağazalardı ve bu sonuç verdi." diyor. Uğurlu, bu mağazalar sayesinde markaların bilinirliğinin de arttığını ifade ediyor.
İstanbul'un önemli outlet merkezlerinden olan Olivium Outlet Center Genel Müdürü Aytaç Özçiçek, Türkiye'de outletin, alaturka outlet denebilecek bir tarzda yapılandığını söylüyor. Yani outlet kavramını da kendimize uyarladığımızdan bahsediyor. Özçiçek, mağazalara ürünlerinin yüzde 80'inin outlet ürün olma zorunluluğunu şart koştuklarını aktarıyor. Denetlemeyi de düzenli olarak yaptıklarını anlatıyor. "Eğer bir firmanın outlet mağazasında yüzde 80'den daha az outlet ürün görürsek ona yaptırım uygulayabiliyoruz. Bu yaptırım sözleşme feshine kadar varabiliyor. Ancak firmalar da bu konuda duyarlı davranıyor. Uyardığımızda gerekli düzenlemeyi yapıyorlar." diyor.
Özel outlet ürünleri nelerdir?
Seri sonu
Eski sezon, devam etmeyen ve elde kalan stok, güncelliğini yitirmiş ama satış değeri yüksek ürünler.
Beden ve serisi ile renk çeşidi kırılmış ürünler.
İkinci kalite
Outletler için yapılan özel üretim.
İhraç fazlası ürünler
Uluslararası markalara ihraç için üretilmiş-etiketi ile satılamayan ürünler.
Defolu
Kusurlu ürünler-kusurunun nerede olduğu belirtilen uyarı kartları ile satışa sunulan ürünler.
Zaman