Ekonomi

Paketli gıdalarda ambalaj fiyatları yüzde 200 oranında arttı!

Gıda enflasyonunun zirve yaptığı ülkemizde enerji, işçi, nakliye maliyetleriyle birlikte ambalaj maliyetleri de artık öne çıkmaya başladı. Ambalajın, raftaki gıda ürünün toplam maliyeti içindeki payı yüzde 25’e yükseldi.Ancak ambalaj malzemelerinde yüzde 200’lük fiyat artışları ortaya çıkınca raftaki ürünün maliyetinde artık yüzde 25’lik payı ambalaj almaya başladı

Gıda sektöründe maliyetler hesaplanırken ham madde, enerji ve nakliye kalemleri öne çıkıyordu. Ancak ambalaj malzemelerinde yüzde 200’lük fiyat artışları ortaya çıkınca raftaki ürünün maliyetinde artık yüzde 25’lik payı ambalaj almaya başladı.

Dünya Gazetesi’ndeki habere göre Gıda sektör temsilcileri ambalajın, ürünün toplam maliyetinin yüzde 25’e çıkmasının olumsuz bir gelişme olduğunu belirterek, maliyetleri düşürmek için ürünlere zarar gelmeyecek ama düşük maliyetli ambalajları tercih etmeye başladıklarını söyledi.

Seyidoğlu Gıda Genel Müdürü Mehmet Göksu, ambalaj maliyetlerinin özellikle 2022 yılı içerisinde yüzde 200 oranında arttığını ifade etti. Göksu, “Ambalaj maliyetleri son bir yıl içerisinde öngörülmez bir şekilde yüzde 200 oranında arttı. Gıda ürünlerinin toplam maliyeti içindeki payı ise yüzde 25’lik oranı geçmiş bulunuyor. Bu durum elbette her ürün için geçerli değil ancak genel olarak bakıldığında durum iç açıcı değil. Büyük boy ambalajlı ürünlerde maliyet aşağı düşse de küçüklerde maliyet çok fazla şekilde artıyor" diye konuştu.

Ürün içerisindeki ambalaj payı yüzde 25’e geldi

Tayaş Gıda Yönetim Kurulu Başkanı Kazım Taycı da aynı maliyet kalemine dikkat çekti. Taycı, “Özellikle bitmiş işlenmiş tarım ürünleri grubunda üçlü bir ambalaj sistemi var. iç ambalaj, sunum kutusu ve dış koli olarak baktığımızda ambalajın ürün içerisindeki payı yüzde 25’lere kadar geldi. Bu durum şirketleri zora sokuyor. " dedi.

 

Artık uygun maliyetli ürünlere yöneliyoruz

Taycı maliyetleri düşürebilmek amacıyla farklı önlemler aldıklarına vurgu yaparken şunları söyledi: “Kendi müesseselerimizde hem ambalaj makinalarında hem de ıskartada, artıkları değerlendirmek için milimetrik hassasiyetle çalışıyoruz. Eskiden daha gösterişli olan pahalı varaklı süslü malzemeler kullanırdık. Son dönemde artık onları kullanmıyoruz. Çünkü maliyete etkisi oldukça yükseliyor. Distribütörlerden biraz daha sade ürünleri talep ediyoruz. Ürünün niteliğini koruyabilecek ama uygun maliyetli ürünlere öncelik veriyoruz. Ancak ürünün kaliteli şekilde son tüketiciye ulaşmasında kesinlikle ödün vermiyoruz.”