02 / 05 / 2024

Perakende sektörü 25 milyon metrekare satış alanına ulaştı!

Perakende sektörü 25 milyon metrekare satış alanına ulaştı!

Perakende sektörü, perakende ticareti oluşturan tüm kategorilerinde 300 milyar dolara yakın ciro, 365 bin mağaza, 3.8 milyon kişilik istihdam, 25 milyon metrekare satış alanı büyüklüğü ile Türkiye ekonomisinin en dinamik sektörleri arasında yer alıyor...



Perakende sektörü, perakende ticareti oluşturan tüm kategorilerinde 300 milyar dolara yakın ciro, 365 bin mağaza, 3.8 milyon kişilik istihdam, 25 milyon metrekare satış alanı büyüklüğü ile Türkiye ekonomisinin en dinamik sektörleri arasında yer alıyor. 


Sektör son on yıldır yakaladığı istikrarlı büyüme trendiyle Türkiye ekonomisine güç sağlayan ana dinamolardan birisi... Özellikle, perakende sektöründeki organize pazarın gelişmiş ülkelere kıyasla yüzde 35- 40 gibi düşük bir pazar payına sahip olması ve bu oranın her yıl yükselmesi, sektördeki potansiyelin açık bir göstergesi. Sektörün, 2013 yılını yüzde 12 gibi bir büyüme ile tamamlayacağı öngörülüyor. 2014 yılı beklentileri ise 2013 yılı ile paralel. Perakendenin 2014 yılında da yine çift haneli yani yüzde 12-13 arasında büyümesi bekleni'Yeni işbirlikleri olabilir' 2014'te yeni işbirliklerinin olacağını söyleyen Doğan, şu bilgileri paylaştı: "Önümüzdeki yıla ilişkin bir diğer öngörümüz de, markalarımızın gerek yabancı fonlarla gerekse de Türk yatırımcılarla veya firmalarla işbirliklerinin ve ortaklıklarının sürecek olması. Birçok markamızın perakende sektöründe yabancı ortaklıklara sıcak baktığını biliyoruz. Diğer yandan, son zamanlarda yaşanan çok değerli bir gelişme olarak, Türk markalarının da yabancı şirketleri ve tanınmış uluslararası markaları satın alma operasyonlarının devam edeceğini düşünüyoruz." 'Önümüzdeki yıl Türkiye genelinde 35 AVM açılacak' 'Alışveriş merkezi sayımızı artıracağız' Multi Development Türkiye'nin 2004 yılından beri, alışveriş merkezleri, ofis ve konutu da içeren çok amaçlı projeler geliştirdiğini ve bu projelere yatırım yapıp yönetttiğini söyleyen Hulusi Belgü, "Multi Development Türkiye olarak bugün, 10 farklı şehirdeki 11 Forum Alışveriş Merkezi ile hizmet veriyoruz. Türkiye'de 4 milyar euro değerinde yatırım yaparak hayata geçirdiğimiz alışveriş merkezlerimiz toplam 810 bin metrekarelik kiralanabilir alana sahip. 

2013 yılı rakamlarına göre ziyaretçi sayımız ise yıllık toplam 130 milyona yaklaştı" dedi. 

Multi Development Türkiye olarak, 2014 yılında ziyaretçi sayılarını ve cirolarını yükseltmeyi amaçladıklarını dile getiren Belgü, şöyle devam etti: "Ayrıca Türkiye'deki alışveriş merkezi sayımızı artırmayı hedefliyoruz. Yeni yılda da farklı kentlerdeki projelerimiz için fizibilite çalışmalarımızı sürdüreceğiz. Forum Diyarbakır'ın yanı sıra Adana, Çorum ve Elazığ'da açılacak yeni alışveriş merkezlerimizle 2015 sonuna kadar Forum Alışveriş Merkezi sayısını 15'e çıkarmayı ve Türkiye'nin 7 bölgesinde ziyaretçilerle buluşmayı hedefliyoruz." Alışveriş merkezi sektörünün 'Türkiye'de henüz 25 yaşında olduğunu hatırlatan Alışveriş Merkezi Yatırımcıları Derneği (AYD) ve Multi Development Türkiye CEO'su Hulusi Belgü, "Sektörümüz, özellikle son 10 yılda hızlanan gelişimiyle dünya çapında takdir gören çok özel ve önemli projelere imza attı. Yerli ve yabancı yatırımcılarla birçok proje hayata geçirdik" dedi. 

Türkiye'de alışveriş merkezi sayısının, 2013 yılında açılan 27 AVM ile 333'e yükseldiğini kaydeden Belgü, "Önümüzdeki yıl Türkiye genelinde 35 AVM'nin daha hizmete girmesini bekliyoruz. 

2014 yılında açılacak AVM'lerle birlikte sektöre 1.5 milyon metrekare kiralanabilir alan daha eklenecek. Böylece toplam kiralanabilir alan büyüklüğünün 10.7 milyon metrekareye ulaşacağını öngörüyoruz" diye konuştu. 

HEDEF ANADOLU Türkiye'deki 81 ilin 24'ıinde henüz alışveriş merkezi bulunmadığını belirten Belgü, "Bu da sektörümüzün büyüme potansiyeli taşıdığının bir göstergesi. Bu veri ışığında önümüzdeki yıllarda Türk alışveriş merkezi sektörünün rotasını Anadolu'ya çevireceğini söyleyebiliriz" dedi. 

SATIŞ ALANINA ULAŞTI Bugün 365 bin mağaza, 3.8 milyon kişilik istihdam, 25 milyon metrekare satış alanı büyüklüğüne ulaşan perakende sektörünün önümüzdeki yıl yüzde 12-13 arasında büyümesi bekleniyor '2014 sonunda yurtdışında 4 bin mağazaya ulaşacağız' rayna, Rusya, Kuzey Afrika gibi bölgeler 20l4'te yoğun olarak ismini duyacağımız yerler olacak." E-TÎCARET KANALI 2014'te e-ticarette de bir hareketlenme beklediklerini ifade eden Doğan, "E-ticaret kanalının yaygınlaşması, perakendecilerin e-ticaret hizmetlerine de yönelmesine neden oluyor. Birçok marka, ürünlerini eticaret yoluyla da pazarlamaya başladı" dedi. 

Doğan, "'Türkiye'deki e-ticaretin büyüklüğünün 2013 yılının sonunda 2.5 milyon TL'ye ulaşacağı tahmin ediliyor. Bu büyüklüğün 2014'te daha da artması kaçınılmaz bir gerçek" diye konuştu. 

Birleşmiş Markalar Derneği (BMD) Başkanı Hüseyin Doğan, 2013 yılında perakende sektörünün başarılı bir performans gösterdiğini söyleyerek, "Bu yılki performans, haziran ayında yaşanan olaylara rağmen beklentilerin üzerinde gerçekleşti" dedi. 

BMD üyesi olan moda markalarının 2013 yılında ortalama yüzde 15 civarında bir ciro büyümesi gerçekleştirdiklerini belirten Doğan, "Sektörün bütününü olumlu etkileyen bu gelişmenin, 2014 yılında da süreceğini düşünüyoruz" diye konuştu. 

BMD üyesi moda markaları olarak 2014 yılında planlarını, açılan ve açılacak olan yeni lokasyonlarla birlikte, perakendede yüzde 15 in üzerinde bir büyüme öngörüsüne göre kurguladıklarını kaydeden Doğan, şöyle devam etti: "Türkiye'nin markalı ekonomiye dönüşünde önemli bir faktör olan yurtdışı mağazalaşma faaliyetlerinde 2014'te önemli atılımlar olmasını bekliyoruz. 

Türkiye'nin moda markaları olarak, yurtiçinde mağazalaşma faaliyetlerini sürdürmekle beraber, mevcut ve yeni yurtdışı pazarlarda da daha fazla mağazalaşma çalışması içindeyiz. Şu anda 3 bin'ler seviyesindeki yurtdışı mağazalarımızın, 2014 sonunda 4 bin'e yaklaşacağını düşünüyoruz. 

Dubai, Abu Dhabi, Kazakistan, Uk1.6 MİLYAR ZİYARETÇİ Bunun yanı sıra, Türkiye'deki tüketim potansiyeli yüksek genç nüfus, güçlü ekonomik büyümeye bağlı olarak artan gelir düzeyi ve kentsel alanlardaki nüfus artışı perakende sektörünü oldukça çekici kılıyor. Türkiye'de bugüne kadar 14 milyar doları yabancı sermaye olmak üzere toplam 45 milyar dolar yatırım yapılan alışveriş merkezi sektörü ise, bugün yaklaşık 385 bin kişiye istihdam sağlıyor. 

Toplam 9.2 milyon metrekare kiralanabilir alana sahip olan sektörün 2013 yılını 60 milyar TL ciroyla kapatacağı öngörülüyor. 'Tahmin edilen toplam ziyaretçi sayısı ise 1.6 milyar...


Milliyet Finans


Geri Dön