Perakendeci caddelere dönüyor, ofislerde ortak kullanım artıyor!
Koronavirüs gayrimenkul sektöründe iki yeni trendi ortaya çıkardı. Perakendeci caddelere geri dönüyor ve ofislerde ortak kullanım artıyor.
Yeni tip COVID-19 salgını son dönemde önemli oranda stokun yaşandığı ofis projelerini etkiledi. Evden çalışma süreci, mevcut ofisleri tahliye ederken, satılan veya kiralanan ofislere ilgi azaldı.
Dünya'dan Leyla İlhan'ın haberine göre; evden çalışmayla beraber gelen yeni çalışma düzeni, gelecekte de etkisini en çok ofisler üzerinde gösterecek. Kiradaki ofislerin fiyatlarında indirim bekleniyor. Firmalar tarifelerinde indirimin yaparken, daha küçük metrekarede ofisler öne çıkıyor. Fiyat artışına isyan eden ofis kiracılarının yanı sıra daha düşük metrekare arayışında olan işyerlerinin talepleri ile yakın dönem içerisinde yoğun bir taşınma dönemine giriliyor. Birçok şirketin maliyetleri gözetip mevcut ofisini de paylaşım esaslı kullanıma açması planlanıyor. Yakın zaman içerisinde ofis tutma isteğinin düşmesiyle beraber stok oranlarının yüzde 30’ların üzerine çıkması planlanıyor.
Şirketlerin bir panik durumunda ofislerini küçültmeye ya da kira indirimi almaya çalıştığından bahseden Eva Gayrimenkul Genel Müdürü Cansel Turgut Yazıcı, “Yeni ofis tutma işi neredeyse bitti” diye konuştu. Bu yıl ofislerde stok oranlarının yüzde 30’ları bulmasını beklediklerini söyleyen Yazıcı, "Normalleşme ile birlikte ofislere ilgi artacak. Ofislerde paylaşımlı yani bir hafta birisi diğer hafta birisi şeklinde bir çalışma modeli uygulanacak ya da alanlar daha büyüyecek” şeklinde konuştu.
Coldwell Banker Türkiye Ülke Başkanı Gökhan Taş, “Hem kiracılar hem de yeni adaylar fiyatlarda indirim isteyecekler. Dolayısıyla çıkanlar yeni yere avantajlı olarak taşınacaklar” açıklamasında bulundu.
Birçok kişinin ofisini tahliye ettiği, bazılarının ise düşük kapasitede çalışacağından bahseden Cushman & Wakefield Yönetici Ortağı Tuğra Gönden ise “Dip dibe olan yoğun çalışılan ofisler artık olmayacak. Yani 1 kata eskiden 100 kişi oturabilirken, artık bu 50’ye inecek” şeklinde konuştu.
PERAKENDECİ, İLK GÖZAĞRISI CADDELERE GERİ DÖNÜYOR
Pandemi nedeniyle açık alanlara ilgi yükselirken, caddeler markalar için yeniden cazibe merkezi haline geldi. AVM’lerde ağırlığı olan birçok marka, tüketicinin eğilimleriyle caddelerde yer arıyor ve bazıları dükkanlarını tuttu. Pandemi nedeniyle başta İstanbul’un gözde caddelerinde olmak üzere dükkan fiyatlarının yüzde 30’lara kadar azalması markaların yatırımlarını hızlandırdı. Sektör temsilcileri, boş dükkan sayısının fazla olduğu Bağdat Caddesi gibi pek çok caddede 1 yılda yüzde 100’lere yakın doluluk yaşanıyor.
Perakende sektörünün caddelere yönelmesinin temel nedeni, tüketicinin kapalı ortamlara mesafeli yaklaşması oldu. AVM’lerdeki kira ve ortak giderle ilgili eleştirel bakış ile caddelerin daha geniş çalışma mesaisi sunması perakendeciyi bu alanlara yönlendiriyor.
Pandemi döneminde AVM’lerde bulunan birçok markanın caddelerde yer arayışına başladığından bahseden Coldwell Banker Türkiye Ülke Başkanı Gökhan Taş, “Çünkü sirkülasyon açısından orta vadede caddelerin daha iyi olacaklarını düşünüyorlar” dedi. Bu durumun caddelerde yer almak isteyenler için bir fırsat olacağını aktaran Taş, “Tarifeleri düşen caddelerde değişimler olacak. Yeni durum markalara aynı yerde daha uygun fiyata dükkan bulma imkanı ya da daha küçük dükkana geçme imkanı sunacak” ifadelerini kullandı.
Taksim ve Bağdat caddeleriyle ilgili hizmetler sunan Remax Türkiye Brokerı Aykut Celep, AVM’lerden işlek ana caddelere karşı artan bir ilgi olduğunu aktardı. Celep, salgın sürecinde cadde mağazaları konusunda kendilerinden bilgi almak isteyenlerin oranının yüzde 25 yükseldiğini açıkladı.
TSKB Gayrimenkul Genel Müdürü Makbule Yönel Maya, İstanbul’un gözde caddeleri arasında bulunan Bağdat Caddesi, İstiklal Caddesi, Vali Konağı Caddesi, Rumeli Caddesi, Teşvikiye Caddesi gibi yerlerdeki dükkanların kira pazarında yaklaşık yüzde 30 civarında düşüş yaşandığından bahsetti. Maya, “Fiyatlardaki düşüşler, caddeye ilgiyi tetikleyecek” diye konuşuyor.
Caddelere ilgi artıyor
Sinan Öncel (BMD Başkanı): Caddeler salgında öne çıktı. Bu demek değil ki AVM’lerden vazgeçtik. Her iki kanalın artıları var.
Vahap Küçük (LC Waikiki YKB): Tüketici scaddelere yöneliyor. Bu durum cadde mağazalarının artışını beraberinde getirecek.
Süleyman Orakçıoğlu (Orka Grup YKB): Caddelerin yeni sürece hazır olması gerekir. Yerel yönetimler, caddelerin alışveriş altyapısını düzenlemelidir. AVM'lerde mağazalar yüzde 15-20 azalacak.
Ali Güvenç Kiraz (Bağdat Caddesi Derneği YKB): İnsanların uzunca bir süre kapalı alanlara girmeye çekinecek. Bu da caddeler için bir avantaj. Markalar boş olan dükkanlara talip olmaya başladı.
Cadde mağazalarında test açılışlarına başlandı!