Sektörel

Pınar Abay: Kredilerle ilgili gerekirse Rekabet Kurumu’na gideriz!

Bankacılık Düzenleme ve Denetleme Kurumu (BDDK) tarafından geçtiğimiz haftalarda kamuoyuna açıklanan kredi kartlarına taksit, ihtiyaç kredilerine ise süre sınırı öngören taslakla ilgili ING Bank Genel Müdürü Pınar Abay, eleştirilerde bulundu...

ING Bank Genel Müdürü Pınar Abay düzenlemelerin ‘doğru yönde yanlış yöntemlerle’ yapıldığını söyledi. Abay, “Arabanın yönünü düzeltelim derken, şarampolden yuvarlanmayalım” diyerek sektöre getirilen düzenlemeleri eleştirdi ve “Kuşu çok sıkarsanız ölür” uyarısını yaptı. 


İstanbul’da bulunan operasyon merkezini Kahramanmaraş’a taşıma kararı alan ING Bank, bundan sonra şube satışları ve kredi tahsisi dışındaki tüm işlemlerini 6 ay önce inşa edilen yeni operasyon merkezinden yürütülecek. Kahramanmaraş’ta basın mensupları ile bir araya gelen ING Bank Genel Müdürü Pınar Abay, operasyon merkezini taşımanın şimdiye kadar yaptığı en iyi yatırım olduğunu söyledi. 


Tedbirler yeterince ince elekten geçmemiş


Kahramanmaraş’ta hem yeni operasyon merkezini tanıtan hem de gündemdeki konulara değinerek bazı uyarılarda bulunan Abay, öncelikle süre sınırlamalarında kişisel değil hane halkının borçluluk oranlarına bakılması gerektiğine işaret etti. Regülasyonun adresleme yaparken herkesi adreslediğini belirten Abay şöyle devam etti: “İhtiyaç kredilerine 36 ay sınırı getirerek bunu ödeyebilecek olanları da kısıtlıyor. Kredi kartındaki limitler herkese geliyor. İstikamet olarak doğru bir yere gitmeye çalışıyoruz ama aldığımız tedbirler yeterince ince elekten geçmemiş gibi geliyor bana.”


‘Neden herkese 36 ay?’ diye soran Abay, taşıta gelen sınırlamalarla kredi kartı taksitlerine gelen sınırlamaları doğru bulduğunu da vurgulayarak, “İyi gelir, düşük  borcu olanlar ile yüksek borçlu olanlar birbirinden ayrılmalı. İyi ve kötü herkese aynı tedbirler getirilmesi doğru değil” dedi. 


İhtiyaç kredisinde iyi tüketim de sınırlanacak


Abay, ihtiyaç kredilerinde 36 ay sınırının kurunun yanında yaşı da yakacağını aktararak şöyle devam etti: “Gelir düzeyi yüksek, borçluluk oranı düşük kişiler ile düşük gelirli, borçlu kişiler aynı elekten geçecek. Tüketimi kontrol altına almak isterken iyi tüketimi de durdurmuş oluyoruz. Dolayısıyla tedbirler rekabeti olduğu gibi büyümeyi de engelliyor. Bir geçiş dönemi belirlenmeli ve kişilerin gelir bilgileri Kredi Kayıt Bürosu’na (KKB) açılmalı. Böylece süre sınırı kişilerin kredi puanına göre belirlenebilir ve harcama gücü olanların önüne geçilmemiş olur.  Bir de yapılandırılmış borçlar var. Ödeyemediği borcunu uzun vadeyle yapılandıranlar da 36 ay sınırından etkilenecek, bu durumda kişi içinden çıkamayacağı bir borçluluk durumuna düşecek.”


Alt detayların belli olmamasının da belirsizlik yarattığını aktaran Abay, “Mesela tüketici kredi kartı borcunu yapılandırmak istiyor ve ancak 5 yılda ödeyebilir. Biz müşteriye ne diyeceğiz ‘kusura bakma 36 aydan uzun yapılandıramam’ mı diyeceğiz” diye konuştu.


Araba şarampolden aşağı iniyor 


Bir geçiş dönemi tanınabileceğini söyleyen Abay, “Bir anda vur deyince öldürme durumuna geldik. Hani gittiğimiz istikamet yanlıştı. Arabayı biraz çevirmek gerekiyordu ama şimdi araba şarampolden aşağı iniyor durumundayız. Gelen tedbirlerle birincisi bankaların sağlığını riske atıyoruz. Tüketiciler için de bunu ödeme gücü olan tüketicileri gereksiz yere kısıtlarla karşı karşıya bırakıyoruz. Biz banka olarak gelen tedbirlerden memnunuz. Ama ING Bank şapkasını çıkartıp da Türk bankacılık sektörü açısından yorumladığımız zaman bence gelen tedbirler doğru istikamette ama ince tekrar üzerinde çalışılması gerekiyor” dedi. 


Kredi kartında haksız rekabetin önü açılacak


Abay, artık her bireyin tüm kredi kartları için tek bir limiti olacağını da hatırlatarak yeni kart çıkarmak isteyen bir kişinin limit taşıma işlemi yaptırması gerektiğini bunun da yaklaşık 30 gün süreceğine dikkat çekti. 


Abay, kredi limiti taşıma işlemine cep numarası taşıma gibi hızlı bir çözüm getirilmezse şimdiye kadar limit açan bankaların rekabette avantajlı duruma geçeceğini belirterek BDDK’nın harekete geçmesini istedi. Abay, “Biz onayladığımız kredi kartını veremiyoruz. Çünkü başka bankada kartları var. Kartını iptal ettirip limitleri taşımak o kadar zor bir süreç ki, belki de müşteri mağdur olacak. Nasıl GSM operatörlerinde numara taşıma oldu bizim de limit iptallerinin kolaylaşması lazım ki rekabetin önü açılsın” şeklinde konuştu.

Bankaların üzerinde çok fazla yük olduğunu ve daralan kar marjlarının bir çok bankayı zorlayabileceğine de değinen Abay, “Merkez Bankası’ndaki zorunlu karşılıklarımıza faiz alamıyoruz. Sermaye yeterlilik oranları da çok yüksek. Öte yandan geçici olarak çıkartıldığı söylenen şube harçlarını ise hala ödemeye devam ediyoruz. Bankacılık sektörü üzerinde çok yük var” diye konuştu. Bu tip tedbirlerin bankaları daha karlı kredilere yönelteceğini söyleyen Abay, “Türkiye’nin tasarruf bankası olmayı hedefleyen bir banka olarak, tedbir alınmasını doğru buluyoruz ancak düzenlemelerin altının mutlaka doldurulması gerek. Kuşu gevşek tutarsanız kaçar, çok sıkarsanız da ölür. Biz BDDK’ya bu sorunları her hafta bildiriyoruz. İleride gerekirse Rekabet Kurumu’na da başvururuz” açıklamasını yaptı. 


Bankacılık sisteminde oyunu bozacağız


Bugüne kadar hep tasarrufu teşvik ettiklerini, bilgisi olmayan müşteriye türev ürün satmadıklarını, çok sayfalı az puntolu sözleşmelere güvenmediklerini belirten Abay, artık seslerinin tonunu yükselteceklerini belirterek “Türk bankacılık sisteminde oyunu bozacağız” dedi. Abay şöyle konuştu: “Herkes diyor ki Türk bankacılık sektöründe şube açmadan bankacılık büyümez. Biz bunu sorguluyoruz. Bizce büyümek için çok şube açmaya gerek yok. Başka yöntemler de var.”


İnternet şubesinde 2 tık kuralı var


Bankacılığı kolaylaştırmaya da karar verdiklerini kaydeden Abay, “Çünkü teknolojide çok iyiyiz. Tek tıkla bankacılık nasıl yapılır onun üzerinde çalışıyoruz. Yeni internet bankacılığımızda maksimim 2 tık kuralı var. Halbuki bu sektör genelinde 4 tıka çıkabiliyor. Bunu sadece internette değil şubelerdeki işlemleri de tek tıkla yapılacak şekilde basitleştireceğiz” dedi.


Abay, bankanın inovasyon ve teknoloji konusundaki becerisini anlatırken de şu örneği verdi: “Geçtiğimiz günlerde bir yarışma oldu. 24 saat içerisinde bir kod yazmamız ve bir ürün geliştirmemiş lazımdı. Biz bütün ülkeler arasında Türk bilgi işlem ekibi olarak ikinci olduk. Bizim yaptığımız mobil yazılım sonucunda, bundan sonra benzin istasyonuna gittiğinizde arabanızdan inmeden paranızı ödeyebileceksiniz. Herhangi bir tuşa basmadan üstelik. Üzerinde çalıştığımız mobil cüzdan var. O da grup içerisinde ihraç edeceğimiz ürünlerden birisi olacak.”


ING Bank mutfağını Kahramanmaraş’a taşıyor


ING Bank, 6 ay önce Kahramanmaraş’ta inşasını tamamladığı yeni binasına İstanbul’daki operasyon merkezini taşıyacak. 20 milyon TL’ye mal olan modern binada, 750 kişi istihdam edilecek. Aynı zamanda çağrı merkezinin de bulunduğu binada, Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi’nden mezun olan gençlere iş verilmesi öngörülüyor.  Üniversite desteği yanında bölgede ağır aksan olmamasını nedeniyle Kahramanmaraş’ı seçtiklerini söyleyen ING Bank Operasyondan Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı Görkem Köseoğlu, bankanın arka planında yapılan EFT, havale vb. yıllık 4 milyon işlemin yeni merkezde gerçekleştirileceğini söyledi.  Köseoğlu, eğer bankalara hizmet teşviki verilirse, ING’nin uluslararası operasyonlarını da Türkiye’den yürütmek istediklerini belirterek, “Şu anda maliyetlerimiz Polonya ile eşdeğer ama hizmet teşviki gelirse bu operasyonları Türkiye’ye getirerek istihdam sağlayabiliriz” diye konuştu. Zamana yayılacak taşınma sürecinde İstanbul’daki çalışanlar da işten çıkarılmayarak şubelerde görevlendirilecek.


Dünya