26 / 11 / 2024

Plastik boru sektörü, inşaatta yüzde 10 büyüme hedefliyor!

Plastik boru sektörü, inşaatta yüzde 10 büyüme hedefliyor!

Günümüzde plastik kullanımı tüm sektörlerde olduğu gibi inşaat sektöründe de her geçen gün artarak ilerliyor. Türkiye 'nin plastik borularının, global pazardan da talep gördüğü belirtildi.




Sağlam, bakım gerektirmeyen ve korozyona dayanıklı olan plastikler; inşaatlarda pis ve temiz su borularından yalıtım malzemelerine, pencere ve kapı profillerinden duvar kaplamalarına kadar birçok alanda malzeme olarak tercih ediliyor. İnşaat plastikleri içinde önemli payı ise plastik borular üstleniyor. 

Plastik sektörü genelinde olduğu gibi Türkiye boru sektöründe de firmaların çoğu KOBİ niteliğinde. Plastik boru üretimi yapan firmalar, inşaat plastikleri kategorisi içinde yer alıyor. Türkiye'de inşaat plastiği üreten yaklaşık bin 483 firma içinde, boru sektörüne yönelik üretim yapan yaklaşık 401 firma bulunuyor. 


Bu rakam, toplam boru sektöründe faaliyet gösteren firmaların da yaklaşık yüzde 90'ını oluşturuyor. Türkiye'de boru ve bağlantı p arçalan üretimi yıllık ortalama toplam 4.5 milyon ton civarında. Bu genel tablo içinde plastik boru ve bağlantı parçaları üretimi de yaklaşık 765 bin tonu buluyor. 


İhracat 910 milyon doları buldu..


Plastik sektörü olarak hem ihracat hem de üretimde istikrarlı yükselişimiz devam ederken, plastik boru konusunda da aynı trendi sürdürdüğümüzü söyleyebilirim. İnşaat plastikleri alt kategorisi içinde önemli bir yere sahip olan plastik boru üretimi, sektör toplamının yaklaşık üçte birini oluşturuyor. Henüz kesin rakamlarımız açıklanmamakla birlikte, 2014 yılı sonunda Türkiye plastik sektörünün üretimi yaklaşık 9 milyon ton olup, plastik boru üreticilerinin toplam üretimden aldığı pay yaklaşık yüzde 10'u buluyor. Bu kapsamda plastik boru sektörnün üretim miktarı 840 bin ton ve değer bazında ise 2.9 milyar lirayı buluyor. Yine plastik boru ihracatı ise yaklaşık 910 milyon doları buldu. Bu rakam 5.8 milyar dolarlık ihracat yapan plastik sektörü ihracatının yüzde 16'lık bölümüne işaret ediyor. Ayrıca plastik boru sektörü toplam üretiminin yaklaşık yüzde 60'lık bölümünü ihraç ediyor. 2015 yılında ise hedefimiz yaklaşıkyüzde 10 büyümek. Plastik boru ve profiller ilerleme potansiyeline fazlasıyla sahip. Bu ürünler, ulaşılan yüksek teknoloji ve ürün çeşitliliği, çevreci olmaları, enerji verimlüiği sağlamaları, dayanıklılıkları ve taşımada sağladıkları kolaylık sebebiyle pek çok alanda tercih edilen ilk malzeme oluyor. Ayrıca plastik borular, diğer borulara göre dahasağlam ve esnek. Korozyonakarşı da daha dayanıldı ve uygulandıktan sonra neredeyse hiç bakım gerektirmiyor. Boru imalatmdaplastik kullanımı, borunun daha hafif olmasını sağlıyor. İç içe geçirilebilen boruların nakliyesi de oldukça avantajlı. Bu özellikleri sayesinde plastik borular, farklı hammadde türleriyle üretilen boruların yerini hızla alıyor. En sorunsuz ürünlerden biri olduğu için enerji projeleri de dahil olmak üzere birçok projede tercih edilebiliyor. 



Türkiye'de kullanım alanları genişleyen ve farklılaşan plastik borular; sahip oldukları avantajlar üe sadece içme suyu şebekelerinde değil, petrol ve doğal gaz şebekelerinden kanalizasyon sistemlerine, tarımsal sulamadan ısıtma sistemlerine kadar pek çok alanda uygulanıyor. Atık su, drenaj, doğal gaz dağıtım şebekelerinin yenilenmesi ve inşaat sektöründeki gelişmeler plastik boru tüketim ve dolayısıyla üretim artışım da beraberinde getiriyor. 



Hammaddede dışa bağımlıyız... 


Tüm bu avantaj sağlayan özelliklerinin yanı sırafirmalarm ürettiğikaliteli ve her ihtiyacı karşılayacak çeşitlikteki Türkiye plastik boruları, global pazardan da talep görüyor. Biz sektör olarak oldukça yüksek kapasiteye sahibiz ve çok daha ileriye gidebileceğimize inanıyoruz. Ancak Türkiye plastik sektörünün gelişimini engelleyen sorunlar da var. Bu sorunların başında hammadde de yüzde 85 oranında ithalatabağımlüık geliyor. Enerjideki yatırım eksikliği, bürokratik ve hukuki süreçlerde yaşanan zorluklar, vergi ve ek yükler de sektörümüzün rekabet gücünü zayıflatan diğer unsurlar olarak karşımıza çıkıyor. Gerek hammadde ithalatı gerekse enerji için beklentimiz ortak. Yeni yatırımların yapılabilmesi, yeni kaynaklar meydana getirilebilmesi için teşvik verilmesini bekliyoruz. 


Sektörümüzün üretim kapasitesi de oldukça yüksek. Ancak çağımızda teknoloji her alanda olduğu gibi plastik sektöründe de değişiyor ve gelişiyor. Bu durumda rekabet avantajını artırmak için sektör temsilcilerimizin katma değerli ve yüksek teknolojili ürünlere yatırım yapması da önemli bir zorunluluk. Büyük firmalarımız yeni trendleri takip ederek, Ar-Ge'ye yatırım yapabiliyor. Ancak KOBİ'ler Ar-Ge'ye kaynak ayırmakta ve kendi bünyelerinde Ar-Ge uzmanları çalıştırma konusunda sıkıntı yaşıyor. Tasarım konusunda da alacağımız mesafeler var ancak geçmişe oranla önemli bir üerleme kaydettik. Rekabette en önemli unsurun farklılık yaratmak olduğunun bilincindeyiz. Ar- Ge'ye ve tasarıma yatırım yaparak katma değeri yüksek ürünlerle rekabet avantajımızı ileri bir noktaya götürebilir ve global pazarlardaki tercih edilirliğimizi artırabiliriz. Sektörü zorlayan olumsuz koşullara rağmen gerek plastik sektörü genelinde gerekse plastik boru özelinde üretimimizi ve ihracatımızı artırmaya odaklandık. Türkiye plastik sektörünün potansiyeli oldukça yüksek. Bizler de bunu yüksek seviyelere çıkartarak, sektörü ve ürünlerimizin küresel pazarda tercih edilirliğini artırmak istiyoruz. 


Dünya Sektör Araştırması


Geri Dön