22 / 11 / 2024
fuzul

Rahmi Koç La Littorina'yı 2 yılda Türkiye'de getirdi!

Rahmi Koç La Littorina'yı 2 yılda Türkiye'de getirdi!

Koç Holding Şeref Başkanı Rahmi Koçun müze sahibi bir arkadaşına ait, İtalyan Fiatın ürettiği 1937 yapımı raybüs La Littorina, 2 yıllık uğraştan sonra Türkiyeye geldi




Özel izinle 10 yıl boyunca Türkiyede sergilenecek La Littorina, Tofaşın sponsorluğunda restore edildi.İTALYAN otomobil devi Fiatın 1937 yılında o dönemde artan toplu taşıma ihtiyacına cevap vermek üzere ürettiği raybüslerden biri olan La Littorina, 10 yıl boyunca Rahmi Koç Müzesinde sergilenecek. Koç Holding Şeref Başkanı Rahmi Koçun ABDde ve İtalyada 2 müzesi bulunan arkadaşı Mitchell Wolfsonun İtalyan Demiryollarından satın alarak ABDye götürdüğü raybüs, Tofaşın sponsorluğunda 2 aylık bir yolculukla ABDden Türkiyeye getirildi ve burada restore edildi.

Gelişi 2 yıl sürdü
Rahmi Koç Müzesine ilginç ve önemli eserler kazandırmanın kendisi için büyük bir tutkuya dönüştüğünü belirten Rahmi Koç, ilk seferini İtalyan diktatör Benito Mussolini ile yapan dönemin önemli ulaşım araçlarından La Littorinanın Türkiyeye geliş serüveninin 2 yıl sürdüğünü söyledi. Rahmi Koç Müzesinin Türkiyede ulaşım, endüstri ve iletişim tarihine adanmış bir müze olduğunu hatırlatan Rahmi Koç, İtalyan ve hatta bir dönem Türk devlet demiryollarınca da kullanılan dönemin teknik ve estetik değerlerini barındıran bu enterasan demiryolu aracını müzemize kazandırmaktan mutluyuz dedi.

Özel izinle getirildi
Rahmi Koç, La Littorinanın Rahmi Koç Müzesine gelişinin öyküsünü şöyle özetledi: Uzun yıllardır tandığım koleksiyoncu arkadaşım Mitchell Wolfsonın biri Miami ve biri de İtalya Cenovada birer müzesi var. Karşılıklı müzelerimizi gezdik. Wolsfon Rahmi Koç Müzesindeki ulaştırma araçları koleksiyonun görünce, bana Fiatın ürettiği La Littorinadan söz etti ve 10 yıl boyunca müzemizde sergilenmek üzere vermek istediğini söyledi. Fiatın raylı araç üretmiş olması ilgimi çekti. Ben de bu öneriyi kabul ettim. Ancak bizim yasalarımız, kullanılmış böyle bir aracın ülkemizde ancak 2 yıl sergilenmesine olanak veriyor. Biz de 2 yıllığına La Littorinanın getirilmesinin değmeyeceğini söyledik. Bunun üzerine ABDli yetkililere başvuran Wolsonın ekibi, bu konudaki bürokratik pürüzleri çözdüler ve özel izinle aracın 10 yıllığına Türkiyede sergilenmesine imkan doğdu.

Tofaştan mektupla sponsorluk istedi

TOFAŞ CEOsu Ali Pandır, 2 yıl önce Rahmi Koçtan aldığı bir mektupla Fiatın bir dönem tren de ürettiğini öğrendiğini belirterek, Rahmi Koç yazdığı mektupta La Littorinanın Türkiyeye getirilmesi konusunda Tofaşın sponsor olup olmayacağını soruyordu. Açıkçası Fiatın ürettiği bir trenin Türkiyeye getirilmesi konusunda heyecan duyduk. Tofaş olarak bundan sonra da bu tarz projelere sponsor olmaya devam edeceğiz dedi. Fiatın toplu taşıma çözüm olarak sunduğu La Littorinanın üretime geçme hikayasinin 1920li yıllara dayandığını kaydeden Pandır, şunları anlattı: O dönemde Avrupanın bir çok şehrinde demiryolu işletlemeleri yerel üreticilerden trafik sorununu çözecek hafif ve ekonomik toplu taşıma aracı üretmelerini talep etmiş. İtalyan Demiryolları da Fiattan bunu istemiş. Fiatın 1924-29 yıllar arasında ürettiği 4 adet raybüs hizmete girmiş. La Littorinayı üreten Fiat Ferroviaria şirketi daha sonra Alstom şirketine satılmış. 

La Littorina ilk seferi Mussolini ile yapmıştı

LA LITTORINA ile ilgili bilgi veren Rahmi Koç Müzesi Genel Müdürü Ertuğrul Duru şunları anlattı:
ALN 56 model raybüs 1927-1981 yılları arasında İtalyada hizmet verdi. 
Trenin ilk seferi Fiat yetkilileri ve dönemin İtalya Devlet Başkanı Benito Mussolininin katılımı ile gerçekleşti. 
Trenin önünde yer alan bir araya getirilmiş odun bağı ve çift başlı balta sembolü o dönemin İtalyasını yansıtan önemli bir sembol. Bu sembol son olarak Mussolini tarafından kullanılan bayrakta yer aldı ve daha sonra kullanımı yasaklandı.
Trende birinci ve ikinci mevki şeklinde iki farklı bölge yer alırken, dönemin posta hizmetlerinin yürütülmesi için postacılara ayrılmış bir bölüm de var.

56 yolcu kapasiteli trenin 2 adet 6 silindirli 355 beygirlik dizel moturu bulunuyor.

Müzecilik moda diye sevindi deneyimlerini paylaşıyor

RAHMİ Koç en büyük tutkusunun artık müzeleri gezmek, Türkiyede olmayan önemli eserleri müzede sergilemek yönünde geliştiğini belirterek, şöyle konuştu: Memlekette müzecilik moda oldu. Ben bundan büyük memnuniyet duyuyorum. Geçtiğimiz günlerde Ankarada Makina Kimya Endüstrisinde bir müze açılacakmış. Benim de görüşlerimi almak istemişler, gittim, deneyimlerimi paylaştım. Bazı arkadaşlarımın elinde çok güzel eserler var. Örneğin çapı 7 metre olan bir buhar makinesi. Bunu Rahmi Koç Müzesine kazandırmayı çok isterim.

Sultan Reşatın IInci Wilhelm ile yemek yediği tren restoran oluyor

RAHMİ Koç Müzesi Genel Müdürü Ertuğrul Duru, bu yıl müzenin ziyaretçi sayısının 168 bini aştığını söyledi. Müzenin her geçen gün yeni projelerle daha zengin bir koleksiyona sahip olduğunu kaydeden Duru, önümüzdeki günlerde Sultan Abdullazizin Alman İmparator IInci Wilhelmin İtanbulu ziyareti sırasında yemek yediği treni restore edip restorana dönüştürerek hizmete açacaklarını  söyledi. Vagon restoranın farklı bir ortamda yemek yemek isteyen herkese açık olacağını kaydeden Duru, Rahmi Koç Müzesini gezenler burayı Harikalar Diyarı olarak adlandırıyor. Haklılar da burada sergilenen eserler insanda böyle bir duygu yaratıyor dedi.

 Hülya GÜLER/Hürriyet


Geri Dön