30 / 04 / 2024

Remzi Kozal: Kullanım dışı binalar restore edilsin

Remzi Kozal: Kullanım dışı binalar restore edilsin

TMMBP Genel Başkanı Remzi Kozal: "İstanbul'un kalbini açın Taksim ve İstiklal'e yeraltı çarşısı kurun" dedi



Beyoğlu- İstiklal Caddesi ve çevresinin hergün milyonlarca insanın sirkülasyonuna sahne olduğuna işaret eden Remzi Kozal, Beyoğlu-Eminönü bölgesinde araç trafiğinin yer yer ortadan kaldırılabileceğini, raylı sistemin yaygınlaştırılabileceğini aktarıyor. Remzi Kozal, yangın, güvenlik ve servis amaçlı olarak sınırlı bir oto girişine ise izin verilebileceğini söylüyor. Beyoğlu gibi, ulaşım ve otopark zorluğu nedeniyle yer yer atıl duruma gelmiş bölgelere yeniden bir canlılık kazandırılacağını aktaran Remzi Kozal, "Proje bir taraftan, atıl duruma gelen şehrin merkez noktalarına yeniden aktivite getirirken, en yoğun bölgelerde otopark sıkıntısı çözülür ve trafikte akıcılık sağlanacağı için de İstanbul'daki ulaşımı da büyük ölçüde rahatlatacaktır. Benzer projeler Eyüp ve Şişli gibi bölgeler için düşünülebilir" diyor. Oto trafiğinin ringe ve yeraltına alınmasıyla, merkezi semtlerde mevcut yolların büyük oranda yayalaştırılacağını; parklar ve gezinme alanlarına dönüştürüleceğini bildiren Remzi Kozal, şunları ekliyor: "Ticari getirişi yüksek olan projenin gerçekleştirilme şansı yüksek olur. Bu da bu öyle bir proje. Devletin cebinden bir kuruş çıkmadan yerli ve yabancı yatırımcılarca yap-işlet sistemiyle kısa sürelerde gerçekleştirilebilir. Proje bölümler halinde birden çok yatırımcı tarafından gerçekleştirilebilir."

İstanbul'un kalbini açın Taksim ve İstiklal'e yeraltı çarşısı kurun

İSTANBUL Boğazı için düşünülen üçüncü köprünün 4 fonksiyonlu (metro-lastik tekerlekli araç geçişi-havaray-asmaray) olmasını öneren Tüm Mühendisler ve Mimarlar Birliği Platformu Genel Başkanı, mimar Remzi Kozal, tarihi kentin "kalbi" olarak nitelenen Eminönü- Beyoğlu-Şişli'de köklü değişiklikler önerdi.

Kültür başkenti olmaya hazırlanan İstanbul için öngörülen projelerin hayata geçirilmesinde oldukça geç kalındı. Bunun yanında, İstanbul'da kısa vadede olmasa da orta ve uzun vadede hayata geçirilebilecek projelerin ardı arkası kesilmiyor, istanbul'a 3+1 katlı köprü önerisiyle dikkat çeken Tüm Mühendisler ve Mimarlar Birliği Platformu (TMMBP) Genel Başkanı, mimar-ekonomist Remzi Kozal, bu kez megakentin kalbine el attı... Eminönü, Beyoğlu, Şişli gibi ilçelerde hayata geçirilecek projenin İstanbul'u dünyanın önemli kültür-sanat-eğlence-alışveriş merkezlerinden biri yapacağını söyleyen Remzi Kozal'ın önerileri şöyle:

Oto trafiğine ring
Beyoğlu, Şişli, Eminönü, Eyüp ilçeleri başta olmak üzere İstanbul'un merkezini oluşturan bölgelerde; binaların iç içe geçmiş konumları; başta ulaşım olmak üzere şehir işletmeciliğini adeta imkansız kılıyor. Bu nedenle belirtilen bölgeler yer yer terk ediliyor.

Şehrin kalbini oluşturan bu bölgeleri tekrar eski canlılığına kavuşturabiliriz. Oto trafiğini yönlendirerek; Gümüşsüyü Caddesi, Yedi Kuyular Caddesi, Dolapdere Caddesi, Bahriye Caddesi, Evliya Çelebi Caddesi, Tersane Caddesi, Meclisi Mebusan Caddesi güzergahını kullanan; İnönü Stadyumu- Dolmabahçe'den Boğaz kıyısından Haliç ve Kasımpaşa Vapur İskelesi'ne oradan da Dolapdere'den yine Dolmabahçe'ye birleşen bir ring oluşturulabilir.

Cep otoparklar
Ring güzergahındaki trafik akışının kesilmemesi için, ana giriş çıkış noktalarındaki kavşaklar düzenlenebilir. Ring güzegahına yakın bölgelerde işleri olanların araçlarını park edip işlerini halletmeleri için cep otoparklar oluşturulabilir, güzergah çevresi ayrıca gezinme alanları, yeşil bantlar, çay bahçeleri, dinlenme alanları ve yer yer ticari işletmelere ayrılabilir.

Beyoğlu-İstiklal Caddesi eksenli, ring içerisinde yer yer katlı yeraltı otoparkları da önemli olabilir. Çeşitli yönlerden gelen otolar, ring trafiğine girerek, gitmek istediği noktaya en yakın yer altı otoparkına ulaşabilir.

Yeraltı otoparkları insanların arabalarını buraya park ederek metroyu kullanmalarını teşvik eder. Metroyu ve Beyoğlu-İstiklal Caddesi'ni; Kabataş, Karaköy ve Kasımpaşa vapur iskeleleriyle raylı sistemle bağlayarak insan ulaşımını da kolaylaştırabilir.

Kullanım dışı binalar restore edilsin

MİMAR-ekonomist Remzi Kozal, en karamsar anlarda dahi projeler üretmenin gereğine işaret ediyor ve "Krizden çıkışımızı kolaylaştıracak ve ileriye güvenle bakmamızı sağlayacak projeler, önümüze fırsatlar çıkaracak" diyor. Taksim ve İstiklal Caddesi'ne öncelikli olarak dikkat çeken Remzi Kozal, "Taksim'e kültür-park" önerisini şöyle açıyor:

Bölgede yaşanan otopark ve trafik sıkıntısı ortadan kaldırılmalı.
İnsan sirkülasyonu artar­ken, iş hayatında canlanma yaşanır.
Boş ve terkedilmiş durumda olan binaların tamamı restore edilerek kullanıma alınabilir.
Binalar restore edilirken tarihi dokuyu bozmamaya özen gösterilmeli ve tarihi binalara yapılan bir takım eklentilerden, çıkıntılardan arındırılmalı.
Tarihi doku belirginleştirilirken, çevreye ahenk getirilebi­lir. Ayrıca, yeni bina inşasına da izin verilebilir, binalardan arta kalan boşluklar yeşil alanlar olarak düzenlenebilir.
Taksim, İstiklal Caddesi'nin oto trafiğinden arındırılmasıyla Taksim Meydanı ve çevresi, su ve yeşil dokunun kullanıldığı binalaf arasına sıkışmadan insanların soluk­landığı bir kültürpark olsun.
Taksim böylece kültür park olurken, metro ile ve yeraltın­da inşa edilecek yeraltı çarşısı ve yeraltı otoparklarıyla di­key bağlantılar kurulabilir.
Taksim Meydanı ve İstiklal Caddesi altma birbirinin uzantısı olan yer altı çarşıları yapılır.
Yeraltındaki çarşılar kültür-sanat, yeme-içme, din­lenme alanlarının yeraldığı insan sirkülasyonunun yük­sek olduğu mekanlar olabilir.
Yeraltı çarşıları yeraltı oto­parkları ve metro ile irtibatlı olmalı.

Trafiğe gerçek çözüm için 'raylı sistem' ringi kurmalıyız

TÜRKİYE'nin ulaşım altyapısı ile ilgili eleştirilere dikkat çeken Remzi Kozal, "Yalların yetersizliği, yoğun
trafik ve diğer olumsuzluklar sonucu her yıl binlerce vatandaşımız ölüyor ya da sakat kalıyor. İstanbul trafiğine
gerçek çözüm raylı sistemdir" diyor ve şunları kaydediyor:

'Raylı Ring Sistem', şehir içindeki metro, hafif metro; deniz, kara, hava ulaşımıyla bağlantılı olarak yoğunlaşmayı ve sıkışıklığı çevreye yayılarak azaltmayı amaçlıyor.

Raylı sistemle oluşturulacak ringler; çağdaş, güvenli, sürekli, süratli ve ekonomik olarak toplu ulaşımın gerçekleşmesine imkan verecektir.

Boğaziçi Ringi: Bu ring, Saraybumu-Üsküdar arasında yer alan tüp geçit ile İstanbul Boğazı'nın dördüncü defa geçileceği üçüncü Boğaz köprü­sü aynı zamanda raylı geçişe imkan vererek, Boğaz'ın her iki tarafına inşa edicek raylı sistemin bir ring oluşturması­nı sağlayacaktır.

Raylı ring sistemin Boğazi­çi Ringi'ni oluşturacak bu bölüm, birbirine karşılıklı seferlerin yapıldığı ve bir saatin altında bir zamanda bir ring seferin tamamlandığı, yolculara; süratli, konforlu, çağdaş bir toplu ulaşım imka­nı sağlayacaktır.

Boğaz'ın dördüncü defa geçileceği üçüncü köprü ile, şehirlerarası trafik tamamen şehirdışma kaydırılır.

Dört mevsim yazlıkta kalınır
REMZİ Kozal'ın önerdiği 'ring' sisteminin bir parçası olan Trakya Ringi; Boğaziçi Ringi ile bağlantılı olarak, Marmara sahili-Saros Körfezi-Meriç nehrine paralel Keşan üzerinden Edirne ve Kırklareli üzerinden Karadeniz sahil­inden İstanbul Boğaziçi Ringi'ne bağlanıyor. Remzi Kozal, "Büyük İstanbul Otogarı ile de bağlantılı olacak bu ring, birbirine karşılıklı seferlerle Trakya'nın en uzak yerinden İstanbul'a 1 saatlik bir zaman içerisinde ulaşabilecek. Bu ring sayes­inde, Marmara sahilindeki birçok yazlık meskene ulaşım kolaylaşacağı için yaz-kış oturulabilir duruma gelecek" diyor.
Hürriyet Seri İlanlar


Geri Dön