Remzi Kozal'dan 3. köprü için proje önerisi
3. boğaz köprüsü ile ilgili olarak projeler de geliştirilmeye başlandı
Gündeme geldiği günden bu yana "yapılıp-yapılmaması" ve "güzergahı" konusunda yoğun tartışmalar yaşanan 3. boğaz köprüsü ile ilgili olarak projeler de geliştirilmeye başlandı. Tüm Mühendisler ve Mimarlar Birliği Platformu (TMMBP) Genel Başkanı Mimar Remzi Kozal, AA muhabirine yaptığı açıklamada, gündeme geldiğinden beri 3. köprü projesi üzerinde çalıştıklarını belirterek, hazırladığı projenin detaylarını anlattı.
İstanbul'un yeni köprüye şiddetle ihtiyacı olduğunu ifade eden Kozal, verim alınması için köprünün metro, kara yolu, hava-ray ve asma-ray olmak üzere 4 ulaşım şeklini kapsaması gerektiğini söyledi. Kozal, "3. köprüden olabildiğince hem metro hem kara yolu hem hava-ray hem de asma-ray sistemini geçirerek, yeni bir köprü ihtiyacını engellemeyi ve bu köprünün en verimli bir şekilde kullanılmasını amaçlıyoruz" dedi.
Araştırmalarına göre köprü için en uygun konumun Beykoz-Tarabya arası olduğunu söyleyen Kozal, "Beykoz Yalıköy ile Tarabya burnu arasındaki 1500 metrelik mesafe en uygun yer. Tarabya'da Cumhuriyet Mahallesi var, Beykoz Yalıköy'den devam ettiğinizde de Cumhuriyet Köy var. Bu üçüncü köprünün Cumhuriyet köprüsü olması gerektiğini düşünerek adını Cumhuriyet Köprüsü koydum" diye konuştu.
ÇEVREYE AZ ZARAR VEREN KÖPRÜ PROJESİ
Çevreye en az zarar veren projeyi ortaya koymaya çalıştıklarını ifade eden Kozal, İstanbul'un kuzey kesimlerinin tepe ve vadilerle dolu olması sebebiyle bağlantı yollarının çevreye zarar vermeden, viyadükler ve tüneller kullanılarak oluşturulmasını öngördüklerini anlattı.
Projeyi hazırlarken, bugünkü Türkiye'nin mimarisi ve birikimini gelecek yıllara aktarabilecek anıtsal bir eser olması için de çaba gösterdiklerini vurgulayan Kozal, ayakları denizde değil karada olacak köprünün anıtsal değeriyle turizme katkı sağlayacağını ifade etti.
BOĞAZ MANZARASI EŞLİĞİNDE YEMEK
Remzi Kozal, bir nevi teleferik olan, "asma ray" sistemi ile içinde 38 kişinin oturabildiği iki yaka arasında gidip gelecek kabinlerde restoranlar ve kafeler bulunmasını planladıklarını söyledi. Kozal, "Hedeflerimizden bir tanesi de turizm amaçlı olarak insanımıza bunu sunmak. Dünyanın önde gelen zenginlerinin de 'Gidelim hem İstanbul
Boğazı'nda doyumsuz manzarayı seyredelim hem de yemeğimizi yiyelim' diyebileceği bir mekan olacak. Bugün insanlar Eyfel kulesine gidiyor, alternatif olarak bu proje ile İstanbul'a gelecek" diye konuştu.
KÖPRÜ AYAKLARINA 7 YILDIZLI OTEL
Köprünün ayaklarının da çok amaçlı kullanılabileceğine işaret eden Remzi Kozal, şöyle konuştu:
"Köprü ayaklarının zemininde otoparklar var. Otoparklardan yukarıya doğru asansörlerle insanları çıkartabiliyoruz. Bu ayakların içinde kongre, kültür merkezleri, restoranlar, kafeteryalar ve çok fazla olmamakla birlikte 7 yıldızlı otel birimleri var. Devlet Başkanlarının, üst yöneticilerin direk hava alanından alınıp, helikopterle gelip burada ağırlanması için ayakların tepesinde helikopter pistleri bulunuyor."
Projesini hazırladıkları köprünün yapım maliyetinin ise 2 buçuk milyar dolar civarında olacağını öngördüklerini ifade eden Kozal, "Bu köprünün mutlaka ve mutlaka Türk mühendisleri ve mimarları tarafından yapılmasını istiyoruz. Bizler dünya çapında projeler yapmaya ve dünyayla paylaşmaya hazırız" dedi.
"ŞEHİRİN ACİL TAHLİYESİNDE KULLANILABİLİR"
İstanbul'un deprem, sel, heyelan gibi doğal felaketlere açık olduğunu ifade eden Kozal, şehrin fay hattının geçtiği Marmara Denizi tarafına doğru konuşlanmış olduğunu, olası bir felaket anında riskli kuşağa inşa edilmiş 1. ve
2. köprülerin şehri tahliye edemeyeceğini anlattı. Kozal, kuzeyde dağlık alana yapılacak 3. köprünün şehrin acil tahliyesi için de kullanılabileceğini belirtti.
Artık insanları taşımak için yolların gerekmediğini, Hava-Ray, Asma-Ray sistemleriyle de bunun mümkün olduğunu söyleyen Kozal, direk dikecek yer bulunduğunda bu sistemlerin kolayca kurulabileceğini belirterek, hem güvenli hem ekonomik şekilde ulaşımı sağlamanın yolunun bu olduğunu dile getirdi. Kozal, hafif metallerle yapılacak Hava-Ray ve Asma-Ray sistemlerinin 1. ve 2. boğaz köprülerine de entegre edilebileceğini de sözlerine ekledi.
AA