22 / 12 / 2024

Riskli yapı lisans belgesi alma şartları nelerdir?

Riskli yapı lisans belgesi alma şartları nelerdir?

Riskli yapı tespiti yapan kurum ve kuruluşların bakanlık tarafından lisans belgesi alması gerekiyor. Riskli yapıların tespitini ancak lisans belgesi olan kurumlar yapabiliyor. Peki, riskli yapı lisans belgesi alma şartları nelerdir?



Riskli yapı lisans belgesi alma şartları nelerdir?

Riskli alan içinde veya dışında olup ekonomik ömrünü tamamlamış olan ya da yıkılma veya ağır hasar görme riski taşıdığı ilmi ve teknik verilere dayanılarak tespit edilen yapılar, "riskli yapı, riskli bina" karşımıza çıkıyor. Kentsel dönüşüm çalışmaları kapsamında riskli alanlarda bulunan riskli yapıların yıkılması, yerine yeni yönetmeliklere uygun olarak yapılar inşa edilmesi gerekiyor.


Riskli yapı olarak tapu kütüğüne kaydedilen taşınmazların maliklerine, altmış günden az olmamak üzere süre verilerek riskli yapıların yıktırılması isteniyor. Riskli yapıların verilen süre içinde maliklerince yıktırılıp yıktırılmadığı, Müdürlükçe mahallinde kontrol edilir ve riskli yapı, malik tarafından yıktırılmamış ise, yapının idarî makamlarca yıktırılacağı belirtilerek ve otuz günden az olmak üzere ek süre verilerek tebligatta bulunulur.


Riskli yapı tespiti lisans belgesine sahip kurum ve kuruluşlar herhangi bir alan ile sınırlı olmaksızın Ülke genelinde riskli yapı tespiti yapabiliyor. Peki, Riskli yapı tespiti için lisans belgesi nasıl alınır?


Riskli yapı lisans belgesi alma şartları...

Riskli yapılar, lisanslandırılan kamu kurum ve kuruluşları, üniversiteler, sermayesinin en az yüzde 40'ı kamu kurumlarına ait şirketler, sivil toplum, yapı denetimi ve laboratuvarlar kuruluşları ile mimarlık ve mühendislik hizmetleri veren kurumlarca belirleniyor.


Riskli yapı tespit raporunun hazırlanmasında görev alacak mühendislerin, ilgili meslek odalarına üyeliklerinin devam ediyor olması, mesleklerinde fiilen en az beş yıl çalışmış olmaları, Bakanlıkça açılan eğitim programlarına katılarak en az bir katılım belgesi almış olmaları ve bu hususları belgelendirmeleri gerekiyor. Lisans başvurusunda bu belgelerden başka herhangi bir belge istenmiyor.


Lisanslı kurum ve kuruluşlarda riskli yapı tespitinde görev alacak mühendislerin, Bakanlıkça açılacak eğitim programlarına katılmaları ve katılım belgesi almaları zorunlu tutuluyor. Bakanlıkça açılan eğitim programlarına katılıp en az bir katılım belgesi almayan mühendisler riskli yapı tespitinde görev alamıyor.


Lisans başvurusunda Bakanlığa sunulan belgelerin gerçeğe aykırı olmaması gerekiyor. Lisans belgelerinin gerçeğe aykırı olduğunun tespit edilmesi, riskli yapı tespitinin gerçeğe aykırı olarak yapıldığının anlaşılması, gibi hallerde tespite konu lisanslı kurum ve kuruluşların lisansı Bakanlıkça iptal edilebiliyor. 


Riskli yapı nasıl belirlenir?


Öznur Yaslı/Emlakkulisi.com


Geri Dön