Riskli yapı nasıl belirlenir?
Riskli yapı; Riskli alan içinde ya da dışında olan, yıkılma, ağır hasar görme riski taşıdığı belgelerle belirlenmiş olan yapılara deniyor. Peki, Riskli yapı nasıl belirlenir?
Riskli yapı nasıl belirlenir?
Riskli alan içinde veya dışında olup ekonomik ömrünü tamamlamış olan veya yıkılma, ağır hasar görme riski taşıdığı ilmî ve teknik verilere dayanılarak tespit edilen yapıya riskli yapı deniyor.
Kat malikleri yapılarını, Bakanlığa, belediyelere, il özel idarelerine, büyükşehir belediyelerine, büyükşehir ilçe belediyelerine veya Bakanlıkça lisanslandırılacak, kurum ve kuruluşlara riskli yapı tespiti yaptırılabiliyor. Riskli yapı tespiti için bir çoğunluk aranmıyor. Kat maliklerinden birinin veya kanuni temsilcisinin müracaatı ile bu tespit yapılabilyor. Peki, riskli yapı nasıl belirlenir?
Riskli yapı tespiti, 27/1/1954 tarihli ve 6235 sayılı Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliği Kanunu uyarınca, inşaat, jeoloji ve jeofizik mühendisleri odalarına büro tescilini yaptırmış kurum ve kuruluşlar, tarafından tespit edilibiliyor. Lisanslı kurum ve kuruluşlar herhangi bir alan ile sınırlı olmaksızın Ülke genelinde riskli yapı tespiti yapabiliyor.
Riskli yapı tespit raporunun hazırlanmasında görev alacak mühendislerin, ilgili meslek odalarına üyeliklerinin devam ediyor olması, mesleklerinde fiilen en az beş yıl çalışmış olmaları, Bakanlıkça açılan eğitim programlarına katılarak en az bir katılım belgesi almış olmaları ve bu hususları belgelendirmeleri gerekiyor.
Müracaat için tapu belgesinin ve kimlik belgesinin fotokopisi gerekli oluyor. Riskli yapılar, 6.3.2007 tarihli ve 26454 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan Deprem Bölgelerinde Yapılacak Binalar Hakkında Yönetmelik hükümlerine göre tespit ediliyor.
Lisans başvurusunda Bakanlığa sunulan belgelerin gerçeğe aykırı olduğunun tespit edilmesi, riskli yapı tespitinin gerçeğe aykırı olarak yapıldığının anlaşılması, gibi durumlarda tespite konu lisanslı kurum ve kuruluşların lisansı Bakanlıkça iptal edilebiliyor.
Riskli yapı tespit süreci..
Riskli yapı nasıl anlaşılır, riskli yapı belirlenmesine ilişkin raporların bir örneği, tespit tarihinden itibaren en geç yedi gün içinde, tespiti yapan İdarece veya lisanslandırılmış kurum veya kuruluşça, tespite konu olan yapının bulunduğu ildeki Müdürlüğe gönderiliyor. Müdürlükçe, raporların esaslara uygun düzenlenip düzenlenmediği inceleniyor ve herhangi bir eksiklik veya yanlışlık tespit edilmesi halinde bu raporlar gerekli düzeltmeler yapılmak üzere raporu düzenleyen kurum veya kuruluşa iade ediliyor.
Yapılan incelemede raporlarda herhangi bir eksiklik ve yanlışlığın bulunmadığının tespit edilmesi halinde, riskli yapılar, Müdürlükçe en geç on iş günü içinde, tapu kütüğünün beyanlar hanesinde belirtilmek üzere, ilgili tapu müdürlüğüne bildiriliyor. Müdürlükçe veya riskli yapı tespitine karşı yapılan itirazı inceleyen teknik heyetçe, riskli yapı tespit raporunda tespit edilen eksiklik veya yanlışlıkların, raporu düzenleyen kurum veya kuruluşa bildirildiği tarihten itibaren otuz gün içinde düzeltilmesi ve raporun Müdürlüğe sunulması zorunlu tutuluyor.
Riskli yapı yönetmeliği tam metni!
Öznur Yaslı/Emlakkulisi.com