Ekonomi

Rusya pazarı Çinlilere kaldı

Batılı otomobil, teknoloji ve ev eşyası devlerinin Rusya’daki operasyonlarını sonlandırmasının ardından Çinli şirketlerin ürünlerine yönelik talep hızla artıyor.jpg'/>Moskova hükümetinin emriyle Rus ordusunun Ukrayna’yı işgal etmesinin ardından batılı yüzlerce şirketin faaliyetini sonlandırdığı Rusya pazarında yaşanan boşluğu Çinli şirketler dolduruyor

Moskova hükümetinin emriyle Rus ordusunun Ukrayna’yı işgal etmesinin ardından batılı yüzlerce şirketin faaliyetini sonlandırdığı Rusya pazarında yaşanan boşluğu Çinli şirketler dolduruyor.

Çin Gümrük Genel İdaresi ve Rusya’daki çeşitli kurumların verilerine göre, Rusya’nın Ukrayna’yı işgalinden önce düşüşe geçen Çin’in Rusya’ya ihracat hacmi kısa sürede tekrar yükselişe geçti.

Çin’in, Rus ordusunun Ukrayna’ya girdiği şubatta aylık bazda 5,5 milyar dolar seviyesindeki ihracatı, nisan ayında 3,8 milyar dolara gerilerken, temmuz ayıyla birlikte 6,8 milyar dolar seviyesine çıktı.

Yılın ilk yedi ayında ise Çin’in Rusya’ya ihracatı geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 5,2 artarak 36,2 milyar dolara yükseldi.

ÇİN MALI OTOMOBİLLER REVAÇTA

Merkezi Rusya'da bulunan Avrupalı İşletmeler Birliği (AEB) verilerine göre, Rusya'da otomobil satışları, temmuz ayında geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 74,9 azalarak 32 bine düştü.

2022 yılının ilk yedi ayında, Rusya’da Volkswagen otomobillerinin satışı yüzde 92 düşüş gösterirken, Toyota yüzde 97, Audi satışları ise yüzde 92 geriledi.

Rus şirketi Avtovaz’ın satışları da yüzde 68 düşüş kaydetti. Bu dönemde Rusya’da araç satışını artıran tek firma Çin merkezli Dongfeng Motor Corporation (DFM) oldu. Ülkede DFM araçlarının satışları temmuzda geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 298 arttı.

Çin merkezli otomotiv şirketlerinin Rusya’daki satışlarındaki düşüş oranlarının Batılı şirketlere kıyasla daha az olması da dikkati çekiyor.

Rusya’da Geely markası ise yılın ilk yedi ayında bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 17 gerilerken, Lifan’ın yüzde 24, FAW’ın satışları da yüzde 11 düştü.

Çok sayıda küresel otomobil şirketi, Rusya-Ukrayna Savaşı nedeniyle Rusya'daki operasyonlarını durdurduklarını açıklamışlardı.

Fransız şirketi Renault’nun Rusya’daki tüm varlıkları Rus devletine devredilirken, Mercedes’ten yapılan açıklamada da şirketin ülkedeki fabrikalarını devretmek için süreci başlattığı açıklamıştı.

Rus otomobil markası Moskviç’in Genel Direktörü Dmitriy Pronin, geçen hafta yaptığı açıklamada, Rusya pazarındaki satışların iyimser senaryoya göre bu yıl 2021’e kıyasla yüzde 50 azalacağını söyleyerek, pazardaki toparlanmanın ise 2024 ila 2026’da gerçekleşebileceğini belirtmişti.

CEP TELEFONUNDA DA ÇİN MALI TERCİH EDİLİYOR

Cep telefonu pazarı da Çinli şirketlerin Rusya’da paylarını artırdığı bir diğer sektör olarak ön plana çıkıyor.

Çin Gümrük Genel İdaresi verilerine göre ülkenin Rusya’ya cep telefonu ihracatı bir önceki aya kıyasla yüzde 77 artarak 312 milyon dolara yükseldi.

Rusya’nın en önemli elektronik perakende zinciri Mvideo tarafından yayımlanan raporda, ikinci çeyrekte ülkede satılan cep telefonlarının yüzde 70’inin Çin malı olduğu belirtildi.

Xiaomi’nin Samsung’u geçerek Rusya’da en çok satılan cep telefon markası olduğu ifade edilen raporda, Realme markasının da Apple’ı geçerek en popüler üçüncü cep telefonu markası konumuna geldiği vurgulandı.

Rusya Sanayi ve Ticaret Bakanlığı, 6 Mayıs’ta yayımladığı listede, paralel ithalatına izin verilen ürünlerin arasında Apple ve Samsung’a da yer vermişti. Bakanlık, söz konusu izinle yaptırımlar nedeniyle Rusya’da erişimi zorlaşan markaların sevkiyatını kolaylaştırmayı amaçlıyor.

Ancak uzmanlar, paralel ithalatla yapılacak Apple ve Samsung gibi markalara ait ürünlerin fiyatlarının da yüksek olacağını söylüyor.

EV EŞYALARI DA ÇİNDEN GELİYOR

Rus İzvestiya gazetesinin derlediği haberde, ülkede Çinli şirketlerin televizyon ve ev eşyası satışları da hızla yükseliyor.

Rusya’daki Çin malı televizyon markalarına ait satışların mayısta bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 95 artış gösterdiği belirtilen haberde, Viomi markasına ait ev eşyası satışlarının da mayıs-haziran döneminde geçen yılın aynı dönemine oranla 3,3 kat artığına dikkat çekildi.

Sektör yetkilileri, söz konusu artışın en önemli sebebi olarak, Rusya’da LG, Samsung ve Sony gibi markaların ürünlerine erişimin zorlaşması olduğunu söylerken, Çinli markalara ait ürünlerin fiyat olarak da daha uygun hale geldiğini belirtiyor.

Artan enerji fiyatları çocuk ölümlerini de arttırabilir

Euro bölgesi resesyon tehlikesiyle karşı karşıya

Almanya tasarruf için elektrikleri kesti