23 / 11 / 2024

Sabiha Gökçen Havalimanı'na ikinci pist yapılacak!

Sabiha Gökçen Havalimanı'na ikinci pist yapılacak!

Yaz ayları gelince Atatürk Havalimanında rötar eziyeti artıyor. Bu rötarlara yakalanmak istemeyenler Sabiha Gökçeni tercih etmeye başladı.  İSG de yıllık büyümesiyle 900 havaalanı arasında üst üste 2 yıldır birinci oldu




Yaz ayları gelince Atatürk Havalimanında rötar eziyeti artıyor. Bu rötarlara yakalanmak istemeyenler Sabiha Gökçeni tercih etmeye başladı. İSG de yıllık büyümesiyle 900 havaalanı arasında üst üste 2 yıldır birinci oldu. İSG bu yıl da yolcu sayısını 16 milyonun üzerine çıkarıp bir yıllık artış rekoru daha kırmak istiyor.

İSGnin 2012 hedefi ise 20 milyon yolcu

TAVdaki dostlarım kızmasın ancak Atatürk Havalimanından bir yere uçmak, özellikle yaz aylarında kabusa dönüşüyor. Buna karşılık İstanbul Sabiha Gökçen (İSG) Havalimanı yüzde 97lere varan zamanında kalkış oranları ile ideal bir alternatif olarak öne çıkmaya başladı. Sabiha Gökçen özellikle low cost airlines denen düşük maliyetli havayolları tarafından tercih edilen bir havaalanı. O yüzden elit kesim bu havaalanından uzun süre uzak durdu. Fakat şimdilerde zaman insanlar için daha önemli olduğu için İSGyi tercih eden elitlerin sayısı da artıyor. İşdünyasının önemli oyuncuları da Sabiha Gökçeni artık çok daha fazla kullanmaya başladı.

İkinci pist geliyor

Bu arada THYye de talepler gelmeye başladı ve THY yakın gelecekte Bodrum, Antalya ve Dalamana Sabiha Gökçenden de uçuşlara başlayacak. Her ne kadar Anadolu Jetin uçuşları olsa da THYyi isteyenlerin oranı çok fazla...

İstanbul Sabiha Gökçen Uluslararası Havalimanı İşletme A.Şnin CEOsu Gökhan Buğday ile hafta içinde biraraya gelerek ISGnin geldiği noktayı konuştuk.

İSG, 2009 ve 2010da dünyanın en hızlı büyüyen havalimanı olmuş. Rakamları döktüm alt tarafta. Buğday büyük ihtimalle bu yılı da 16.5 milyon yolcu ile kapatacaklarını ve yine en hızlı büyüyen havalimanı olacaklarını söyledi. Buğday bir sonraki yıl hedeflerini ise 20 milyon yolcu olarak ortaya koydu.

İSGnin ihalesi 2007 yılı temmuz ayında yapılmış oldukça da çekişmeli geçmişti. En son Limakın başını çektiği konsorsiyum ile IC Içtaşın başını çektiği konsorsiyum gece yarılarına kadar çarpışmıştı. Nihat Özdemir, 37inci turda 1 milyar 930 milyon euroluk teklif tabelasını kaldırırken artık yüzü düşmüştü ve rakiplerine Durun lütfen der gibiydi.

Nitekim rakip IC-Fraport bu rakamın üzerine çıkmadı ve İSGnin ihalesini 1 milyon euroluk hatır artırımı ile birlikte Limakın başını çektiği konsorsiyum kazandı. Depreme dayanıklılığı ile pek çok ödül alan terminal binası hızla bitirildi ve Sabiha Gökçen her yıl üzerine koyarak büyümeye başladı.

CEO Gökhan Buğday, şu an tek pist ile faaliyet gösterdiklerini bu pistin kapasitesinin de saatte 34 uçak olduğunu söyledi. İkinci pist ile ilgili kamulaştırmanın tamamlandığını 1.5-2 yıl içinde pistin devreye alınmasını beklediklerini söyleyen Gökhan Buğday, Bu ikinci pist Atatürkteki gibi diğerini kesmeyecek. Bir piste inen ya da kalkan uçağı diğer pist beklemeyecek. Kapasite bir anda ikiye çıkacak. Ek yatırımlarla iki pistin saatlik kapasitesi 80 olacak. Yoğun saatlerde taleplere hayır dememek için o pist çok kritik. Böyle bakınca Atatürk Havalimanını geçebiliriz dedi.

İlave 10 milyon yeni yolcu 40 bin kişiye iş imkanı yaratıyor

CEO Gökhan Buğday, yolcu sayısında 10 milyon artış sağlandığında direkt olarak 10 bin kişinin terminalde ve apronda işe başladığını, dolaylı çalışanlarla birlikte istihdama katkısının 40 bini bulduğunu söyledi. Gökhan Buğday Bu havaalanının çevresinde, Zonguldak da dahil 19 milyon insan yaşıyor. Dolayısıyla kapasitemiz çok rahatlıkla 20-30 ve 40 milyonları bulacak. Bu da pek çok kişiye yeni iş imkanı anlamına gelecek dedi.

İSGnin en iyi müşterisinin Pegasus olduğunu ve iniş kalkış yapan uçakların yüzde 52sini Pegasusa ait olanların oluşturduğunu söyleyen Gökhan Buğday tur operatörlerinin de kendilerini tercih ettiğini belirtti. Şu an İSGye düzenli uçuş yapan 47 havayolu firması olduğunu belirten Buğday yurtdışında 68, yurtiçinde de 27 noktaya uçulduğunu kaydetti.

Low cost havayolları geliyor ancak İSG o kadar da ucuz değil

BEYRUT hattının açılışına gittiğimizde Pegasusun Başkanı Ali Sabancının Sabiha Gökçende hizmetler tahmin ettiğiniz gibi düşük değil. şeklindeki sözlerini Gökhan Buğdaya hatırlatıyorum. Buğday da İSGnin düşük ücretli bir havaalanı olmadığını kabul ediyor. Yurtdışından gelen yolculardan kişi başına 15 euro yolcu servis ücreti aldıklarını belirten Buğday bu rakamın Atatürk Havalimanında 15 dolar olduğunu söylüyor. Yani kur farkından dolayı İSG yüzde 40 daha pahalı.

İç hatları kullanan yolcudan ise 3 euro alınıyor. Bir havaalanı işletmecisi için kuşkusuz en büyük gelir kalemi yolu servis ücreti. Bunun yanısıra havaalanı işletmecileri uçaklara elektrik satarak, yeme içme alanlarından, otoparktan, duty free alanlardan, ofis alan kiralarından para kazanıyor. Buğday Sabiha Gökçende farklı olarak biz hemen her işi yapıyoruz. Akaryakıt dağıtımını bile biz yapıyoruz, oteli de biz işletiyoruz dedi.

Buğday, körük başta olmak üzere diğer hizmetlerde de ucuz olmadıklarını söylerken Ancak zamanında kalkışın getirdiği maliyet avantajı low cost havayolları için çok daha cazip. O nedenle Sabiha Gökçen onlar için ideal. Bir uçak yerde ne kadar fazla kalırsa o kadar ilave maliyettir para kaybıdır. Uçak sahipleri de bunu biliyor diye konuştu.

Ercan İnan /Vatan


Geri Dön