Genel

Sabuncubeli tehlike tüneli!

2011’de temeli atılan Sabuncubeli Tüneli’nde çalışmalar işçilerin maaşlarını alamaması ve firmanın iflası nedeniyle durdu. Yer yer çökme ve çatlakların meydana geldiği tünelin alarm verdiği belirtiliyor.

9 Eylül 2011’de temeli atılan Sabuncubeli Tüneli’nde çalışmalar işçilerin maaşlarını alamaması ve firmanın iflası nedeniyle 1 Kasım’da durdu. CHP Manisa Milletvekili Özgür Özel’le çalışmaların durduğu bin 500’üncü metreye kadar, yerin 400 metre altından ilerledik. Yer yer çökme ve çatlakların meydana geldiği tünelin alarm verdiğini söyleyen Özel, şöyle dedi:


“Analizlerin doğru yapılmamasından dolayı tünelde 3 kez meydana gelen seri heyelanlardan dolayı çalışmalar aksadı. Firma da maliyetlere katlanamadığı için faaliyetlerini durdurdu. 200 işçinin çığlığı üzerine geldik aslında buraya. 1 Kasım’dan bu yana çalışmıyorlar, 3 aylık alacakları var. Çok uzun süredir ilk kez buraya birileri geliyor. Biz, dayandığı son noktaya kadar geldik. Ancak şu anda daha yapılacak çok iş var. Bir tehlike de, tünel alttan ve üstten gelen baskılarla her geçen gün birazcık daha daralıyor ve çöküyor. Eğer buraya ya yeni bir ihale ya da devlet eliyle müdahale olmazsa hem işçiler mağdur olacak, hem de bu kadar masraf boşa gidecek. Manisa ile İzmir arasının 15 dakikaya inmesi bir büyük proje, bir büyük hayal.


BÜYÜK HAYAL KIRIKLIĞI OLDU

 

25 Aralık 1995’te dönemin başbakanı Tansu Çiller, Manisa’ya gelirken orada karda otobüsü döndü. Miting meydanına nefes nefese geldi. Manisalılara, ‘Bu sabuncunun belini kıralım mı?’ diye sordu. Manisalılar da, ‘Kıralııım’ dedi. Devletin, bu sabuncunun belini kırma mücadelesi 20 yıldır devam ediyor. Ancak hala kıramadılar. Tüneli ‘çılgın proje’ olarak söylediler ama maalesef bu çılgın proje büyük bir hayal kırıklığı oldu.”


3 KEZ GÖÇÜK MEYDANA GELDİ


Sabuncubeli Tüneli’nin Manisa giriş ağızında son 3 ayda 2 defa göçük meydana geldi. Çok kısa bir süre sonra tekrar bir göçük oldu. Şu anda iş durduğundan Manisa ağızında (sağ tüpte) göçük var ve kurtarılmayı beklemekte. Bunun da sebebi tünelin üzerindeki toprak örtüsü kalınlığının çok az olması ve yanlış tahkimat sistemi uygulanması. Proje yap-işlet-devret modelinde olduğu için Koçoğlu İnşaat, tünel yapımında hep en ucuza mal etme mantığıyla hareket etmiş. Son gelişme olarak çalışan personelin bir kısmı İş-Kur’a gidip dilekçe vermiş. İş-Kur yetkilileri, ‘Alacaklarınızın 3 aya kadar olan kısmını İş-Kur ödeme yapabilecek’ denilmiş. Ancak ödemenin yapılacağı tarihle bilgi verilmemiş.”


ÇALIŞANLAR ÇARESİZ


İzmir-Manisa Karayolu’nun 21’inci kilometresinde yapımına başlanan Sabuncubeli Tüneli ile İzmir-Manisa arasındaki ulaşımın 15 dakikaya ineceği öngörülüyordu. 1 Aralık’ta duran inşaatla ilgili Meclis’e soru önergesi sunan Özgür Özel, yaşanan süreci şöyle aktardı:


3 AYDIR MAAŞ ALAMIYORLAR


“İhaleyi alan Koçoğlu İnşaat A.Ş. işi en başından bu yana taşeron olarak Kamacı Yapı İnşaat Ltd. Şti.’ye verdi. Koçoğlu İnşaat önce iflasını istedi, kısa bir süre sonra da iflas erteleme için başvuruda bulundu. Koçoğlu İnşaat mali durumdan sıkıntıya girdiği için taşeronu olan Kamacı Yapı İnşaat’a hak edişini ödeyemedi. Kamacı Yapı İnşaat çalışanları şu an itibariyle 3 aydır maaş almıyor. Personelini işten de çıkartmıyorlar, ‘Yevmiyeleriniz işliyor ancak iş ne zaman başlarsa o zaman haber vereceğiz’ diyorlar. Bu arada çalışan personel, firmadan alacakları adına resmi bir yazı istediğinde verilmiyor. Çalışan çaresiz bırakılıp kendi isteğiyle çıkış dilekçesi verdiriliyor. Bu takdirde çalışan personel kendi isteğiyle ayrıldığı için de herhangi bir tazminat hakkından yararlanamıyor. Birçok çalışan çaresiz şekilde bekliyor.


YARIM KALMAYACAK


İZMİR Karayolları 2. Bölge Müdürü Abdulkadir Uraloğlu, görüşmelerin devam ettiğini belirterek, “30 Aralık’ta, Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanımız Lütfü Elvan’ın açıkladığı gibi tünel inşaatının devam etmesi için görüşmeler ve çalışmalar sürüyor. Ancak şu an inşaat durdu, bekliyor” dedi.


CİDDİ ŞEKİLDE DEFORMASYON VAR


Taşeron firmada henüz 6-7 aydır çalışanların sigortası aldığı maaş üzerinden yatıyor. Ondan önce bir kısım maaş bankaya yatıyordu, kalan kısmı ise elden imza karşılığında dağıtılıyordu. Şikayet üzerine 6-7 aydır aldıkları maaş üzerinden sigortaları ödeniyor. Mühendisin aldığı maaş 5 bin TL, ancak asgari ücretten sigortası ödeniyordu. Tünelde şu anda ciddi şekilde deformasyon mevcut olup müteahhit firmanın maddi sıkıntılarından dolayı herhangi bir işlem yapılamıyor.


Banu Şen / Hürriyet