Safi Port Derince Limanı ÇED toplantısına bekle
Safi Port’un yapacağı 400 metrekare dolgu alanı, rıhtım, dip taraması ve yeni otoyol bağlantısını içine alan ÇED toplantısı yapıldı. ÇED toplantısına beklenen ilgi olmadı.
Derince Limanını alan Safi Port şirketi, özelleştirme kapsamında yer alan 400 metrekare dolgu alanı için ÇED Halkın Katılım toplantısı Zübeyde Hanım Kültür Merkezi’nde gerçekleştirildi. 1996 yılında alınan ÇED raporunda ulaşım sistemlerine izin verilmemesi nedeniyle yeniden yapılan ÇED toplantısına halk karşı çıktı. Uygulama imar planı olmayan bir yerde dolgu yapılmasının hukuksuzluk olduğunu belirten çevreciler ve Derince halkı yaşam alanlarının yok edilmemesi için limanın büyütülmemesini istedi.
SİYASİ PARTİLER VE STK’LAR KATILDI
ÇED Şube Müdürü Güneş Ekşi’nin başkanlığında yapılan toplantıya Safi Port Yönetim Kurulu Başkan Danışmanı Erkan Dereli, Proje Sorumlusu Hakan Kavlakoğlu, Proje Müdürü Muhterem Uncu, Teknik Ofis Şefi Hakan Köksal katılırken, Derince halkından da önemli katılım oldu. CHP Derince İlçe Başkanı Nihat Değer,eski büyükşehir meclis üyesi Ali Haymanalı,MHP İlçe Başkanı Zeki Omurca ve belediye meclis üyeleri, SP Derince İlçe Başkanı Halil Kayın ve yönetimi, Liman-İş Sendikası Başkanı Bülent Yener Aykurt, çeşitli STK’ların temsilcileri, muhtarlar, bölge sakinleri katıldı. Toplantıda vatandaşlar yapılan sunumu dikkatlice dinledi ve ardından sırayla söz hakkı alarak itirazlarını dile getirdi.
HEDEF 1 MİLYON ARAÇ
Yeni proje ile ilgili bilgi veren Çevre Yüksek Mühendisi Hande Akbaş, “Yeni projemiz tamamlandığında istihdamımız 700’den fazla olacaktır. 1996 yılında 190 bin metrekare alan için bir dolgu alanı izni alınmıştır. İkinci bölümde 210 bin metrekare olacaktır. Birinci kısım yapıldıktan sonra ikinci kısım yapılacaktır. Farklı çalışmaların yapılması için 4 katlı bir terminal olacaktır. Yıllık kapasitemiz 700bin araç olacaktır. Hedef 1 milyon araçtır. Yıllık trafiğimiz 1 milyon 250 bin olacak. Hepsi çevreci olacaktır. 500 metre uzunluğunda bir rıhtım yapılacaktır. Demiryolumuz olacaktır. Üçüncü bölümde 2017-2020 tarihleri arasında dip taramaları yapılacak.
ÇEVREYE ZARAR VERMEYECEK
Dolgu malzemesinin çevreye vereceği etkileri önemli. Suda çözülmeyecek. Sert ve sağlam olacak. Suyu kirletmeyecek. Ağır metal ve diğer maddelerden uzak olan bu malzeme olacak. Bu malzeme yüzde 50 kapalı araçlarla alana getirilecek. Böylece çevreye bir etkisi olmayacaktır. İşletmenin içinde tozuma olan yerlerde ölçüm cihazları ile ölçümleri yaptık. Ancak çevreye etkisi olmayan bir sınırda. İşletmenin içinde kalıyor. Çevre izin belgemiz var. Gemilerden gelen atıklarımızı İzaydaş’a veriyoruz. İşletme sınırları içinde atık sahası bulunuyor. İzaydaş gemilerden direk atıkları alıyor. Denizde kirlilik limandaki yüklemeden kaynaklanmıyor. Ancak atıklar alınırken oluşabilir” dedi.
YARGIYI YOK SAYIYORSUNUZ
Akbaş’ın sunumundan sonra katılımcılara söz verildi. Dolgu alanı ile ilgili açılan davayı takip eden Avukat Tamer Ejderoğlu Halkın katılım toplantısı halkın katılabileceği bir saatte yapılması gerektiğini belirtti. Ejderoğlu, “Burada halkın binde biri dahi gelmedi. Burası için yürütmeyi durdurma kararı olmasına rağmen neden hala dolgu yapılıyor. ÇED gereklidir kararına rağmen neden dolgu yapılıyor. Yargıyı yok sayıyorsanız neden ÇED toplantısı yapıyorsunuz. ÇED olumlu kararı alınmadan neden projeye devam ediliyor. 1996 yılında bir izinle yaptığınızı söylüyorsunuz. ÇED yasasında 7 yıl içinde alınan bir karar uygulanmamışsa iptal olur diyor.
ALLAH AŞKINA BİR DURUN
Ya bu kadar hukuksuzluk içinde neyi yapıyorsunuz. Bu Körfez yeterince dolgu alanlarından çekti. Depremde bu alanlar kenti kan gölüne çevirdi. Yanınızda Tüpraş’ın rıhtımı var. Burası ile ilgili özel bir düzenleme var mı? Gemi trafiği ile ilgili bir rapor var mı? Uygulama İmar Planı olmayan bir yerde dolgu yapamazsınız. Bu kadar yönetmeliğe ve kanunlara aykırı devam eden bir ÇED süreci görmedim. Daha duyarlı olmak gerekmiyor. Bekleyin bir ÇED olumlu kararı çıksın. Yürütmeyi durdurma kararı çıkmış Allah aşkına bir durun.1996 yılında alınan ÇED raporunun hukuksuzluğu ile ilgili ÇED Şube Müdürü Güneş Ekşi, “7 yıl içinde dolgu başladığı ile ilgili elimizde belgeler var. 7 yıl içinde başlanılmış” sözleri üzerine vatandaşlar tepki gösterdi. Bu konuda ellerinde belgeler olduğunu söyleyen vatandaşlar, limanın depremde gördüğü hasarın dahi giderilmediğini kaydetti. Daha önce burada alınan Danıştay’ın yürütmeyi durdurma kararının göz ardı edildiği belirtildi. Kararın ulaştırma sorunları ile ilgili bir karar olduğu belirtildi.
YAŞAM ALANLARINA OKUNMAYIN
Toplantıda daha sonra CHP eski büyükşehir belediyesi meclis üyesi Ali Haymanalı söz aldı. Çevre Müdürlüğü çalışanlarının şirketi savunmak yerine halkın yanında olmasını isteyen Ali Haymanalı, elindeki fotoğrafı göstererek “Safi Port’a suç duyurusunda bulunduk. Mahkeme kararına rağmen dolgu yapılıyor diye. Yetkililer çıktı açıklama yaptı. Halkı yanıltıyorsunuz dolgu yapmıyoruz diye. Halkı kim kandırıyor. Biz mi kandırıyoruz yoksa siz mi. Biz denizin doldurulmasını istemiyoruz,yaşam alanlarının yok edilmesini istemiyoruz. Yaşam alanlarına dokunmayın.” Dedi
DERİNCE’NİN HANGİ GENCİNE İŞ VERECEKSİNİZ?
Liman-İş Sendikası Genel Sekreteri Bülent Akkurt, Devlet Memurlarının halkın yanında durmasını istedi. Halkın doğru bilgilendirilmesini isteyen Akkurt, “Safi Port mahkeme kararlarına, altına imza attığınız sözleşmelere uymuyorsunuz. Sizin genel müdürünüz kovboy gibi meydanlarda dolaşıyor. Millet mahkeme kararı ile gemilerini limana yanaştırıyor. Bizi anlattıklarınıza nasıl inandıracaksınız. Limanın dibinde 1957 de kurulmuş bir Demirspor kulübü var. 8-10 yaşında çocuklar buruda spor yapıyorlar. Taki A takımı çıkana kadar. Siz bu çocukları dışarı atmaya kalktınız. Siz Derince’nin hangi gencine iş vereceksiniz? Biz bu masalları iş verme masallarını dinledik. Bunları diğer limanlarınızda gördük. Lütfen halkı doğru bilgilendirin. Derincelilerin yüzde kaçı burada. Bu toplantıyı neden hafta sonu yapmıyorsunuz? ” dedi. Aykurt uluslararası çevre örgütleri ile görüşmeler yaptıklarını Derince halkının menfaatleri doğrultusunda hareket edeceklerini söyledi.
BURAYI DEVLET PLANLADI
Devletin yaptığı bir imar planı daha özelleştirme yapılmadan hazırlıklarını yaptığını söyleyen Proje Koordinatörü Hakan Kavlatoğlu, “Biz burada projeyi yapmadık. Özelleştirmede yer alan planı uygulamayı devlet bize bırakmış. 1996 yılında alınan kararın hala geçerli olduğu bakanlık tarafından bize bildirildiği için biz çalışmayı devam ettirdik. Valilik bize yapılması için gerekli yazıları verdi. Burada deprem gerçeğini biliyoruz. Burada yapılacak olan rıhtım ve dolgularla ilgili geniş bir deprem çalışması yapıldı.
KAMU OTORİTELERİNİN İZNİ İLE YAPIYORUZ
Burada teknolojinin verdiği tüm olanaklar kullanılıyor. Burası devlet tarafından planlanmış bir projedir. Burası çok büyük bir değer ve biz bu değeri canlandırmakla görevlendirildik. Burası yeni bir liman değil, Türkiye’nin en eski limanlarından ikincisi. Safi Port mahkeme kararlarına uyulmadığı söyleniyor. Biz tüm mahkeme kararlarına saygılıyız. Biz kamu otoritelerinin izni ile çalışmalarımızı yürütüyoruz” dedi. Dolgu İmar planının olmadığını söyleyen Hereke Çevre Derneği Başkanı Hayri Altıok, yapılan planlarla milletle dalga geçildiğini belirtti.
SAFİ PORT DERİNCELİLERİ TANIMAK ZORUNDA
CHP Derince İlçe Başkanı Nihat Değer, “Liman gitti, stadyum gitti. Devlet kar eden her yeri tek tek sattı. Liman kar eden bir kurumdu. Limana karşı değiliz,özelleştirmeye karşıydık satıldı. 1999 depreminde yaşadık. Doğa kendisinden alınanı geri alıyor. Burada yapılacak olan dolgu büyük sıkıntılara yo açacaktır. Bu kentin çevresi ve yaşanacak bir yer. Safi Port ÇED’i hukuku tanımıyor ama Derincelileri tanımak zorunda.” dedi. Değer gerekirse liman için referanduma gidilebilir dedi.
TAKOZ OLAN ÇEVRECİ ANLAYIŞI İSTEMİYORUZ
18 No’lu Kooperatif Başkanı Yılmaz Kayman toplantıda söz alarak “Nereye liman, nereye havaalanı yapılıyorsa çevre deniliyor. Bu ülkede yoksullukla mücadele edilirken elbette yatırım yapılacak. Çevreye verilecek zararın engellenmesinde varsa önerileriniz onlara katkı verelim. Bu plan özelleştirmeden önce yapılmış bir projedir. Eğer buradaki yol yapılmazsa bu limanın bir anlamı yok. Bu ülkede gelişmenin önünde takoz olan bir çevreci anlayışı istemiyoruz. Ford ve diğer fabrikalar, limanlar tarım alanlarına kurulurken neredeydiniz. Biz buradan ekmek yiyoruz. Biz burada ekmek yemeye devam etmek istiyoruz. Tuzu kuru olanlar konuşmasın. Yoksullu varsa kanser de vardır” dedi.
UYGUNSUZLUKLARA RAĞMEN YAPILACAK
SP Derince İlçe Başkanı Halil Kayın, ülkenin geleceği ile ilgili bir toplantı yapıldığını, ama sadece kentin geleceği ile ilgili titizlikle takip eden kişiler dışında kimsenin haberi olmadığını belirtti.Buna rağmen halkın temsilcilerin burada olduğunu belirten Kayın, “Toplantıda devletin temsilcileri ile şirketin yetkilileri yan yana oturmuş halkı ikna etmeye çalışıyorlar. Keşke karşılıklı oturup bu tiyatroyu karşılıklı sorularla yapsalardı belki o zaman daha çabuk kanabilirdik. Yakınımızda bir Dubai Port gerçeği var. Yargının tam kararlarına rağmen yapımı tamamlandı. Yargının tüm kararları dinlenmeden inşaat devam ediyorsa bu ülkenin en üst yetkililerinin kararı ile yapılıyordur demektir. Tüm uygunsuzluklara rağmen Safi Port buraya yapacaktır.
BAŞVURUR AK PARTİ İLÇEDE
İhalenin ardından 200 kişi işe alınacak denildi. Başvuru formları AK Parti ilçe başkanlığına başvurmaları gerekiyor diye söylemler ortaya çıktı. İnsanları başka mecralara kaydırmayalım. Yıllardır Derince’nin TEM çıkışı yok. Bugün Safi Part için yapılması dikkat çekici. Biz SP olarak yatırımlara karşı değiliz. Fakat buradaki gidişatın doğru olmasını istiyoruz. Burada dolgu doğruysa yapılsın. Ekolojik dengeye, su altındaki canlı hayatı göz önünde bulundurulmalıdır. Bunlar hesap edilerek yapılmalıdır. Hukuka uygun hareket edilmelidir” dedi. MHP Ali İhsan Altın uluşım ağından söz etti ve bu tür toplantılara belediye başkanı ve kaymakamında gelmesinin doğru olduğunu söyledi.
LİMANIN İŞLETMESİNİ KİRALADIK
Safi Port Yönetim Kurulu Başkan Danışmanı Erkan Dereli “Derince limanın işletmesi kiralanmıştır. 39 yıllığına kiralanan bu yer daha sonra devlete verilecektir. Devlet tarafından proje hazırlanmıştır. 300 Milyon dolar yatırım yapılacaktır. Şartları kabul ederek buranın ihalesini aldık. Demiryolları ve deniz yolları ülkemizin ilerleyen dönemde en fazla yatırım yapacağı alanlar olacaktır. 23 Lojistik Köy kurulmuştur. 150 yıllık hayal gerçek olmaktadır” açıklamasında bulundu.
DErince Ekspres