Eğitim

Sarıçay-Kilitbahir arasına köprü yapılmasına karşı çıkılıyor

Çanakkale Mimarlar Odası Başkanı Ünal Ömercioğlu, Sarıçay ile Kilitbahir arasında köprü yapılması fikrine karşı olduğunu açıkladı

Çanakkale Belediye Başkanı Ülgür Gökhan, Çanakkale Boğazı'na yapılması düşünülen köprünün Kilitbahir ile Çanakkale arasında olmaması için ellerinde meclis kararı bulunduğunu söyledi.

Gökhan, Karayolları Genel Müdürü Cahit Turhan'ın, "Çanakkale'de inşa edilecek köprü için Sarıçay-Kilitbahir güzergahını tespit ettik" sözleri üzerine AA muhabirine yaptığı açıklamada, köprünün Sarıçay-Kilitbahir arasına yapılması fikrine şiddetle karşı çıktığını bildirdi. Genel Müdür Turhan'ın, "Köprü sağa, sola bir miktar kayabilir"  açıklamasına da anlam veremediğini ifade eden Gökhan, şöyle dedi:

"Hafif kayma olur diyor. Hafif kayma dediğiniz zaman kentin üstüne mi kayacak, nereye kayacak. Kilitbahir ile Çanakkale arasında olmaması için elimizden geleni yapacağız. Çanakkale ile Kilitbahir arasına yapılacak köprüye karşıyız, bunun yapılmaması yönünde meclis kararı var. Benim şahsi fikrim değil, meclisin kararı. Ama benim fikrim de bu. Genel müdür bir şey yapacağı zaman önce Çanakkale halkının görüşlerini almak zorundadır. Katılımcı demokrasi bunu gerektirir."

-GELİBOLU YARIMADASI TARİHİ MİLLİ PARKI-
Çanakkale Mimarlar Odası Başkanı Ünal Ömercioğlu da, Sarıçay ile Kilitbahir arasında köprü yapılması fikrine karşı olduğunu açıkladı.

Ömercioğlu, 1986 yılından bu yana boğaz köprüsü konusunda tespit edilen noktanın hep aynı olduğunu, Sarıçay ile Kilitbahir'in aksine başka bir yerde, hiçbir yetkilinin başka bir projeden bahsetmediğini ifade etti.

Gelibolu Yarımadası Tarihi Milli Parkı'nın ayrı bir yasasının bulunduğunu dile getiren Ömercioğlu, şöyle konuştu:
"Köprüyü denizin üstüne kurmak kolay. Diyorlar ki boğazın en dar yeri burasıdır. En ucuz maliyet buradadır. Diyelim ki biz buraya bunu yapmadık, Akbaş Feneri ile Nara Burnu arasına yaptık, ama birazcık uzun oldu, köprü maliyeti arttı. Kısa köprü maliyetine baktığımız zaman, Akbaş Feneri'nden Kilitbahir'e kadar otoyol ve 3 tünelin maliyetini de eklerseniz, buradaki kısa dedikleri köprü öbür taraftaki köprüden daha fazla maliyet gösterir size. 3 tünel açacaksınız ve oradan oraya kadar da otoyol uzatacaksınız. Teknik olarak da Gelibolu Milli Parkı içerisinde böyle bir tahribatı yapmak, onun kanununa aykırı. Anzak Koyu'nda bir yol genişleme çalışması oluyor, herkes hatta Avustralya hükümeti dahi ayağa kalkıyor. Öyle bir yerde otoyol yapıp 3 tane de tünel açıp, viyadük geçireceksiniz."

-BOĞAZ GEÇİŞİ, GAP PROJESİ KADAR ÖNEMLİ-
Sarıçay ile Kilitbahir güzergahına yapılması düşünülen köprünün hava alanına dik gelen bir aks ortaya koyduğunu ifade eden Ömercioğlu, bu nedenle bu güzergaha köprü olamayacağını savundu.

Devletin dere yataklarının imara açılmaması, buralarda kaçak yapılaşmaya göz yumulmaması yönünde uyarılar yaptığına dikkat çeken Ömercioğlu, buna karşı Saraçay'a otoyol viyadüklerinin, köprünün ayaklarının koyulmasının düşünüldüğünü bildirdi.

Köprünün Sarıçay-Kilitbahir arasına yapılmasının, kenti fiziki olarak ikiye ayıracağını da öne süren Ömercioğlu, Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım'ın kente geldiğinde köprünün yapılma tarihini 2023 olarak söylediğini anımsattı.

Ömercioğlu, "Ondan sonra bir bakıyorsunuz 3 ay sonra yer hazır, proje hazır (yer tespit ettik) deniyor. Sene 2010. Bu 13 senelik sapma nereden kaynaklanıyor, yoksa devlete piyangodan para mı çıktı?" diye sordu.

Çanakkale'de boğaz geçişinin günün birinde yapılacağını, bunun bir ülke projesi olduğunu kaydeden Ömercioğlu, şöyle dedi:

"Avrupa'yı Asya'ya bağlayan Anadolu Yarımadasında iki uç nokta var. İstanbul ve Çanakkale Boğazı. Ülke olarak Çanakkale Boğazı üzerinden İç Anadolu Otoyol projesine kaydırmak gibi tasarrufları var. Bu proje 15 sene öncesinden vardı. Boğaz geçişi benim için GAP projesi kadar önemlidir. Çevreyi, tarihi dokuyu koruyarak, doğru projeyle boğaz geçişinin planlanması gerektiğini düşünüyorum."

-ECEABAT BELEDİYE BAŞKANI DOKUZ-
Kilitbahir köyünün bağlı bulunduğu Eceabat ilçesinin belediye başkanı Kemal Dokuz ise, asma köprü olması durumunda bunun Eceabat Çam Burnu bölgesinden, Çanakkale'nin Esenler bölgesine yapılabileceğini söyledi.

Boğazın en dar noktasının Kilitbahir ile Çanakkale arası olduğunu, bu nedenle güzergah için en çok düşünülen ve gündeme gelen yer olduğunu belirten Dokuz, burada yapılması durumunda ekonomik maliyetin düşük olacağını ifade etti.

Köprünün boğazın en dar noktasına yapıldığında gerek Kilitbahir gerekse Çanakkale'de bir takım problemlerin olacağını, bunların Milli Parklar Genel Müdürlüğü ile Çanakkale Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Bölge Kurulu'nun onayıyla aşılabileceğini vurgulayan Dokuz, Kilithbahir'de kaleler ve namazgah tabyalarının bulunduğunu hatırlattı.

Sarıçay bölgesinde yerleşim alanı ile hava alanının bulunduğuna da dikkat çeken Dokuz, sözlerini şöyle sürdürdü:

"Bu engeller nasıl aşılır? Bunlar bizi aşan olaylar. Tarihi doku zedelenmeden olabilecek nokta da olabilir. Askeri birlik var orada, orayla Kilitbahir kaleleri arası, köyün içerisi olur dersek, orası da sit alanı. En uygun proje, alternatif olarak tüp geçit olabilir.

Hükümetimizin, Eminönü ile Harem arasında uyguladığı proje burada da uygulanabilir. Ama bu asma köprü olacaksa Ecebat Çam Burnu bölgesinden Çanakkale Esenler bölgesine de yapılabilir. Burada problemler biraz daha az.

Her halükarda Asya'yı Avrupa'ya bağlayan, Balkanları Orta Doğuya, Asya'ya bağlayan, Ege, Akdeniz ve Anadolu'yu yine Avrupa'ya bağlayan Çanakkale Boğazı'na böyle bir projenin gerçekleştirilmesi gereklidir. Bunun, er ya da geç olması gerekir. Bu projenin bir an önce gerçekleşecek olması, bize heyecan veriyor."
AA