Eğitim

Çanakkale Köprüsü Sarıçay-Kilitbahir arasında yapılacak

6 şeritli yapılması planlanan köprünün deniz üzerindeki bölümü bin 400 metre olacak. Köprü, Tekirdağ-Çanakkale-Balıkesir Otoyol Projesi'yle ihale edilecek

Ulaştırma Bakanlığı'nın gelecek yıl ihaleye çıkmayı planladığı Tekirdağ Çanakkale-Balıkesir Otoyolu'nun en önemli kısmını oluşturan Çanakkale Boğaz Köprüsü'nün yapılacağı yeri SABAH açıklıyor: Sarıçay-Kilitbahir.

ASMA KÖPRÜ OLACAK
Çanakkale Boğaz Köprüsü, toplam uzunluğu 433 kilometre olan TekirdağÇanakkale- Balıkesir Otoyol Projesi'yle birlikte Yap-İşlet- Devret (YİD) modeli ile ihale edilecek. Otoyol, TEM Otoyolu Kınalı Kavşağı'ndan başlayarak Tekirdağ'dan geçip Kilitbahir'den Çanakkale Boğazı'na ulaşacak. Avrupa yakasında Kilitbahir ile Anadolu'da Sarıçay arasına köprü yapılacak. Köprü, İstanbul Boğaz Köprüsü ve Fatih Sultan Mehmet Köprüsü gibi 'asma' olacak. Çanakkale Boğaz Köprüsü, 2 alternatifli olarak hazırlandı. Birinci alternatife göre, köprüden hem karayolu araçları, hem de trenler geçecek. İkinci alternatifte sadece karayolu araçları geçişi var. Tercihi ihaleye çıkıldığı dönemdeki ekonomik şartlar belirleyecek.

5 MİLYAR DOLARLIK PROJE
Çanakkale Boğaz Köprüsü'nün 1400 metrelik bölümü deniz üzerinde olmak üzere toplam uzunluğu 2 bin 196 metre olarak planlandı. Köprünün bağlantı yollarıyla birlikte toplam uzunluğu 13.7 kilometreyi bulacak. Köprü üç gidiş üç geliş olmak üzere 6 şeritli olacak. Bağlantı yolu üzerinde 3 tünel yapımının da yer alacağı köprünün maliyetinin 600 milyon dolar civarında olması bekleniyor. İçinde Çanakkale Köprüsü'nün de yer alacağı 433 km.'lik Tekirdağ-Çanakkale-Balıkesir Otoyolu'nun maliyetinin 4.5-5 milyar dolar arasında olması bekleniyor.

İSTANBUL TRAFİĞİNE ÇÖZÜM
İstanbul'un trafik sorununa çözümün de parçası olan Tekirdağ-Çanakkale-Balıkesir Otoyolu Projesi, Avrupa'dan gelerek Ege ve Akdeniz'e gidecek trafiğin Çanakkale üzerinden geçmesini sağlayacak. Tekirdağ-Çanakkale- Balıkesir Otoyolu, Balıkesir'in Savaştepe ilçesinde Gebze-İzmir Otoyolu ile birleşecek. Otoyol, İstanbul'un trafiğini rahatlatmak için yapımı planlanan bir başka proje olan 'Kuzey Marmara Otoyolu ve 3. Boğaz Köprüsü' projesiyle bütünleşecek. Tekirdağ-Çanakkale-Balıkesir Otoyolu, Kınalı Kavşağı'nda Kuzey Marmara Otoyolu ile buluşacak. Otoyol doğuda bu yıl ihalesi 5.2 milyar dolara yapılan Körfez Geçişi ve Gebze-İzmir Otoyolu'na Balıkesir Savaştepe'de bağlanacak.

İKİ KEZ RAFA KALDIRILMIŞTI
İlk köprü düşüncesi, 1984-1989 yılları arasında ANAP döneminde gündeme geldi. 1994 yılında yeniden masaya yatırıldı. 1995 yılı sonlarında ihaleye çıkıldı. İhaleye 18 yabancı firma katıldı. İhaleyi kazanan firma, projenin fizibıl olmadığını düşünerek, projeden çekildi.
Hamdi ATEŞ/Sabah

Konuyla ilgili basında yer alan diğer haberler

Çanakkale Boğaz Köprüsü, Sarıçay ile Kilitbahir arasında yapılacak 
 
Ulaştırma Bakanlığı Karayolları Genel Müdürlüğü, uzun süredir yapılması düşünülen Çanakkale Boğaz Köprüsü'nün güzergâhını belirledi. Köprü, Sarıçay ile Kilitbahir arasına inşa edilecek.
 
Deniz üzerindeki uzunluğu 1.400 metre olacak köprü, Boğaziçi ve Fatih Sultan Mehmet gibi asma köprü teknolojisiyle inşa edilecek. 3 gidiş 3 geliş olmak üzere 6 şeritli olacak. Köprünün maliyetinin 4-5 milyar dolar olması bekleniyor. Proje, 433 kilometrelik 'Tekirdağ-Çanakkale-İzmir Otoyolu' olarak planlandı.

Karayolları yetkilileri, 2010 yılında projeye hız verileceğini belirtti. Güzergah, TEM Otoyolu Kınalı Kavşağı'ndan başlayarak Çanakkale'ye uzayacak. Çanakkale Köprüsü'nü geçerek Balıkesir'e, Balıkesir Savaştepe mevkii üzerinden de İzmir Otoyolu'na bağlanacak. Aynı şekilde 361 kilometrelik 'Kuzey Marmara Otoyolu ve 3. Boğaz Köprüsü' projesi'nin bir ucu da TEM Otoyolu Kınalı Kavşağı'ndan başlıyor. 'Tekirdağ-Çanakkale-İzmir Otoyolu' projesi de aynı noktadan başladığı için iki proje bütünleşmiş olacak. 'Tekirdağ-Çanakkale-İzmir Otoyolu' projesinin hayata geçmesi halinde, Avrupa'dan gelen ve Ege ve İzmir'e gidecek yükler, İstanbul trafiğine uğramadan, Tekirdağ-Çanakkale Boğaz Köprüsü'nü geçerek, Balıkesir-Savaştepe mevkiinden Ege'ye ve Akdeniz'e ulaşacak. Avrupa'dan gelen ve İstanbul ile Anadolu'ya gitmesi gereken yükler ise Kuzey Marmara Projesi kapsamında, Kınalı Kavşağı üzerinden, Silivri, Çatalca, Hadımköy, Beykoz-Tarabya (üçüncü köprü) güzergâhını takip edecek. Böylece, Avrupa'dan gelen ve Ege'ye gidecek araçlar, İstanbul trafiğine hiç girmeyecek.

İstanbul trafiğine girmesi zorunlu araçlar ise İstanbul Boğazı'nın en kuzeyinde inşa edilecek üçüncü köprüyü kullanacak. Bu şekilde, Boğaziçi ve Fatih Sultan Mehmet köprüleri kullanılmayacağı için İstanbul trafiği büyük ölçüde rahatlayacak. Çanakkale Boğazı'na inşa edilmesi planlanan köprü projesi, daha önce iki kez rafa kaldırıldı. Çanakkale Boğazı'na ilk köprü düşüncesi 1984-1989 yılları arasında ANAP döneminde gündeme geldi. 1994'te yeniden masaya yatırıldı. 1995 sonlarında ihaleye çıkıldı. İhaleye 18 yabancı firma katıldı. Kazanan firma, proje fizibıl olmadığı gerekçesiyle projeden çekildi.
Selim Kuvel/Zaman