Savaş Barçkin: Müzik ve mimari medeniyetin iki mührüdür!
Dr. Savaş Barçkin, Osmanlıda “Umran” olarak geçen; şehirleşmek, şehirlileşmek anlamlarına gelen medeniyetin durağan bir kavram olmadığını, her an kendini yenileyen ve değişen bir yapısı olduğunu dile getirdi.
TOKİ Strateji Geliştirme Dairesi Başkanlığı tarafından düzenlenen Ev ve Şehir Seminerleri’nin 23’üncüsü gerçekleştirildi. “Medeniyet, Müzik ve Mimari” konulu seminerde açıklamalar yapan, siyaset bilimci, şair, yazar ve müzisyen Dr. Savaş Barçkin, müzik ve mimarinin, medeniyetin iki mührü olduğunu ve mekân ile zamanın şerefinin insandan geldiğini belirtti.
“MEDENİYET KENDİNİ SÜREKLİ YENİLEYENDİR”
Osmanlıda medeniyete “Umran” dendiğini ve umran ile mimari kelimesinin aynı kökten geldiğini söyleyen Barçkin, bu iki kelimenin “ömür” kavramında birleştiğini söyledi. İnsan, kendini aşan ve vefatından sonra da ayakta kalacak bir eser yapmışsa, insanın da bir medeniyet olduğunu belirten Barçkin, “ İmarla, ömürlendirmekle uğraşmak lazım. Bu sadece binalarla olmaz, bina bunun sembolüdür” diye konuştu.
Mimar Sinan’ın eserlerinden örnekler de veren Barçkin, şu açıklamaları yaptı: “O’nun eserlerinin her biri yenidir, hiçbiri birbirine benzemez; çünkü insan, mekân ve zaman değişir. Zaten medeniyet dediğimiz şey de kendini sürekli yenileyendir.”
“İSLAM AÇIK BİR DİNDİR”
İslam’ın açık bir din olduğunu, bugün belli noktalara sıkıştırılmaya çalışılan medeniyet kavramının, İslam’ın özünde bu şekilde olmadığını söyleyen Barçkin, “Medeniyet, bir kunduracı ile bir sultanın edebinin aynı olması, caminin mimarisiyle bir sehpanın bacağı arasında uyum olmasıdır” diye konuştu.
MEKÂNIN MÜZİĞİNİ GÖRMEK
Bir kültürün mabet mimarisi ve müziği incelendiğinde, o kültürün medeniyetiyle ilgili genel bir kanaate ulaşılacağını belirten Barçkin, müzik ve mimarinin bir medeniyetin iki mührü olduğunu vurgulayarak, “Mimari, yapılarla yapılan müzik; müzik ise seslerle yapılan mimaridir” dedi.
Barçkin, müzik ve mekân ilişkisinin temel bir ilişki olduğunu ve musikideki makam, perde ve usul kavramlarının mekânsal olduğunu söyledi. Bunların her birinin mimaride de bir karşılığı olduğunu da belirten Barçkin, “Medeniyetimizdeki bütün makamların ve usullerin temeli, kulluğun dışa yansımasıdır. Dolayısıyla müzikteki makam aslında içimizdeki âlemlerin her birinin adıdır” diye konuştu.
Barçkin ayrıca, “Bir şeyi ölçülü, ahenkli ve güzel yaptığınız zaman biz ona müzik deriz, mimari deriz. Bu ölçüye sahip olmayan medeniyet, mimari ya da müzik, insanlığa bir şey katmaz” diye de konuştu.