Seçim sonrası sıra mega projelerde!
Türkiye, 2023 yılına beş kala gerçekleştirdiği cumhurbaşkanlığı hükümet sistemi ile artık daha uzun soluklu hedefleri ortaya koyma aşamasına geldi.
24 Haziran seçimlerinden Cumhurbaşkanı Recep Tayyip Erdoğan’ın birinci turdan zaferle çıkması ve “Cumhur İttifakı’nın Meclis’te çoğunluğu elde etmesi, Türkiye’nin ulaştırma, lojistik, sağlık, milli savunma gibi alanlarda mega projelerini tamamlama ve yenilerini geliştirme fırsatı verdi. Yeni Şafak gazetesinde yer alan habere göre, önceki gün elde edilen sonuçlarıyla Türkiye, 2023 yılına beş kala gerçekleştirdiği cumhurbaşkanlığı hükümet sistemi ile artık daha uzun soluklu hedefleri ortaya koyma aşamasına geldi.
KAMU-ÖZEL MODELİNE DEVAM
Bu yeni dönemde yüksek ve istikrarlı büyüme ve istihdam oranlarına ulaşılmasında kamu ve özel kesim yatırımları biribirini tamamlayacak. Bölgeler arası gelişmişlik farkının azaltılmasında kamu etkili araç haline gelmiş olacak. Atatürk Havalimanı’nın yerine yapılacak olan ‘Millet Bahçeleri’ projesinin de startı verilecek. Kamu-özel işbirliği (KÖİ) yöntemi ile 3 Katlı Büyük İstanbul Tüneli, Kanal İstanbul ve İzmir Körfez Geçişi projeleri de başlayacak. Hayata geçirilen projelerin başında İstanbul’un Avrupa yakasında Karadeniz ve Marmara Denizi’ni bağlayacak ve yaklaşık olarak uzunluğu 45 kilometre olan Kanal İstanbul Projesi de geliyor.
BÜYÜK RÜYA; KANAL İSTANBUL
Sultan Abdülhamit’in rüyası olan çılgın proje için Cumhurbaşkanı Erdoğan ‘mutlaka yapılacak’ diyerek kararlılığını ortaya koydu. Çılgın projenin güzergahı kesinleştirildi. Jeolojik, jeoteknik, hidrojeolojik, ekolojik vb. çalışmalar ile birlikte navigasyon ve kanal içi trafik simülasyon çalışmaları ile ÇED çalışmaları devam ediyor. Dünyadaki ilk kez 3 katlı tünel niteliğindeki yapılacak olan proje ile 15 Temmuz Şehitler Köprüsünün altından metro tüneliyle Fatih Sultan Mehmet Köprüsünün karayolu tüneli birleştirilerek tek tünel ile geçilecek. 9 farklı raylı sistem hattını entegre edecek projede günde 6,5 milyon yolcu taşınacak. Otoyol projeleri ile liman projeleri de hızlandırılacak. Bu kapsamda Mersin, Çandarlı, Filyos Limanı Ankara-Niğde Otoyolu, Menemen-Aliağa-Çandarlı Otoyolu, Kınalı-Tekirdağ-Çanakkale (Çanakkale-Malkara Kesimi) Otoyolu, Ankarra-Kırıkkale-Delice Otoyolu, Aydın-Denizli-Burdur Otoyolu, Mersin-Erdemli-Silifke Otoyolu, Ankara-Sivrihisar Otoyolu, Burdur-Antalya-Alanya Otoyolu, Batı Antalya Havalimanı, Alaçatı Havalimanı tamamlanmış olacak.
LİMAN PROJELERİ HIZLANACAK
Denizaltı harekat konsepti kriterlerini karşılamak üzere deniz harekat alanlarında uzun süre harekat yapabilecek ve 6 adet yeni tip denizaltı yerli katkı ile Gölcük Tersanesinde inşa edilecek. Denizaltılar 2021 tarihinden itibaren hizmete alınacak. Hava Kuvvetleri Komutanlığı’nın 2030’lu yıllardan sonraki muharip uçak ihtiyacının yurt içinde özgün tasarım modeli ile karşılanması planlanıyor. İlk uçuş ise 2023’te.
Sağlıkta dev adımlar
42 bin 500 yataklı sağlık kampüsü, sağlık yerleşkesi, devlet hastanesi, şehir hastanelerini içeren 30 proje kamu-özel işbirliği (KÖİ) yöntemi ile inşa edilmeye başlandı. Ankara Bilkent, Manisa, Elazığ ve Eskişehir Şehir Hastanelerinin 2018'de izmete alınması planlanıyor. KÖİ yöntemi yapılacak diğer projeler şu şekilde: “Ankara Etlik Entegre Sağlık Kampüsü, İstanbul İkitelli Entegre Sağlık Kampüsü, Gaziantep Entegre Sağlık Kampüsü, İzmir Bayraklı Entegre Sağlık Kampüsü, Konya Karatay Sağlık Tesisi, Bursa Entegre Sağlık Kampüsü, Kocaeli Entegre Sağlık Kampüsü, Denizli Şehir Hastanesi, Tekirdağ Devlet Hastanesi, Şanlıurfa Şehir Hastanesi, İzmir Tınaztepe Şehir Hastanesi, Kütahya Şehir Hastanesi, Samsun Entegre Sağlık Kampüsü, İstanbul Sancaktepe Entegre Sağlık Kampüsü, Antalya Şehir Hastanesi, Aydın Şehir Hastanesi, Diyarbakır Kayapınar Şehir Hastanesi, Ordu Şehir Hastanesi, Trabzon Şehir Hastanesi, Fizik Tedavi ve Rehabilitasyon Hastaneleri ile Psikiyatri ve Yüksek Güvenlikli Adli Psikiyatri Hastaneleri.”
50 YENİ OSB GELİYOR
2023 tarihine kadar 5 ihtisas, 10 OSB içinde olmak üzere toplam teknoloji geliştirme bölgeleri sayısı da 105’e çıkarılacak. 2023'e kadar 50 yeni OSB kurulacak. Mevcut 71 bin 265 olan ihracatçı şirket sayısının da 120 binin üzerine çıkarılması planlanıyor. İhracatı 100 milyon doların altında kalan şehirlerde genç girişimciler ihracata yönlendirilecek. Dış ticarette yerel para kullanımının artırılması için özellikle komşu ülkelerle daha sıkı çalışmalar da yapılacak. Enflasyon hedeflemesi ve dalgalı kur rejimi sürdürülecek.