05 / 05 / 2024

Seramik Tanıtım Grubu müzelere tuvalet yaptıracak

Seramik Tanıtım Grubu, milyonlarca turistin ziyaret ettiği tuvaletleri yenileyerek ilginç bir tanıtıma imza atacak. İşe Topkapı Sarayı Müzesi, Efes Harabeleri ve İstanbul Arkeoloji Müzesi'nin tuvaletlerinden başlanıyor.

Türk seramik sektörü tanıtım için ilginç bir yol seçti. Seramik Tanıtım Grubu'nun projesine göre, Türkiye çapındaki bütün müzelerin tuvaletlerindeki konfor, birkaç yıl içinde 5 yıldızlı otelleri aratmayacak düzeye yükseltilecek. Seramik Tanıtım Grubu yöneticileri, Kültür Varlıkları ve Müzeler Genel Müdürlüğü'ne bağlı Koruma Planlaması ve Kültür Yatırım ve Girişimlerini Teşvik Dairesi Başkanlığıyla görüşerek anlaşmaya vardı. Seramikçiler işe Topkapı Sarayı, İstanbul Arkeoloji Müzesi ve Efes Harabeleri'nden başlayacak.

Seramik Tanıtım Grubu Başkanı ve Kaleseramik Satış ve Pazarlama Genel Koordinatörü Bahadır Kayan, tuvalet projesiyle ilgili şu bilgileri veriyor: "Müzeleri her yıl milyonlarca insan ziyaret ediyor. Topkapı Sarayı, Efes Harabeleri, Ayasofya Müzesi ve İstanbul Arkeoloji Müzesi en çok ziyaret edilen yerlerin başında geliyor. Sadece Ayasofya'ya yılda 1 milyon 200 bin ziyaretçi gidiyor. Ziyaretçilerin sadece yüzde 10'unun tuvalete girdiğini varsaysak bile çok önemli bir sayı... Şu anda planları hazırlanıyor. Kültür Bakanlığı yetkilileriyle işbirliği halinde çalışıyoruz. Proje tamamlandığında, tuvaletler 5 yıldızlı otelleri aratmayacak. Böylece turistler Türk seramik ürünlerinin kalitesini görecek. Her yıl en az iki büyük müzenin tuvaletlerini bu şekilde yenileyeceğiz. 2010'un Nisan ya da Mayıs ayı gibi projeyi uygulamaya koyarız diye düşünüyorum."

ANADOLU ATEŞİ, MERCAN DEDE
Seramik Tanıtım Grubu, asıl tanıtımlarını yurtdışında yapıyor. "Turkishsera-mics" markasına yoğunlaşan seramikçi¬ler, ülke imajını öne çıkarıyor, fuarlara ortak katılarak Türk seramiğini tanıtmaya çalışıyorlar. Bahadır Kayan, "İtalyanlar, Bologna'da her yıl düzenlenen fuarda bize ortak alan vermiyor. Bu nedenle biz de ortak tanıtımlarımızı Bologna Meydanı'nda yapıyoruz. İlk olarak Anadolu Ateşi, ardından da Mercan Dede ile bir etkinlik düzenledik. Yoğun bir ilgiyle karşılaştık. Bu yıl da caz müziğiyle ilgili bir etkinlik planlıyoruz. Ancak içinde bizden de enstrümanlar, sesler olacak" diyor.

Seramik Tanıtım Grubu'nun fonunu, ihracat gelirlerinden yapılan binde 2'lik kesinti oluşturuyor. Grubun bu yılki tanıtım bütçesi 1.5 milyon dolar. Anadolu'da 8 bin yıldır seramik yapıldığını hatırlatan Kayan, tanıtımlarda özellikle bu gerçeğin vurgulandığına dikkat çekiyor: "İnsanlar Turkishceramics'i gördüklerinde 'Bu adamlar kaliteli seramik üretir. İyi ve hoş insanlardır. Onlarla iş yapılabilir' algısını yerleştirmek istiyoruz." Türkiye'de belli başlı 35 karo-seramik, 65 de vitrifiye firması faaliyet gösteriyor. Lojistik, seramik kimyasalları ve madenlerle birlikte sektörde 200 bin kişi ıscınaam eaıııyor. seramik pazarının yıllık hacmi ise porselen tabakçılar da dahil 2.5 milyar TL civarında.

Bahadır Kayan, global krizin sektöre yansımalarını şöyle anlatıyor:
"Krizden her sektör gibi seramik de etkilendi. Plan ve hedeflerimizi ötelemek zorunda kaldık. Yıllık ihracatımızın 104 milyon metrekareden 70 milyon metrekareye, buna bağlı olarak ihracat gelirlerimizin de 600 milyon liraya gerilemesini bekliyoruz. 2007'deki 1 milyar dolarlık ihracat seviyesini ise ancak 2012'de yakalayabileceğimizi düşünüyorum.
Tabii rakibimiz olan ülkelerde de durum çok farklı değil. Avrupa'da, İtalya ve İspanya'nın ardında üçüncü büyük üreticiyiz. Özellikle İspanya'nın iç pazarı çökmüş durumda. Bunu Türk seramik üreticileri için fırsat olarak görüyoruz. Sonuçlar net olarak ortaya çıkmadı ama, sanıyorum kriz sonrası İspanya'nın yerini alabiliriz."