Genel

Seramik, yeni trend ile yüzde 10 büyüme hedefliyor!

Banyo  koridor, balkon ve girişlerin dışında odalarda, salonlarda ve tüm mekanlarda kullanılmaya başlanan seramik sektörü, trend ürünlerle kullanım alanını yaygınlaştırmaya çalışıyor

Banyo, koridor, balkon ve girişlerin dışında odalarda, salonlarda ve tüm mekanlarda kullanılmaya başlanan seramikler, trend ürünlerle kullanım alanını yaygınlaştırmaya çalışıyor. Kumaş, deri, ahşap, duvar kağıdı görünümlü tasarımlar geliştirilirken, sektör temsilcileri 2011 ve 2012 yıllarında seramik sektörünün yüzde 10 civarında büyüyeceğini öngörüyorlar

BANYO, koridor, balkon ve girişlerin dışında odalarda, salonlarda ve tüm mekanlarda kullanılmaya başlanan seramik sektörü, trend ürünlerle kullanım alanını yaygınlaştırmaya çalışıyor. Kumaş, deri, ahşap, duvar kağıdı görünümlü tasarımlar geliştiriliyor. Sektörün 2010'da yüzde 10 civarında büyüdüğü tahmin edilirken, sektör temsilcileri 2011 ve 2012 yıllarında da büyümenin yüzde 8 civarında olacağını öngörüyorlar. Seramik sektöründe üretim gerçekleştiren Seranit Genel Müdürü Hamdi Altunalan, sektörün en büyük problemi olarak, 'Fason üretim yaptırıp burada kendi markalanyla satıyorlar. Bu ekonomiye büyük zarar veriyor. Kendileri de deşifre olduklarında karlarından fazla zarar ederler' diye konuştu.

Sektör büyüdü

Sektörde son yıllarda farklı tasarımların geliştirilmesinin sektörü büyüttüğünü söyleyen Altunalan, 'Mekanların görünümünü değiştiren özel ve yeni malzemeler kullanılmaya başlandı. Kumaş, deri, ahşap, duvar kağıdı görünümlü tasarımlar geliştirildi. 2009 yılında Türkiye seramik pazarı yüzde 7 büyüdü ve 120 milyon dolar hacme ulaştı. Yüda 380 milyon metrekare üretim gerçekleştirildi. Üretim, tasarım, tek ¬noloji ve doğru insan kaynağı marka yatırımı oluşmadan sektörel büyüklük hantallıktan ve haksız rekabetten başka bir şey getirmez. Özellikle bizim sektörümüzün son zamanlarda olumlu gelişmeler içerisinde. Ancak yetersizlikler de söz konusu' dedi.

25 firma

Seramik sektöründe 25'in üzerinde firma yer alıyor. Bunun yanında birçok ithal marka da rekabete katılırken, sektörün en büyük sorunu, özellikle çin menşei ürünlerin iç pazarda haksız rekabet yaratması oluyor. Sektör temsilrileri, seramik sektörünün rekabet gücünü sürdürebilmesi, yurt içindeki pazar hakimiyetini koruyabilmesi ve dünya pazarlarından aldığı payı arttırabilmesi için altyapı, özellikle de enerji ve nakliye altyapısının geliştirilmesini şart koşuyorlar. Önlemler alındığı takdirde, ihracat potansiyeli yüksek olan seramik sektörünün çıkış yapacağını söyleyen Altunalan, 'çünkü Türkiye, dünyanın en fazla seramik ürün tüketicisi olan Avrupa'ya yakınlığı, diğer rakiplerine göre fiyatların ucuzluğu, kaliteli ürün ve tasarımdaki çeşitliliği sayesinde dünya seramik pazarından önemli oranda bir pay alabüecek durumda' dedi.

Kapasite fazlası

Türkiye, seramik ihracatında, çin, İtalya ve İspanya'dan sonra 4'üncü ihracatçı ülke konumunda bulunuyor. Ancak, Türkiye'de seramik üretiminde ciddi bir kapasite fazlalığı bulunduğunu belirten Altunalan, 'Fazla kapasite haksız rekabete yol açarken, kaliteyi de aşağıya çekiyor' dedi. Altunalan, 'Türk seramik sektörü olarak bugün, dünyadaki en iyi porselen ve seramik karoları üretebilecek kabüiyete, makine ve ekipmana sahibiz. Ancak, haksız rekabetin yol açtığı ve pazar ekonomisi dikkate alınmadan yapılan üretimler maalesef pazarı kalitesiz, standart dışı, denetimsiz, ucuz ürünlere yöneltiyor' diye konuştu.

Alınacak yolumuz var

SERAMİK, binaların iç ve dış yüzey ¬lerinde, zeminlerinin kaplanmasında, banyo ve mutfaklardaki sağlık gereçlerinin sağlanmasında kullanılıyor. AR-GE'ye yatırım yapılması gerektiğini dile getiren Altunalan, 'Pazara uygun üretim yapılmalı. Yeni kapasite arayışına girmeden, kendimizi yenileyerek, Türkiye seramik sektörünü birinci lige çıkarmak ana hedefimiz olmalı. Türk seramik üreticileri iyi durumdalar ama daha alacağımız çok yol var' şeklinde ifade etti

Tüm mekanlarda kullanılıyor

SEKTÖRDE son yıllarda farklı tasarımların geliştirilmesi ve ön plana çıkmasıyla birlikte, mekanların görünümünü değiştiren özel ve yeni malzemeler kullanılmaya başlandı. Kumaş, deri, ahşap, duvar kağıdı görünümlü tasarımlar geliştirilirken, 2009 yılında Türkiye seramik pazarı yüzde 7 büyüme gerçekleştirerek 120 milyon dolar hacme ulaştı. Yılda 380 milyon metrekare üretimin gerçekleştirildiği sektörde ürünler krem, bej, kahve gibi toprak renklerinin yanı sıra canlı ve sıcak renklerle tasarlanıyor. Konutlarda farklı tasarımların tercih edilmesi, banyo, koridor, balkon ve girişlerin dışında odalarda, salonlarda ve tüm mekanlarda kullanılmaya başlanması sektörde ebat, renk ve tasarım çeşitliliği yaşanmasına neden oluyor.

 

2011 ve 2012'de büyüme durmayacak


İNşžAAT sektörünün durumundan direkt olarak etkilenen seramik, sektörü 2011 yılından umutlu. İnşaat sektörü son iki yıldır yaşanan ekonomik krizden oldukça etkilenirken, bunların sonucu olarak inşaat sektöründe son iki yıldır işsizlik artışı, yatırımların azalması gibi sorunlar da beraberinde geldi.
 
2008 yılında yüzde 8.1 oranında küçülen sektör, 2009 yılını ise yüzde
18-20 arası bir daralmayla kapadı. Türk yapı malzemecileri sanayi 2010'da yüzde 15büyüme gerçekleştirdi. Bu büyümenin 2011-2012 yıllarında da devam edeceği ve büyüme oranının yüzde 8 civarında gerçekleşeceği öngörülüyor.


Fasoncular yanlış yolu seçiyor

KÜRESEL ekonomik krizle birlikte inşaat sektöründeki daralma, stok fazlalıkları dolayısıyla seramik sektörünü de etkiledi. Daha önce pek çok kez seramik sektöründe kapasite fazlalığının olduğuna dair uyarılarda bulunduğunu söyleyen Altmalan,' AR-GE yatırımlarının yetersiz olduğunu, İspanya seramik sektörünün çöktüğünü, İtalya ve dünya seramik sektörünün yara aldığını ifade etmiştik. Türkiye seramik sektörünün de ciddi anlamda zarar görebileceğini belirttim. Bazı firmalar tedbirlerini aldılar. Sektördeki daralmadan ve küresel krizden çıkmanın yolunu yanlış yerde arayarak Asya ülkelerinden özellikle kendi markalarında fason ürün yaptuarak hem ülkemiz seramik sektörüne hem de kendilerine zarar verdiler, bazıları da halen ürettirmeye devam ediyor. Kısa vadeli hesap yapıyorlar ama deşifre olduklarında zararları karlarından daha büyük olur.'


İhtisaslaşmak gerekiyor


Sektör olarak problemlerinin de bulunduğunu söyleyen Altunalan şunları söyledi:' Sektörün ihtisaslaşması lazım. Aynı sektör içinde olmasma rağmen, seramik, porselen karo, vitrifiye vb. gibi üretim aynı çatı altında olamaz. Her birinin ihtisas alanı, teknolojileri farklıdır. Aynı ekibe aynı segmentteki ürünleri ürettirmeye veya pazarlatmaya kalkarsanız sonuç krizden çıkamayan, katma değer sağlayamayan, teknoloji fakiri, tasarım hırsızı bir sektör oluşturulmasına sebep olup, bu sektörün de oyuncusu olursunuz.'
Hürriyet