Eğitim

Seyrantepe inşaatında gidişat netleşti!

2 yıldır gündemden düşmeyen Galatasaray'ın Seyrantepe Stadı inşaatı için nihayet çizgiler netleşti...

Varyap-Uzunlar ortaklığı ve ünlü bir mimarın imzasıyla yapımı gerçekleştirilen stadyum, İstanbul'u ve spor camiasını şimdiden heyecanlandırmaya başladı...

Galatasaray Spor Kulübü'nün inşaat aşamasındaki Aslantepe Ali Sami Yen Spor Kompleksi'nde yer alan Seyrantepe Stadı yani "Türk Telekom Arena" İstanbul'a yeni bir soluk getirecek. 13 Aralık 2007 tarihinde temeli atılan stad, uzunca bir ihale sürecinin ardından Varyap-Uzunlar Ortaklığı ile beraber futbolcuları ağırlayacağı tarih için gün sayıyor. Eğer teslim tarihinde gecikme yaşanırsa bir de para cezası var...
Varyap-Uzunlar ortaklığı, günde ihale bedelinin on binde 5'i kadar para cezası ödeyecek. Bu da 89 bin 830 lira demek...

Galatasaray Spor Kulübü ve Türk Telekom arasında yapılan 102,5 milyon dolarlık sponsorluk anlaşması gereğince, stadyumun adı - Süper Lig 2009-2010 sezonundan itibaren - 10 sezon süreyle "Türk Telekom Arena" olarak anılacak.

Sadece futbol değil, kültürel organizasyonlara da ev sahipliği yapacak olan stadyum, Ankara-Edirne otoyolunun kuzeyinde bulunuyor. Eğimli olan arazinin en yüksek tepesinde konumlandırılmış durumda.

Projenin mimarı Mete Arat. Dünyanın ünlü isimlerinden biri... Arat'ın elinden çıkan her iş, Avrupa'da adeta parmak ısırtıyor. Şimdi o hünerlerini Seyrantepe için sergiledi.

Stadyum, iç yapısı itibarıyla Almanya'nın Gelsenkirchen kentinde bulunan Veltins-Arena'ya ve koltuk, skorborduyla ise Allianz Arena'ya benziyor. Hedef; Avrupa'nın en modern 10 stadyumundan biri olması...

Stadın çatısı ise açılır - kapanır olacak. Bu Türkiye'de bir ilk... Avrupa'ya bakıldığında ise örneklerini Amsterdam Arena, Arnheim Stadı, Schalke Veltins Arena, Commerzbank-Arena ve Düsseldorf'da bulunan LTU Arena'da görmek mümkün. Ancak çatının yapımı, zaman kaybedilmemesi açısından 2011 yılında gerçekleştirilecek.

İnşaat Şmdi Ne Durumda Merak mı Ediyorsunuz?
Alana yerleştirilen 4 kamera sayesinde çalışmaları, kendi internet sitelerinden (http://www.seyrantepesporkompleksi.com/ 24 saat boyunca canlı izlemek mümkün.

Proje, Seyrantepe'ye olduğu kadar İstanbul'a da değer katacak. Metrodan hastaneye kadar bölgeye yatırımlar şimdiden başladı bile. Peki bu stad ne zaman bitecek? Avrupa'daki benzerlerinden farklılıkları neler? Proje hangi aşamada?

İhale sürecinden dünyadaki örneklerine kadar proje hakkında merak edilen detaylar...

Işın Çelebi: Avrupa'nın En İyi 10 Stadından Biri Olacak
2002 yılında siyasi hayatını noktalayan ANAP'tan İzmir eski milletvekili ve Devlet Bakanı Işın Çelebi, koyu bir Galatasaray taraftarı. 2006 yılının Mart ayında beri Galatasaray Kulübü Yönetim Kurulu'nda aktif olarak görev yapan Çelebi, kulübün gayrimenkul ve stad projelerinden sorumlu kilit ismi.

Çelebi ile Seyrantepe ve Riva Projeleri hakkında konuştuk...

İhale sürecinde neler yaşandı? Hangi firmalar ihaleye girdi? Ne talep edildi?
Seyrantepe Stadı'yla ilgili 3 ihale yapıldı. Birinci ihale 2007 yılının Temmuz ayında gerçekleşti. Hasılat ortaklığına dayanan bir anlayış vardı. Ali Sami Yen Stadı'nın olduğu yer değerlendirilerek, onun yarattığı gelirle stadın yapılması mantığına dayanıyordu ve oradan belli bir miktarda TOKİ'ye ve Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğü'ne gelir bırakılıyordu. İstenen gelir düzeyi elde edilemediği için ihale sonuçlandırılamadı ve ikinci bir ihale yapıldı. Eren Talu - Arke Ortaklığı hasılat ortaklığı şeklindeki ihaleyi aldı. Fakat uluslararası ekonomik şartlar ve yaşanan kriz Mart 2009'da işin durmasına neden oldu. Temmuz ayında ihale iptal edildi.

Eylül 2009'da yeni bir ihale yapıldı ve bu ihaleyi de Varyap-Uzunlar ortaklığı kazandı.

Varyap ve Uzunlar İnşaat'ın ihaleyi kazanma süreci nasıl gelişti?
İhaleye Alarko ve birkaç grup girdi ve 200 milyon TL'nin üzerinde bir teklif verdiler. Varyap - Uzunlar önce 184 milyon TL verdi sonra TOKİ'yle bir indirim daha yaptılar ve stad 179 milyon TL'ye onlara kaldı.

Çalışmalar hangi aşamada? Stad ne zaman açılacak?
Şu an elektrik ve mekanik işleri yapılıyor. Galatasaray'ın sorumluluğunda olan iç mimari işler de yine aynı senkronizasyon içinde yürütülüyor. Şubat ayında kaba inşaatı bitecek. Stad 2010'un Eylül ayında tamamlanacak ve geçici kabul yapılmaya başlanacak. 29 Ekim 2010 tarihinde ise resmi açılışı gerçekleştirilecek. Ama şu bir gerçek ki; her işletme devreye alındıktan sonra birkaç ay çocuk hastalığı dönemi yaşanır. Orada müsabakalar oynanacak ama istenilen kaliteyi tutturana kadar çalışmalara devam edilecek. Bu nedenle stadın 2 - 3 yıl gibi bir garantisi var.

Dünyaca ünlü bir mimar ile el sıkışıldı. Stadın tasarımı nasıl olacak?
Stadın projesini Mete Arat üstlendi. Stad inşaası konusunda uzmanlığı olan, dünyanın en ünlü mimarlarından biri. Stad, 52 bin kişilik kapasiteye sahip. Sadece bir stad olarak değil; içinde konferans ve kongre salonlarının, restoranların bulunduğu diğer organizsyonlara da hitap edecek bir gösteri eğlence merkezi halinde dizayn edildi. 'Kalite' için uğraşıyoruz. Tarif edilen proje ve malzeme kalitelerinin tutturulması için herkes canla başla çalışıyor.

Seyrantepe'nin en önemli özelliği ne?
Önemli olan stadın her noktasından aynı açıyla sahayı görebilmek mümkün olacak. Ses akustiği çok iyi seviyede olacak ve oturma düzeni de bu özelliklere uygun olarak yapılacak. Bu nedenle sanıyorum Seyrantepe Stadı, Avrupa'nın en iyi 10 stadından biri olacak.

Avrupa'nın en modern 10 stadyumu arasına girmesi hedefleniyor. Bunun için hangi kriterler ön planda tutuldu?
Projenin hazırlanırken UEFA (Avrupa Futbol Federasyonları Birliği) ve FİFA (Uluslararası Futbol Federasyonları Birliği) normlarına uygun hareket edilmesini arzu ettik. Tabii bu iki birliğin çeşitli kriterleri var. Ayrıca projeyi hazırlayan mimar arkadaşlarımız aynı zamanda Bayern Münih, Arsenal ve Amsterdam Arena Stadlarını etüd ettiler. Proje buna uygun olarak hazırlandı.

Seyrantepe'yi diğer stadlarla karşılaştırırsak...
Rekabet açısından baktığımız zaman tabii önemli bir avantajı var: 52 bin kişilik çok amaçlı bir spor kompleksi... Bunun yanı sıra 4 bin araçlık otoparkı bulunacak, metro bağlantısı ile 30 - 35 bin kişi rahatlıkla ulaşım sağlayabilecek ve stad 30 - 45 dakika içerisinde dolup boşalabilecek.

Diğer stadlar için neler söylenebilir? Hangisi daha iyi?
Hepsi iyi. Fenerbahçe Şükrü Saracoğlu Stadyumu'nun kendi özellikleri var. inönü Stadyumu'nun konumu oldukça iyi. Hepsinin kendine ait özellikleri var, bu nedenle 'en iyisi bu' demek doğru değil. Ancak Seyrantepe bittiği zaman gerçekten iyi ve kaliteli bir stad olacak.

Stadın ismi 10 sezon süreyle "Türk Telekom Arena" olarak anılacak...
İsmi yine Aslantepe. Türk Telekom Arena'ya isim hakkını verdik. Ali Sami Yen Spor Kompleksi Türk Telekom Arena Stadı denilebilir.

Gecikme durumunda inşaat şirketi, TOKİ'ye gün başına 90 bin TL ceza ödenecek...
Bence o ceza önemli değil de; burada stadın geç kalması demek, hem müteahhit ve TOKİ'nin hem de bizim açımızdan itibar kaybı demek...

Stadın konumunun İstanbul için önemi nedir?
Seyrantepe, istanbul'un dışında bir yer sayılıyor. Bu stad, bölgeye çok büyük ekonomik ve sosyal bir güç katacak.
Bölgeye (Stadın karşı tepesine) yine 600 yataklı bir hastane yapılıyor. Yine metronun (Seyrantepe-Maslak-Ayazağa ek duraklarıyla birlikte Ayazağa-Taksim hattı) son istasyonu da orada. Stadın metro ulaşımı için 3 tünel yapılacak. Giriş çıkışlarda taraftar yoğunluğu yaşanmayacak.
Seyrantepe, önemli bir eğlence merkezi haline geliyor. Bunun yanı sıra bölge İstanbul'da olası bir deprem anında acil yardım üssü gibi de kullanılabilecek bir merkez olacak.

Galatasaray Spor Kulubü Yönetimi'nin stad projesine bakış açısı ve görüşleri nelerdir?
Gayet olmulu. Stad ve gayrimenkul projelerinden ben sorumluyum. Sayın Başkan bu konuda çok hassasiyet gösteriyor, çok başarılı bir başkanlık yapıyor. Bu nedenle Adnan Polat'ı kutluyorum. Şimdilik herşey dört dörtlük gidiyor.

Galatasaray'ın yeni projeleri neler?
Riva Projesi'nin değerlendireceğiz, onunla uğraşıyoruz. Son aşamaya geldik. Ruhsat almak için müracat edeceğiz ve inşaata başlayacağız. Ayrıca gençler için altyapı tesisleri kuracağız.

Proje hakkında bilgi alabilir miyiz?
Riva Projesi; 1 milyon 200 bin metrekare arazi üzerine kurulan, 200 dönüm ornmanı bırakılan, yüzde 90'ı yeşil alan olan 844 konutluk bir kompleks. Riva'dan Levent'e 15 dakikada gelmek mümkün. İstanbul'un en önemli yerleşim merkezlerinden biri olacak.
Göksun Kök/NTVMSNBC