Sektörel

Silivri'ye üçüncü havaalanı dopingi!

İstanbul'a kurulması planlanan 3. havalimanı için kolları sıvayan Hükümet, atacağı adımları bir takvime bağladı.

İlk olarak yer seçimi önümüzdeki günlerde bir sonuca bağlanacak. En şanslı yörelerin başında Çorlu geliyor. Çorlu dışında Silivri ve İstanbul'un yeni ilçesi Arnavutköy'ün de adı geçiyor. İstanbul'a kurulması planlanan üçüncü havaalanı projesi için adı geçen Silivri ve çevresindeki arsaların fiyatlarında metrekare bazında 2007 yılına göre bugün, yüzde 200'lere varan artışlar sözkonusu. Bölgedeki tarla vasfı taşıyan arazilerin metrekare fiyatı bile 10 YTL'den başlıyor.

İstanbul'un Avrupa yakasında yer alan Atatürk Havalimanı ciddi bir turizm ve ticaret yoğunluğu yaşayan İstanbul'a yetmiyor. Şu an dış hatlar terminalinin de yapımının sürdüğü Sabiha Gökçen Havaalanı'nın da İstanbul'un yolcu trafiğini ne derece rahatlatacağı tartışılırken, üçüncü havaalanı için ise şimdiden düğmeye basıldı.
Başbakan Recep Tayyip Erdoğan'ın İstanbul'a yapılmasını istediği üçüncü havaalanı hükümetin '2009 Yılı Programı'na girdi. Resmi Gazete'nin 4 Kasım 2008 tarihli sayısında yayınlanan programa göre havalimanı için yer seçimi meselesi, önümüzdeki günlerde karara bağlanacak. Üçüncü havaalanın kurulacağı yer konusunda başta Çorlu olmak üzere Silivri ve İstanbul'un yeni ilçesi Arnavutköy'ün de adı geçiyor.
İstanbul'a yakınlığı ve coğrafi konumu nedeniyle üçüncü havaalanı projesi için öne çıkan Çorlu'ya İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş da destek vermişti.

Muhtemel bölgeler için sinyaller veriliyor.

Toplam yatırımların içinde yüzde 31'lik pay ile öne çıkan ulaştırmada en dikkat çekici projelerden biri ise İstanbul'a üçüncü havaalanı yapımı. Proje, Ulaştırma Bakanlığı, Devlet Planlama Teşkilatı, Devlet Hava Meydanları İşletmesi, İstanbul Valiliği ve İstanbul Büyükşehir Belediyesi işbirliğiyle yürütülecek. Yeni havalimanın kurulacağı yer için programda bölge ismi verilmese de seçilecek muhtemel bölgeler için sinyaller veriliyor. 2009 programında, "İstanbul'un gelişim planlarıyla uyumlu olacak şekilde ulaşım ve imar planları çerçevesinde yeni bir havalimanı için gerekli asgari fiziksel şartları taşıyan bölgeler arasından yer seçimi yapılacak." ifadeleri yer alıyor. Yer seçiminin ardından takiben etüt ve proje çalışmalarına başlanacağı vurgusu yapılıyor.

Silivri aldı başını gidiyor

Çorlu'nun ardından İstanbul'a kurulması planlanan üçüncü havaalanı için adı geçen ilçelerin bir diğeri olan Silivri'nin önümüzdeki dönemde Türkiye'nin en hızlı gelişen bölgesi olacağına kesin gözüyle bakılıyor. Çünkü bölgeye dev bir de liman açılması öngörülüyor. Hadımköy'de kurulacak lojistik üssünün buradan beslenmesi planlanıyor. Hava-deniz ve kara Silivri'de buluşturulacak. Bu arada kargo taşımacılığının da Çorlu Havaalanı'na kaydırılması konusunda çalışmalar sürüyor.
Yeni havaalanı projesi Silivri'nin belde ve köylerindeki arazilerin fiyatlarının da yükselmesine neden oldu. Öyle ki; şu anda Silivri ve çevresindeki arsaların fiyatlarında 2007 yılına göre yüzde 200'lere varan artışlar sözkonusu. Bölgedeki tarla vasfı taşıyan arazilerin metrekare fiyatı bile 10 YTL'den başlıyor.
Örneğin; Silivri'nin merkez ve merkeze yakın yerlerde konut imarlı arsaların metrekaresi Aralık 2007'de 100 YTL'den satılırken, bu arsaların Aralık 2008 tarihindeki metrekare fiyatı 160 ile 180 YTL arasında değişiyor.
Yine bu bölgelerde 2007'nin Aralık ayında metrekaresi 80 YTL'den işlem gören sanayi imarlı arsaların fiyatı geçtiğimiz yılın sonunda 130 ile 150 YTL aralığına kadar yükseldi.

1/100.000'lik planlar bir işaret

Turyap Silivri Temsilcisi Onur Sevimliay da yaklaşık bir yıldan beri Silivri'ye havaalanı yapılacağı söylentisinin devam ettiğini ve İstanbul'un 1/100.000'lik planlarında da bunun işaretleri bulunduğunu söyledi. Silivri'de yapılması planlanan havaalanı için uygun bölgenin Kavaklı-Gazitepe arasındaki geniş düzlük alan olduğunu belirten Sevimliay, "Uluslararası kurallarda uygun havaalanı olması için 3 bin metreden fazla bir pist boyu gerekiyor ve burası da buna uygun bir saha. Ancak havaalanın buraya yapılacağı henüz kesinleşmiş değil. İstanbul Büyükşehir Belediyesi'nin 1/100.000'lik planına göre bu olasılık var ancak bilindiği gibi Çorlu'da da bir havaalanı bulunuyor. Çorluyla Silivri arasındaki mesafe 40 kilometre, yarın Çorlu'daki havaalanını da entegre haline getirelim denebilir" diye konuştu.
Sevimliay, Silivri'nin çok geniş bir yatırımcı kitlesine hitap edebilmesinin avantajını yaşadığına dikkat çekerek bu konuda şu bilgileri verdi:
"Silivri ve çevresinde sanayi imarlı yerlerin ortalama metrekare fiyatları 100-120 YTL'den başlayıp konumlarına göre ve ilgili olduğu sanayi kolunun konusuna göre 300-350 YTL'ye kadar çıkıyor. Villa tarzında konutların yapılabileceği arsaların metrekare fiyatları ise 80-400 YTL arasında değişiyor"

İstanbul'un batısı yeni gelişme bölgesi
İstanbul Büyükşehir Belediyesi 2023 yılı hedef alarak, bir süre önce İstanbul'un Çevre Düzeni Planı'nı hazırlamıştı. Ancak, İstanbul 2'inci İdare Mahkemesi, bu plan hakkında yürütmeyi durdurma kararı verdi. İstanbul Çevre Düzeni Planı'nda İstanbul'un Avrupa yakasındaki yeni gelişme merkezi olarak Silivri ve Çatalca'yı da içine alan batı koridoru tarif ediliyor.
Bu bölgede Kıraç sanayi alanlarındaki mevcut üretim altyapısın niteliğinin artırılması, Hadımköy'ün lojistik sektörlerde uzmanlaşması ve üretim sonrası yük hareketlerinin yönlendirilecek biçimde yapılandırılması planlanıyor. Planda Silivri bölgesi için de gelişen teknolojilerin en üst düzeyde kullanılacağı hastaneler, üniversiteler, teknopark, fuar, rekreasyon ve spor alanları öngörülüyor. Bölgede toplu konut alanlarının da kontrollü olarak gelişmesi hedefleniyor. Batı koridoruna ilişkin öngörüler içinde Çorlu ve Çerkezköy sanayi alanlarının niteliğinin artması, bölgenin kuzeyinin eko-turizme ve ekolojik faaliyetlere ayrılması ve Çorlu hava alanının altyapısının geliştirilmesi de yer alıyor.

Hürriyet Emlak dergisi Ocak sayısı