AVM

Sinan Öncel: Mağazalarımız kapanmazsa pandeminin yaralarını sarabiliriz!

Birleşmiş Markalar Derneği (BMD) Başkanı Sinan Öncel, Markaların tüm dünyayı etkisi altına alan pandemi döneminin hasarını onarabilmeleri amacıyla mağazaların açık kalmasının hayati önem taşıdığını dile getirdi.

Perakende alışverişlerinde Temmuz 2021'de zirveye ulaşan canlılığın yaz aylarındaki turizmin de katkılarıyla Ağustos 2021'de de sürmesi yüzleri güldürürken, sektör ÜFE ile TÜFE arasındaki 26 puanlık farkı yönetmekte zorlandı. Yaşanan maliyet artışlarını fiyatlara yansıtmamak amacıyla her türlü fedakarlığı yapmış olan sektör, tüm dünyayı etkisi altına alan pandemi sebebiyle sonbaharda yaşanması muhtemel olası bir kapanmadan büyük kaygı duyuyor.

Birleşmiş Markalar Derneği (BMD) Başkanı Sinan Öncel konuyla ilgili olarak yaptığı açıklamada alışverişte yaşanan canlılığın Temmuz 2021 kadar olmasa da Ağustos 2021'de de sürdüğünü belirtti. Sinan  Öncel, Ağustos ayı anketine göre BMD üyesi markaların Alışveriş merkezi ve cadde mağazalarındaki cirolarının ortalama olarak geçen seneye göre yüzde 50 arttığını kaydetti. Yine aynı dönemde e-ticaretin toplam ciroya katkısında kısmi bir gerileme gerçekleştiğini kaydeden Öncel, sözlerine şu şekilde devam etti:


MALİYET ARTIŞLARI FİYATLARA YANSIYOR MU?

“Ağustos’a baktığımızda markalarımızın büyük bölümünün toplam cirosunda e-ticaretin payı tek hanelere inmiş görünüyor. E-ticaretteki bu düşüşün konjonktürel bir takım nedenleri olduğunu biliyoruz. Ağustos verilerinin de gösterdiği gibi fiziki mağazaların perakende için asıl satış kanalı olmaya devam edeceğini unutmamamız gerekiyor. Dolayısı ile pandemi döneminin yaralarını sarabilmemiz için AVM ve caddelerdeki mağazalarımızın açık kalması hayati önem taşıyor. Ancak ülke genelinde aşılama konusunda henüz istenen düzeye ulaşamadığımız için sonbaharda yeni bir kapanma riski bizi endişelendiriyor. Bilindiği gibi son aylarda hammadde ve navlun maliyetleri çok arttı. Ülkemizin ekonomik gerçekleri ve tüketicinin alım gücü ortada olduğu için markalarımız maliyet artışlarının önemli bir bölümünü fiyatlarına yansıtamıyor. Ağustos itibarı ile ÜFE ile TÜFE arasında oluşan 26 puanlık fark da omuzlarımızdaki yükün ne kadar ağır olduğunu gösteriyor. Markalarımız bu farkı yönetmekte giderek zorlanıyor. Eğer bir daha kapanma olmaz ve mağazalarımız açık kalabilirse biz bir yandan maliyetlerimizin tüketiciye yansımasını minumum düzeyde tutarken diğer taraftan da pandemi döneminin hasarlarını onarabiliriz.”

Öncel yaptığı açıklamada yeni bir kapanmanın sadece perakende ve ülke ekonomisi için değil, 1,5 sene aksayan eğitimde de telafisi mümkün olmayan sonuçlar doğuracağını kaydetti. Sinan Öncel, “Eğitimde ve ekonomide daha ağır bedellerle karşılaşmamak için toplumun her kesiminin aşı konusunda duyarlı olması gerekiyor. Çalışanlarımız ve müşterilerimiz başta olmak üzere sırası gelen herkesi aşılarını tamamlamaya davet ediyorum” şeklinde konuştu.

Kovid-19 salgını AVM'leri ve ofisleri nasıl etkiledi?