30 / 04 / 2024

Süleyman Karaman: Demiryolunda hedef Dünya'da ilk 10'a girmek!

 Süleyman Karaman: Demiryolunda hedef Dünya'da ilk 10'a girmek!

Hayatını mesleğine adadığı için 'Gardan adam' denilen TCDD Genel Müdürü Süleyman Karaman: Bu hükümetle birlikte demiryolları tekrar devlet politikası oldu. Dünyada 8'inci yüksek hızlı tren ülkesiyiz



TCDD Genel Müdürü Süleyman Karaman'ın makamı da, çalışmaları, toplantıları, projeleri yürüttüğü ofisler de  Ankara  Garı'nın yanı başındaki tarihi binada. Zaten işkolik olan Karaman çoğu geceler evine bile gitmeyip, makamında sabahlıyor ya da 1-2 saatlik tilki bayıltması uykularla idare ediyor. O nedenle yakın mesai arkadaşları başta tekmil trenciler kendisine isim takmış: "Gardan Adam". Bu hafta MOLA konuğum Süleyman Bey. Mekânsa Ankara Garı... 

 "Marifet iltifata tabidir" derler de, trenler çağ atlarken bırakın iltifatı, biz fena halde eleştiriyoruz diye kızıyor musunuz?

- Hortuvar ne demektir bilir misin Savaş Abi?

- 'Kör yol tamponu' olarak kullandığımız malzemeye biz trenciler 'Hortuvar' deriz. Eleştirilerin içinden haklı olanları alıp, hakareten söylenenleri, laf olsun diye sarf edilmişleri ayıklamazsak kendi projelerimize 'hortuvar' kurmuş oluruz. 

 Şöylehızlıca bir TCDD tarihi dinlesek ağzınızdan ya? 

- Demiryollarının tarihi olarak 4 ayrı bölüm var. Birinci bölüm Osmanlı'dan bize miras kalan bölüm. 4 bin 136 kilometre. İkinci bölüm ise Cumhuriyet'in ilk yıllarından. Demiryollarına önem verilen, demiryolu için büyük çalışmalar yapılan 1923-1950 dönemi. Bu dönemin içinde Atatürk de var, İnönü de var. 1950'de Marshall yardımıyla karayollarının öne çıktığı, demiryollarında duraklama dönemine girilen üçüncü dönem. Bu döneme de duraklama dönemi diyoruz. Bu da dördüncü dönem. Bu hükümetle birlikte bütün ulaşım modlarına önem verilen ve hepsinin at başı gitmeye çalışıldığı demiryollarına yeniden devlet politikası haline geldiği dönem. Demiryolcular olarak da bu dönemden de, 1923-1950 döneminden de çok memnunuz. 


2 BİN 200 KM YAPILIYOR 

 Bu dönemleri ayıran sınır, çizgi ne ki?

- 1923-1950 arasında ortalama senede 134 kilometre demiryolu yapılmış kalkınma dönemi. 2004-2012 döneminde 135 kilometre demiryolu yapılmış yine kalkınma döneminde. Şu anda 2 bin 200 kilometrede yol çalışmaları var 3 sene sonra bitecek, 4 sene sonra bir hayli demiryolumuz olacak. 

 Başbakanımız Kartal Metro açılışında "Hani ne ördün" diyerek 10. Yıl Marşı sözlerine atıf yaptı sanıldı ve eleştirenler oldu malum? 

- Biz böyle karşılaştırma değil de memnuniyetimizi belirten birtakım yazılar yazdık verdik hükümetimize ve başbakanımıza. Orada "Hani ne ördün?" derken hedef 10. Yıl Marşı değildi aslında. "Sonraki dönemlerde ne ördün?" diye sordu. CHP'ye çattı. Yılmaz Özdil, Atatürk'le kıyaslama olarak gördü ki bir yazı döşendi. "Bizi de öküze bakan trenler gibi trene bakıyorlar" diye niteledi. Bu bize çok ağır geldi. Onun asıl yazısında olan şu. Atatürk dönemiyle bunu kıyaslıyor, biz kıyaslamıyoruz ikisini de çok seviyoruz. Biz şimdi dünyada 8'inci, Avrupa'da 6'ıncı yüksek hızlı tren ülkesiyiz. Yerli sinyal yaptık TÜBİTAK, İTÜ ve TCDD birlikte. Dünyada 7 ülkenin yerli sinyali var, 8'incisi biz olacağız. Dünyada ray üreten 5 firma var, 6'ncısı biz olduk. Dünyada teker üreticisi 5 firma var, 6'ncısını biz kuruyoruz MKEK'yla. Hedefimiz hem demiryolu yapımında, hem de araç üretiminde dünyada ilk 10'a girmek. 


Sabah


Geri Dön