Tapu Sicil Tüzüğü!
7 Haziran 1994 tarihinde ve 21953 sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan 743 nolu Tapu Sicil Tüzüğü tam metni kapsamında yer alan hükümleri incelemek için haberimize giriş yapabilirsiniz...
TAPU SİCİLİ TÜZÜĞÜ
Bakanlar Kurulu Kararının Tarihi : 18/5/1994 No:94/5623
Dayandığı Kanunun Tarihi : 17/2/1926 No:743
Yayımlandığı R.Gazetenin Tarihi : 7/6/1994 No: 21953
Yayımlandığı Düsturun Tertibi : 5 Cild: 33 S:
Birinci Bölüm
Amaç,Kapsam ve Kısaltmalar
Amaç
Madde 1 - Bu TÜzüğün amacı,Türk Medeni Kanunun öngördüğü tapu sicillerinin
düzenli bir biçimde tutulmasını sağlamaktır.
Kapsam
Madde 2 - Bu Tüzük,mülkiyet ve mülkiyet dışındaki ayni ve şahsi hakların
tapu siciline tescil edilme koşullarını,tescil,değişiklik,terkin ve düzeltme
işlemlerini kapsar.
Kısaltmalar
Madde 3 - Bu Tüzükte geçen;
a) Genel Müdürlük:Tapu ve Kadastro Genel Müdürlüğü,
b) Müdürlük:Tapu sicil müdürlüğü,
c) Müdür:Tapu sicil müdürü
d) Kütük:Tapu kütüğü ve kat mülkiyeti kütüğü,
anlamında kullanılmıştır.
İkinci Bölüm
Genel Hükümler
Tapu sicili
Madde 4 - Tapu sicili,taşınmaz mal ile üzerindeki hakların durumlarını gös-
termek üzere Devletin sorumluluğu altında tescil ve açıklık ilkelerine göre tu-
tulan sicildir.
Sicil bölgeleri
Madde 5 - Her ilçenin idari sınırları bir tapu sicil bölgesidir.
Tapu sicili,bölgesi içindeki her mahalle veya köy için ayrı ayrı düzenlenir.
<-xml:namespace prefix = o ns = "urn:schemas-microsoft-com:office:office" />
------------------------------------
(1)(1)3/12/2001 tarihli ve 4722 sayılı "Türk Medeni Kanununun Yürürlüğü ve Uygulama
Şekli Hakkında Kanun`un 22 nci maddesi ile; 4721 sayılı Türk Medeni Kanununda
öngörülen tüzük ve yönetmeliklerin 1/1/2001 tarihinden itibaren bir yıl içinde çıkarı-
lacağı ya da yürürlükteki tüzük ve yönetmeliklerde gerekli değişiklikler yapılacağı,
bu düzenlemeler yapılıncaya kadar yürürlükteki tüzük ve yönetmeliklerin Türk
Medeni Kanununa aykırı olmayan hükümlerinin uygulanmasına devam edileceği
hükme bağlanmıştır.
3354
Genel Müdürlük,işlemlerin ve nüfus yoğunluğunun çok olduğu ilçelerde bir-
den fazla müdürlük oluşturabilir.
Tapu sicilinin oluşumu
Madde 6 -Tapu sicili,aşağıda belirtilen ana ve yardımcı sicillerden oluşur:
A) Ana siciller:
a) Tapu kütüğü,
b) Kat mülkiyeti kütüğü,
c) Yevmiye defteri,
d) Resmi belgeler (resmi senet,plan,mahkeme kararı ve diğerleri)
B) Yardımcı siciller:
a) Mal sahipleri sicili,
b) Aziller sicili,
c) Düzeltmeler sicili,
d) Kamu orta malları sicili.
Genel müdürlük gerekli gördüğü yerlerde sicillerin bir kısmını ya da tamamı-
nı karteks şeklinde veya bilgisayar ortamında tutturmaya yetkilidir.
Tapu siciline yazımı gereken taşınmaz mal ve haklar
Madde 7 - Tapu siciline aşağıdakiler taşınmaz mal ve hak olarak yazılır:
a) Arazi,
b) Bağımsız bölümler,
c) Müstakil ve daimi haklar.
Mevzuat çerçevesinde tescilleri zorunlu hale gelmedikçe Devletin hüküm ve
tasarrufu altında bulunan yerlerle,kamunun ortak kullanımına ayrılmış taşınmaz
mallar kütüğe yazılamaz.
Arazi
Madde 8 - Bir sicil bölgesindeki arazi,tamamının veya büyük kısmının bulun-
duğu mahalle veya köyün kütüğüne yazılır.
Birden fazla sicil bölgesinde kalan taşınmaz mal,ilgili olduğu her sicil
bölgesi kütüğüne ayrı ayrı yazılır ve kayıtlı olduğu diğer sicil bölgeleri de
3355
Gösterilir.Bu taşınmaz malla ilgili her türlü talep büyük kısmının bulun-
duğu müdürlüğe yapılır.Bu müdürlükçe yapılan işlemler ilgili müdürlüklere bil-
dirilerek,tapu sicili üzerinde gerekli değişikliğin yapılması sağlanır.
Bağımsız bölümler
Madde 9 - Ana taşınmaz malın bağımsız mülkiyete konu olan bölümleri,kat mül-
kiyeti kütüğünde ayrı ayrı sayfalara yazılır.
Müstakil ve daimi haklar
Madde 10 - Müstakil ve daimi niteliği bulunan irtifak hakları,üzerinde ku-
rulduğu taşınmaz malla irtibatlandırılarak kütüğün ayrı bir sayfasına taşınmaz
mal olarak yazılır.
Bu şekilde kütüğe taşınmaz mal olarak yazılan müstakil ve daimi haklar,
üçüncü kişilere devir olunabilir,mirasçılara intikal edebilir ve üzerlerinde
her türlü ayni ve şahsi hak kurulabilir.
ÜÇÜNCÜ BÖLÜM
İstem ve Belgelenmesi
İstem zorunluluğu
Madde 11 - Kanunlarda veya bu Tüzükte yazılı istisnalar dışında,yazılı istem
olmadıkça tapu sicili üzerinde işlem yapılamaz.
İstem,tescili bozucu veya hükümsüz kılıcı kayıt ve şarta bağlanamaz.
Müdürlüklere her türlü işlem için yapılacak başvurular,memur tarafından baş-
vuru belgesi doldurulmak,tarih atılmak,memur ve başvuruda bulunan tarafından
imzalanmak suretiyle yazılı hale getirilir.
Sağır,dilsiz ve körler ileokuma yazma bilmeyenler tarafından yapılacak baş-
vurularda bu TÜzüğün 17 nci ve 18 inci maddeleri hükümleri uygulanır.
3356
İstemde bulunacaklar
Madde 12 - Kanuni istisnalar dışında, tapu sicilinde hak sahibi olan kişi-
ler istemde bulunabilir. Tapu siciline yazımdan önce hak sahibi olmuş kişiler
de bu hakkın yazımı için gerekli belgelerle istemde bulunabilirler.
Hak sahibinin belirlenmesi
Madde 13 - İstem, müdür veya görevlendireceği bir memur tarafından ince-
lenerek hak sahibi tarafından yapılıp yapılmadığı saptanır.
İstemde bulunan hak sahibi gerçek kişi ise, nüfus cüzdanı veya pasaport
istenilerek kütük, resmi senet ve taşınmaz mal dosyasındaki belgelerde yer
alan imza ve fotoğraflara göre aynı kişi olup olmadığı belirlenir.
Nüfus cüzdanı ve pasaport dışında kimlik tesbitinde kabul edilebilecek
diğer belgeleri belirlemeye Genel Müdürlük yetkilidir.
İstem vekaleten yapılmışsa vekilden Noterlik Kanununa göre düzenlenmiş
ve istem konusu işleri yapmaya yetkili olduğunu içerir vekaletname istenir.
Vekil, tevkil yetkisine dayalı olarak bir başkasını vekil tayin etmiş ise,
ayrıca dayanağı olan vekaletname de aranır. Vekilin kimliği saptandıktan sonra
tapu sicilindeki hak sahibi ile vekaletnamedeki müvekkilin kimliği karşılaştı
rılır.
İstem bir tüzel kişi adına yapılmış ise, talep edilen işlemi yapabileceğini
ve temsilcilerini belirten, kanunlarda yazılı mercilerden alınmış yetki belge-
si aranır.
İstemde bulunan kişi kanuni temsilci ise, yetkili olduğunu belirten karar
veya belge istenir.
İstem resmi kuruluşlarca yapılırsa, kuruluşların ve temsilcilerinin yetki-
lerinin olup olmadığı araştırılır.
Tasarruf yetkisinin belirlenmesi
Madde 14 - İstemde bulunanların medeni hakları kullanma ehliyetinin olup
olmadığı araştırılır. Medeni hakları kullanma ehliyeti konusunda kuşkuya dü-
şülürse, müdür hükümet tabipliğinden konu ile ilgili rapor isteyebilir.
3357
Akdi gerektirmeyen işlemlerde istem belgesi düzenlenmesi
Madde 15 - Akit yapılmasını gerektirmeyen işlemlerde istem sahibinin
kimlik bilgileriyle adresini içeren istem belgesi düzenlenir. İstem sahibi
belgeyi, "okudum" ibaresini yazarak imzalar, Belge, müdürle belgeyi düzenleyen
memur tarafından imza edilir ve daire mührü ile onarır.
Akdi gerektiren işlemlerde resmi senet düzenlenmesi
Madde 16 - Akdi gerektiren işlemlerde resmi senet düzenlenir. Resmi senede
tarafların kimlik bilgileri ve ikametgah adresleri eksiksiz yazılır. Düzenlenen
resmi senet memur tarafından müdür ve tarafların huzurunda okunur. Taraflar
isterlerse resmi senedi kendileri de alıp okuyabilirler. Resmi senede tarafların
fotoğrafları yapıştırılır. Taraflar resmi senetteki imza yerine "okudum" ibare-
sini yazdıktan sonra, hem imza yerlerini ve hem de karşılıklı birbirlerinin
fotoğrafı üzerini imzalarlar.
Tarafların imzası alındıktan sonra resmi senedi, müdür ve düzenleyen memur
da imza ederler. Ayrıca müdür, daire mührü ile kendi imza yerini ve fotoğraf-
ları mühürler.
Tanık bulundurulması gereken haller
Madde 17 - Akitli ve akitsiz işlemlerde;
a) Taraflardan biri veya birkaçı imza bilmiyorsa,
b) Taraflardan biri veya birkaçı okuma yazma bilmiyorsa,
c) Taraflardan biri veya birkaçı sağır, kör veya dilsiz ise,
d) Tarafların kimliğinde kuşkuya düşülmüş ise,
e) Ölünceye kadar bakma akitlerinde,
f) Kanunların öngördüğü işlemlerde
iki tanık bulundurulur.
İşlemin yapıldığı dairede çalışanlar tanıklık yapamazlar.
Taraflardan birinin Türkçe bilmemesi halinde, ayrıca yeminli tercüman
bulundurulur. Tanıklar ve tercüman da resmi senedi imza ederler. Resmi senede
tanık ve tercümanın kimlik bilgileri ve ikametgah adresleri yazılır. Tanık ve
tercümanın okuma yazma bilmesi ve temyiz kudreti bulunan reşit kimselerden
olması gerekir.
3358
İmza bilmeyenin işareti
Madde 18 - Taraflardan biri veya birkaçı imza bilmiyorsa,sol elin baş par-
mağı,yoksa diğer parmaklardan biri ilgili belgeye bastırılır ve hangi parmağın
bastırıldığı yazılır.
Mühür kullanılması halinde parmağın da bastırılması zorunludur.
Tanıklar mühür ve parmak izini onaylarlar.
İkametgahta istem belgesi düzenlenmesi veya akit yapılması
Madde 19 - Taraflardan birinin tapu idaresine gelmesine engel bir durumu
varsa ikametgahta istem belgesinin düzenlenmesi veya akdin yapılması istenebi-
lir.Bu halde başvuru belgesinde adres ve varsa telefon numarası da belirtilir.
müdür,akitli işlemlerde iki memuru ikametgahta işlem yapmaları için görevlendi-
rir.Memurlar belirtilen adrese gittikten sonra,o taşınmaz malla ilgili kısıtla-
yıcı bir istem gelirse telefonla veya memur gönderilerek durum bildirilir.Taraf-
lar akdi imza etmemiş ise,gelen kısıtlama taraflara memur tarafından bildirilir
ve yevmiye defterine işlemden önce kaydedilir.Gelen kısıtlama,işlemin yapılması-
na engel ise müdür istemi reddeder.
Resmi senedin içeriği
Madde 20 - Resmi senede,işleme konu taşınmaz mal ve tarafların isteği açıkça
yazılır ve yevmiye defterine kaydedildiği tarih,saat ve dakikası belirtilir.
Resmi senette,silinti,kazıntı,çıkıntı yapılamaz.Resmi senetlerdeki yanlışlık
ve eksiklik akdin altına yazılarak taraflar ve memurlarca imzalanır.
Resmi senet birkaç sayfa ise her sayfası ayrı ayrı imzalanır.
Resmi senet düzenlenmesi gerektirmeyen işlemlerde aranacak belgeler
Madde 21 - Resmi senet düzenlenmesini gerektirmeyen hallerde ayni hakların
tescili için;
a) İstem,kanuni veya mansup mirasçılar tarafından yapılırsa hakim tarafından
verilmiş veraset belgesi.
3359
b) İstem, lehine vasiyet edilen tarafından yapılırsa hakim tarafından tescil
için yazılan yazı ile birlikte tenfiz kararı ve vasiyetnamenin onaylı bir örne-
ği,
c) Miras taksimi noter tarafından yapılmış ise sözleşme; mirasçılar arasında
yazılı olarak yapılmış olup da, mirasçıların imzaları noterce onaylanmamışsa tüm
mirasçıların; imzaların bir kısmı onaylanmış ise imzaları onaylanmamış olanların
başvuruları,
d) Hükmen yapılan kamulaştırmalarda, kesinleşmiş mahkeme kararı,
e) Cebri icra veya ortaklığın giderilmesi yoluyla yapılan satışlarda, taşın-
maz malın kime ihale edildiğini belirten ve tescili içeren ilgili merciin yazı-
sı,
f) Mahkeme kararına dayalı tescillerde, kesinleşmiş mahkeme kararı,
Aranır.
Yevmiye defterine kayıt
Madde 22 - Müdürlüğe gelen istemler;
a) Akitli işlemlerde, usulüne uygun resmi senet düzenlenerek taraflarca im-
zalanmasından,
b) Akitsiz işlemlerde, istem belgesinin imzalanmasından,
c) Resmi kurumların akitsiz işlemlerine ait yazılarının alınmasından,
sonra yevmiye defterine kaydedilir.
yevmiye defterine her sene başında, birden başlayan sıra numarası verilir.
Yevmiye defterine; istemin niteliği,tarihi,saat ve dakikası,istemde buluna-
nın adı,soyadı ve adresi yazılır.
Yevmiye defteri müdür tarafından her iş günü tarih atılarak açılır ve iş
günü sonunda kapatılarak imzalanır.
Yevmiye defteri işlem olmadığı günlerde açılıp kapatılmaz.
Yevmiye defterine, tapu sicili üzerinde işlem yapılmasını gerektiren veya
reddedilen istemler kaydedilir. Tapu sicili üzerinde kayıtlı hakların birbirle-
rine üstünlüğü, bu deftere yazım tarih ve sıra numarasına göre belirlenir.
Müdür daire dışına çıkarken veya izin ve rapor gibi nedenlerle görevinden
ayrılırken yetki verdiği memuru yevmiye defterine yazar ve imza eder. Müdür gö-
reve dönünce, göreve başladığını yine yevmiye defterine yazar ve imza eder.
Yevmiye defterine kayıtlar siyah veya mavi mürekkepli kalemle yazılır.
3360
İstemin reddedilmesi
Madde 23 - Mevzuat ve bu Tüzükte yer alan hükümlere uygun olmayan ve Türk
Medeni Kanununun 921 inci maddesine göre geçici şerhe de imkan bulunmayan istem-
ler, geciktirilmeden, gerekçesi, itiraz yeri ve süresi de belirtilmek suretiyle
reddedilir.
Ret kararı, istem sahibine elden veya Tebligat Kanunu hükümlerine göre teb-
liğ edilir.
Ret kararına, tebliğ tarihinden itibaren otuz gün içinde müdürlüğün bağlı
bulunduğu üst birime, bu birimin kararına karşı da tebliğ tarihinden itibaren
otuz gün içinde Genel Müdürlüğe itiraz edilebilir.
DÖRDÜNCÜ BÖLÜM
Tesciller
Tescilin şekli
Madde 24 - İstem, yevmiye defterine kaydedildikten sonra, aynı tarih ve yev-
miye numarası ile kütüğe tescil edilir. Tescil, siyah veya mavi mürekkepli ka-
lemle ve kitap harfleriyle okunaklı şekilde yazılır.Kütük üzerinde kazıntı, si-
linti, çıkıntı yapılamaz.
Tescillerde yevmiye defterindeki sıra numarası esas alınır.
Mülkiyet hakkının tescili
Madde 25 - Kütük sayfası malik sütunundaki devreden kişinin adı ve soyadı,
baba adı ile edinme nedeni, tarih ve yevmiye numarası kırmızı mürekkepli kalemle
çizilir ve yine kırmızı mürekkepli kalemle tarih ve yevmiye numarası yazılır.
Malik sütununun ilk boş satırına yeni malikin adı, soyadı ve baba adı, edinme
nedeni, tarih ve yevmiye numarası yazılır.
Tüzel kişilerin adı tam olarak yazılır.
Müşterek mülkiyette pay miktarı; paydaşların adı, soyadı ve baba adından
sonraki kısımda, bayağı kesir olarak gösterilir.
Bir paydaş sonradan başka paya sahip olduğu takdirde, payın tescili sırasın-
da payların toplamı yazılır.
İştirak halinde mülkiyette iştiraki doğuran neden, malik isimlerinin ortak
paranteze alınmasından sonra belirtilir.
3361
Ortaklaşa kullanılan yerlerin tescili
Madde 26 - Sosyal tesis, ticari mahal, yüzme havuzu, tenis kortu gibi taşın-
maz mal veya bağımsız bölümler ortaklaşa kullanıma ayrılmış ise, malik sütununa
faydalanan taşınmaz malların ada ve parsel veya bağımsız bölüm numaraları yazı-
lır.
Ortaklaşa kullanılan yerler, faydalanan taşınmaz mallarda aynı ada ve parsel
içerisinde olabileceği gibi, ortak sınırı olmaksızın ayrı ada ve parsellerde de
bulunabilir. &nb