23 / 11 / 2024

TAV kan kaybedebileceğini düşünenleri yanılttı!

TAV kan kaybedebileceğini düşünenleri yanılttı!

TAV portföyündeki en değerli varlık olan İstanbul Atatürk Havalimanı'nın kapatılmasıyla kan kaybedebileceğini düşünenleri yanılttı. Hem yolcu sayısını hem karını artırdı, şimdi masada yurt dışındaki yeni satın almalar var...




TAV, Atatürk Havaalanı’nda 2000’de dış hatları, 2004’te iç hatlar terminalini işletmeye başladı. Cironun yüzde 42’si, vergi öncesi karın da yüzde 45’ini sağlaması itibarıyla aradan geçen zamanda şirketin en değerli varlığı ve en önemli gelir kaynağı haline geldi. Ama 2019’da yeni havalimanın açılmasıyla TAV, sözleşmesinin bitmesine iki yıl kalmasına rağmen amiral gemisini kaybetti.

Buna rağmen şirket, Atatürk Havalimanı hariç olmak üzere 2019’un ilk dokuz ayında önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 8 artışla 71,6 milyon yolcuya hizmet verdi ve yüzde 9 artışla 592 milyon euro ciro açıkladı. İstanbul Atatürk Havalimanı’nın kapanmasının ardından TAV’ın devam eden faaliyetlerinden elde ettiği net kar da yüzde 28 artışla 93,8 milyon euro oldu.

Forbes’te yer alan habere göre; Beklentilerin aksine yakalanan bu büyümenin temelinde, CEO Sani Şener’in Atatürk Havalimanının kapanmasının ardından oluşacak gelir kaybım talere etmek için belirlediği üç ayaklı strateji var. Şener bu stratejiyi mayıs ayında FORBES’a verdiği söyleşide “yeni havaalanları almak, mevcut portföyün verimliliğini artırmak ve hizmet şirketlerini daha da büyütmek” olarak açıklamıştı. Ayrıca şirketinin özellikle yurtdışındaki rotasıyla ilgili ipuçları vermişti: “Yurtdışında farklı ülkelerde ilgilendiğimiz birçok yeni proje var. Afrika’da ve Türk Cumhuriyetleri’nde masamızda gerek satın alma gerekse özelleştirme projeleri var, bakıyoruz.” Özetle TAV, Türkiye’deki fırsatları iyi değerlendirmek yurtdışında ise agresif büyümek istiyor.

Aslında TAV, Atatürk Havalimanı’m kaybetmeden önce gardım almıştı. Şubat 2018’de IC îçtaş’m Antalya Havalimanı’ndaki yüzde 49 hissesini 360 milyon euro bedelle alındı. TAV için bu hamle oldukça değerli. Zira Antalya Havalimanı yıllık 25 milyonun üzerinde yolcuya hizmet vermesinin yanı sıra 2019’da Avrupa genelinde yüzde 21,1 ile yolcu sayısını en fazla artıran havalimanı oldu.

Yurtdışında ise mayıs ayında Sofya Havalimanı’nın işletmesi için Fransız ADP Grubu ile birlikte yapılan ihalede en yüksek teklifi verdi. TAV ve ADP, Sofya’daki yeni terminal yapımı için toplam 903 milyon euro, işletme hakkı için de yıllık 32,8 milyon euro ödeme yapacak. Kasımda ise Kazakistan’da yılda 6 milyon yolcuya ev sahipliği yapan Almatı Havalimanı’m satın almak üzere TAV Havalimanları Holding ve VPE Capital tarafından oluşturulan konsorsiyum görüşmelere başladı. Muhtemel alımla birlikte masada havalimanının genişletilmesi ve yeni bir terminalin de işletmeye alınması var. Şener’in 2020’deki hedefi üç ayaklı büyüme stratejisi doğrultusunda 30 ülkede 110 yolcu salonunda 10 milyondan fazla kişiye hizmet vermek... 

 

DHMİ, TAV'a 389 milyon avro tazminat ödeyecek!
 


Geri Dön