Genel

Tebernüş Kireçci, Forbes'ta!

Tebernüş Kireçci, bu ay Forbes Dergisi'nde yer aldı. Emlakkulisi.com'un sahibi olan Tebernüş Kireçci, Nilgün Balcı Çavdar'ın sorularını yanıtladı...

Tebernüş A.Ş.

"Vatandaş Soruyor Tebernüş Kireççi Yanıtlıyor"... Sahibi olduğu TK Emlak'la yılı 4 milyon lira ciroyla kapatmayı bekliyor.

Meslektaşlarının çoğunun neredeyse nefret ettiği bir gazeteci Tebernüş Kireççi...

"İsmini duyunca bile tüylerim diken diken oluyor" diyen de var, "Çalışma arkadaşları dışında herkesle iyi geçinir" diyen de... Hırslı, aşırı iddialı olduğu ve herkesten çok para kazandığı için mi sevilmiyor "Bunlar da etkendir tabi" diyor Kireççi, "ama ben işimde çok iyiyim. Hiç mütevazı olamayacağım bu konuda. İstanbul'da emlak piyasasını ben oluşturdum." Tamamen Tek başına Sırf o kadar abartmış olmamak için "en azından yüzde 50'sini..." diye ekliyor. Bu aşırı iddialı hali biraz da özellikle takınılmış bir tavır gibi. "Megalomani olmadan yapamazsınız zaten bu işi" diyor kendine özgü bir vurguyla fiilleri hafifçe heceleyerek.

Oysa iddia ettiği kadar iyi bir gazeteci olmadığı, üstelik yazı yazmayı da pek bilmediği (ki bunu kendisi de kabul ediyor) söyleniyor. Bir girişimci olarak başarısınıysa FORBES'un "nasıl bilirsiniz" diye sorduğu bütün meslektaşları -tüyleri diken diken olan da dahil- teslim ediyor.

Kireçci'nin emlak siteleri sadece piyasa ile haberlere, konut projelerine yer veren birer içerik sitesi. "Milliyet Emlak, sahibinden.com, Hürriyet emlak gibi sitelerde satış yapılıyor zaten. Ben işin iyi bildiğim tarafında kalıyorum. Satış bize göre değil diyor." Konut piyasası kadar ilgi ve dolayısıyla trafik yaratmadığı için ticari gayrimenkul alanı ile de pek ilgilenmiyor. Temmuz başında manşet haberlerini yaptığı Milliyet Emlak'tan kendi isteğiyle ayrılan Kireçci'nin, 2007'de kurduğu emlakkulisi.com'dan başka tam 21 emlak sitesi ve kendisi için çalışan 20 kişilik bir ekibi var. Sitelerinin toplam ziyaretçi sayısı, emlak sektöründe satışların durgun olduğu yaz sezonunda dahi günde 50 bin civarında. Tek başına emlakkulisi.com'un ziyaretçi sayısının 100 bine ulaştığı zamanlar da oluyor.

22 İnternet sitesinin 19'u aktif. Kireççi, Konuttimes, Emlakeditor, Arsavitrini, Yazlıkevi gibi alan adlarıyla kendini ait site sayısını artırmaya çalışıyor. Bunun nedeni ise tasarımını ve içeriğini kopyalayarak (veya yeni işler yaparak) çoğalan emlak siteleri içinde kendisine daha büyük bir dilimi garantilemek. Siteleri taklit edilse de başarısı taklit edilebilmiş gibi görünmüyor. 50-60 kadar benzer site içerisinde Kireçci'nin mecrası kadar trafik ve daha önemlisi reklam alan yok.

Kireçci'nin bir yıl önce kurduğu "havadanemlak.com" ve "havadanemlakvideo.com" sitelerinin günlük ortalama ziyaretçi sayısı sırasıyla beş bin ve iki bin 500 civarında. İnşaat projelerinin gelişimini ayda 15 ila 20 saat helikopterle İstanbul üzerinde uçarak izliyor. Pahalı bir iş ama bu maliyeti, her iki siteye de -proje aşamasındayken- sponsor olan Dumankaya İnşaat üstlenmiş. Benzer şekilde emlakkulisi.com'u kurduktan bir yıl sonra 2008'de TK Emlak'ı kurmak için de ilk desteği yine inşaat sektörünün önde gelen iki isminden; Ağaoğlu İnşaat'ın sahibi Ali İbrahim Ağaoğlu ve Kuzu Group Yönetim Kurulu Başkanı Gökçen Kuzu'dan almış.

Tüm mecralarını çatısı altında topladığı "TK Emlak" isimli şirketinin cirosu, 20111'de geçen yıla göre ikiye katlanarak 4 milyon liraya ulaşacak. Bunun büyük bölümünü Emlak Kulusi'nin reklam geliri ve Dumankaya'dan gelen sponsorluk oluşturuyor.

Ona göre başarısı bir tesadüf değil. İyi yapacağı ve yapmaktan mutlu olacağını düşündüğü gazetecilik mesleğine daha 14 yaşındayken karar vermiş. Kendi deyişiyle "kötü bir öğrenci" olduğu Kahramanmaraş Anadolu Lisesi'ni bitirdikten sonra Konya Selçuk Üniversitesi İletişim Fakültesi'ne girmiş. Eğer gazeteci olmak istiyorsa İstanbul'da olması gerektiğini düşündüğü için ikinci sınıfta tekrar sınava girmiş ve bu kez Marmara Üniversitesi İletişim Fakültesi'ni kazanmış. Daha öğrenciyken 1997'te Radikal Gazetesi'nin istihbarat servisinde çalışmaya başlamış. Ardından ekonomi gazeteciliğine geçiş yapmak için bir yıl Dünya Gazetesi'nde çalışmış. Sonra Sabah, Vatan, Posta, Milliyet sonra tekrar Vatan ve Milliyet... "Bir alanda uzmanlaşmam gerektiğini biliyordum" diyor.

Gazetecilik hayatı boyunca çalıştığı birçok yerden kovulmuş. "Ama sonra daha iyi maaşlarla geri döndüm" diyor. Daha önce birlikte çalıştığı ve ismini açıklamak istemeyen bir meslektaşı ise şöyle söylüyor Kireççi için: "Kendi servisindekilerle pek geçinemezdi ama çalışma arkadaşları hariç herkesle diyalogu iyidir."

Kireçci'nin bir gazeteci olarak sektörün önde gelen işadamlarıyla kurduğu ilişkiler ve yaptığı reklam anlaşmalarına meslektaşları kuşkulu ve mesafeli yaklaşıyor. Medya gücünden çekinen şirketlerden ilan almasının kolay olduğu, kendisine reklam vermeyen şirketler hakkında olumsuz yorumlar yapmaktan kaçınmadığı gibi dedikodular dile getiriliyor. Ancak bu söylentileri aktaranların biri bile anlatılanların doğruluğuna şahitlik edebileceğini iddia etmiyor. Kireççi söylentileri yalanlıyor: "Sonuçta bir gün herkes bana reklam verecek. Benim reklam vermedi diye hiçbir firma hakkında kötü yorum yapmam söz konusu olamaz." Gücünün kendisine danışanların güvenine dayandığını ve bu güveni kötüye kullanarak sektörde uzun vadede ayakta kalamayacağını anlatıyor uzun uzun. Kendisine danışanlara verdiği yanıtlar da taraflı olduğu izlenimini yaratmıyor. Örneğin eşinin birkaç dönüm arsa alarak yatırım yaptığı Silivri bölgesindeki arsa fiyatlarını yüksek bulduğundan söz ediyor tebernuskirecci.com'da. Ama açıkça arasının bozuk olduğu bir şirket var: İhlas İnşaat. Adını taşıyan sitede, İhlas Evler'e yatırım yapan Erhan Kaya isimli bir okuyucu, proje hakkında olumsuz yorumlarının sebebinin, İhlas İnşaat ile reklam fiyatında anlaşamamaları olup olmadığını soruyor. Kireççi, reklam fiyatında anlaşamadıklarını kabul ediyor ama olumsuz yorumlarının bununla bir ilgisi olmadığını söylüyor (Konuyla ilgili açıklamalarının tamamına tebernuskirecci.com'dan ulaşılabilir).

İnşaat şirketlerinin Kireççiye reklam vermesinin nedeni eleştirilerinden çekinmek olabilir mi "Böyle bir şey söz konusu olamaz" diyor Dumankaya İnşaat Yönetim Kurulu Üyesi Uğur Dumankaya. Kireççi ile 2006'da gerçekleştirdikleri bir röportaj vesilesiyle tanışmışlar. Onun klasik bir gazeteciden farklı olarak ilişkilerini sürdürebilen biri olduğunu söylüyor. "Fıtratı gereği öyle... Yakın arkadaş gibi görüyor. Havadanemlak'a ve havadanemlakvideo sitelerine inandığımız projeler olduğu için destek olduk. Nitekim kısa zamanda birer platform haline geldiler" diyor. Emlakkulisi'ne ilk destek veren işadamlarından biri olan Ali Ağaoğlu da benzer şeyler söylüyor: "Tebernüş, İnternet'i iyi kullanıyor. Bu, sitesinin ziyaretçi sayısından da anlaşılıyor. Satışlara doğrudan etkisini ölçmek kolay değil ama tanıtım açısından faydası olduğu muhakkak."

Kireççi bundan sonra daha hızlı bir büyüme bekliyor. Yabancı yatırımcılar içerik sitelerine ortak olmayı tercih etmediği için yıllık 10 milyon lira gibi bir ciroya ulaştıktan sonra TK Emlak'ı halka açma hedefini koymuş önüne. Bu ciroyla mı Bugüne kadar Türkiye'de üç haneli piyasa değerine sahip bir İnternet girişimleri bile halka açılmamışken üstelik... Yine de Kireççi, bu gerçekleştireceğini ve üç yıl gibi bir süreye ihtiyacı olduğunu anlatıyor.

TK Emlak'ın amiral gemisi şimdilik hala emlakkulisi. Bir yıl önce kurduğu Havadanemlak.com ve Havadanemlakvideo.com sitelerine bu süre boyunca sponsoru Dumankaya'ya iyi niyet göstergesi olarak reklam almamış. Bu aydan itibaren iki sitenin de reklam satışı başlıyor. Ayrıca TK Emlak bundan böyle aldığı reklamları Emlakkulisi dışındaki bütün sitelerde aynı anda yayınlayacak. Bunun da reklam satışını artırmasını bekliyor. Kendi adını taşıyan siteyi kalkındırmak için de bazı fikirleri var. Mesela bundan böyle daha az sayıda soruyu daha detaylı yanıtlamak niyetinde. Ayrıca yazılarım fıkralarla süsleyip daha çok atasözü ve deyim kullanarak eğlenceli bir dil yaratmayı düşünüyor.

Aslında bu sitede hali hazırda kullandığı üslup da hayli eğlenceli... Bazen günde 150. soru yanıtladığı Tebernuskirecci.com'da konuşur gibi ve bir gazeteciden beklenmeyecek kadar imla ve yazım kurallarını umursamadan yazıyor. Geçmişte yaptığı haklı tespitleri hatırlatırken kendisinden kimi pop starlar gibi üçüncü tekil şahıs olarak söz ediyor. "Tamamını okursanız söylemek istediklerimi anlayabilirsiniz... Tabii anlamak isterseniz... Anlamak istemezseniz Tebernüş Kireçci'nin yazdıkları size hiçbir anlam ifade etmez..." diyor mesela. "Yapının kalitesiz olduğunu hemen nasıl bakarak ölçtüğümü sormuşsunuz... Benim adım Tebernüş Kireççi... İğnenin deliğinden baktığım zaman Hindistan'ı görürüm..." diye yanıtlıyor bir başkasını. Aslında kendisinden söz ederken aynı zamanda bir markadan söz ettiği düşünülürse bu tavır biraz daha anlaşılabilir. Sonuçta bir yılda emlak yatırımları hakkında kendisine yöneltilen 23 binden fazla soruya yanıt verdiği bu site, kendi adını taşıyor. Başlangıçta Emlakkulisi'ndeki köşesi altında yanıtladığı bu soruları daha sonra kendi adını markalaştırmak üzere ayrı bir siteye taşımış.

Kireçci'yi başarılı bir girişimci yapan en önemli özelliklerinden biri bu: Yaptığı işi adıyla kayıt altına almak. 2004 yılında Vatan Gazetesi'nden ayrılıp altı ay işsiz kaldığında çıkardığı "Yalıların Gizemi" isimli kitabı, "yaptığı haberler kaybolup gitmesin diye" yazdığını söylüyor. O zaman üç bin lira telif ücreti aldığı bu kitap için medya sitelerine sekiz milyar liralık reklam vermiş. "2 bin 400 lira gibi bir maaşım vardı o zaman ama önemli olan fark yaratmaktı. Bu yüzden verdim ilanları" diyor. 2005'te "Emlak Yatırımlarının Ruhu" ve "Gayrimenkul'den Nasıl Para Kazanılır" isimli kitapları da yine aynı sebepten yazmış. "Bu iki kitaptan da para kazanmadım. Ama gayrimenkul sektöründe yatırımın mantığını, ruhunu anlatacağım, 100 yıl boyunca okunacak bir kitap yazmak istiyorum" diyor. Edvin Lafevre'nin "Bir Borsa Spekülatörünün Anıları" isimli kitabını örnek alıyor kendine. Onun gibi çok okunacak, kült olacak bir kitap yazmak istiyor. "Ama" diyor, "iyi bir editöre ihtiyacım olacak çünkü yazı konusunda çok da iyi değilim."
Forbes/Nilgün Balcı Çavdar