Genel

Tırsan, Rusya'ya 2014'e kadar 3 treyler tesisi açacak!

Tırsan, Almanya'dan sonra Rusya pazarına odaklandı. Rusya'da 2014'e kadar üç treyler tesis açmaya hazırlanan şirketin bu ülkedeki toplam yatırım tutarı 40 milyon Euro'yu bulacak

Yeni yatırımlarla Avrupa'nın en büyük ilk üç treyier üreticisinden biri olmayı hedefleyen Tırsan, 24 bin araç kapasitesine ulaşmış olacak.

Türkiye' nin 33 yıllık treyler üreticisi Tırsan, Almanya'dan sonra Rusya'da kuracağı üç treyler fabrikası ile bu pazara da hızlı bir giriş yapacak. Rusya'da Tula, Ufa ve Saint Petersburg'da 2014 yılında faaliyete geçecek üç fabrika yatırımına birden başlayan şirket, toplam 40 milyon Euro'ya mal olacak olan yatırımın 3.5 milyon Euro'luk kısmını gerçekleştirmiş bulunuyor. Tırsan'ın Avrupa'nın en büyük 6'ncı üreticisi olduğunu, Almanya'nın ardından Rusya'daki yatırımların yaratacağı güçle ilk üçte yer almayı hedeflediklerini söyleyen Tırsan Yönetim Kurulu Başkanı çetin Nuhoğlu bu yatırımlarla ilgili olarak Ekonomist'e şu açıklamayı yaptı:
'2014 ilk beşi hedefliyorduk. Ama krizde Avrupa bu alanda faaliyet gösteren iki şirket battı. Bu da bizim hedefimizi yukarı çekmemizi sağladı. Yeni yatırımlarımızın etkisiyle hedefimizi Avrupa üçüncülüğüne çektik. 2014'te 24 bin adetlik araç üretim ve satışını gerçekleştirmeyi planlıyoruz. Adapazarı'ndaki tesisimizde yapacağımız ek yatırımlarla da kapasitemizi yüzde 100 artıracağız.'

Yüzde 100 Türk sermayeli

Rusya'da yatırım kararını 2008 yılında almış olan şirket, yaşanan ekonomik kriz nedeniyle 2010 Mayıs ayına ertelemek durumunda kaldı. Tırsan Başkanı Nuhoğlu, Moskova'nın 150 kilometre güneyindeki Tula şehrinde 20 bin metrekare alanda 2 bin 500 metrekare kapalı alana sahip bir fabrikayı bünyelerine kattıklarını ve Tırsan Moskova şirketini Mayıs 2010'da kurduklarını belirtiyor. Rusya'nın zorlu hava koşullarını da göz önünde bulundurarak Kassbohrer markası ile üretim yapacaklarını kaydeden Nuhoğlu, şöyle devam ediyor:
'Rusya'daki üç fabrika yatırımımız Yeni İpek Yolu üzerinde. Saint Petersburg, Moskova ve Ufa güzergahı Kazakistan ve çin'e açılan bir kuzey-güney koridorudur. Orada M5 ve M6 güzergahları var. çin'i Avrupa'ya bağlayan Yeni İpek Yolu'nun üzerinde üç fabrika yatırımı ile yer alacağız.'

İkinci pazarı Rusya olacak

Tırsan'm Rusya'da büyüme hedefinin temelinde ülke taşımacılığının demiryolundan karayoluna dönük gelişimi büyük rol oynuyor. Rusya'nın büyük bir pazar olduğuna dikkat çeken Nuhoğlu, 'Uzun yıllar Rusya kara taşımacılığında çok geri kaldı. Ağırlıkla tren taşımacılığı söz konusuydu ama son dönemlerde tren taşımacılığından kara yoluna hızlı bir geçiş var. çünkü tren maliyeden arttı. Hem de tren taşıma süresi açısından karayolunun iki kan daha uzun' diye konuşuyor.

Nuhoğlu, 'Ülkede karayolu taşımacılığına dönük yeni transit güzergahlar belirlendi. Bizim orada olmamız lazım. Ana pazarımız Almanya ama ikinci büyük pazarımız Rusya olacak' diye anlatıyor.

12 MİLYON EURO'LUK EK

Kriz öncesinde yani 2008 yılında 4 bin 500 adetlik satış gerçekleştiren Tırsan, 2009'da tüm ağır ticari araç sektöründe olduğu gibi satışlarda düşüş yaşadı. 2011 yılında ise 5 bin 600 adetlik üretim gerçekleştirmeyi hedefleyen şirket, toplam ağır ticari araç sektöründeki yüzde 17'lik pazar payını ise' yüzde 40'a çıkarmayı planlıyor. Bu yıl Adapazarı'ndaki fabrikalarında da bazı ek yatırımlar gerçekleştirdiklerini ifade eden çetin Nuhoğlu, şöyle diyor:
'Fabrikanın büyütülmesi, otomasyonu gibi işlemler yaptık. Ayrıca komple bir boyahane kuruyoruz. Tesiste kapasite artırımı söz konusu. 12 milyon Euro'luk bir yatırım yapıyoruz. Tamamlandığında yüzde 100'lük bir kapasite artışımız olacak. şžu andaki kapasitemiz tek vardiyada 8 - 9 bin adetlerde.'
Ekonomist/Özlem Bay Yılmaz