Sektörel

Toğrul Gönden geçtiğimiz hafta düzenlenen MAPIC'i değerlendirdi!

Perakende dünyası son 18 yılda olduğu gibi bu yıl da Cannes’da gerçekleştirilen MAPIC Fuarı’nda buluştu. Katılımcı sayısında ciddi bir artış olmasa da fuar 80 ülkeden 8 bin 300 katılımcı ile yine yoğun geçti...

Fuarla ilgili çoğu katılımcının izlenimi benzerlik gösterdi: Bu yıl katılımcı sayısının geçmiş yıllara göre daha az olmasına rağmen stantlar, daha geniş olmakla beraber çoğunlukla perakende markalarına odaklıydı. Fuara katılım sağlayan 2 bin 400 perakendecinin 400’ü fuara ilk kez bu yıl katıldı. Oldukça yüksek ve umut verici bu oran, gayrimenkul danışmanlığı veren bizler açısından da verimli toplantıların geçirildiği bir fuar deneyimi yaşamamızı sağladı.

Çin, Brezilya, Hindistan ve Rusya bu yılın onur ülkeleriydi. Özellikle Rusya’dan çok yoğun bir katılım olduğunu ve Rus şirketlerinin reklam ve sponsorluk bütçelerinin yüksek olduğuna şahit olduk. 

Cushman & Wakefield Rusya Perakende Ortağı Maxim Karbasnikoff ve Cushman & Wakefield İngiltere Global Parkende Başkanı John Strachan’ın jüri üyesi olduğu, perakende sektörünün en önemli uluslararası ödüllerinden olan MAPIC 2013 AWARDS’a ait 9 kategorinin 4’üne layık görülen İngiltere, bu senenin en başarılı ülkesi oldu. Sektörü, dolayısıyla AVM konseptini değişime zorlayan internet satışları yine çok konuşuldu. Konu ile bağlantılı olarak en yeni kategori olan “En Başarılı Çoklu Satış Kanalı Kullanan Perakendeci” kategorisinde ödülü online, mobil ve klasik mağazacılık kombinasyonunu en uyumlu ve verimli uygulayan The Body Shop kazandı. 

Fuarda Avrupa perakende sektörünün uzun süren krizden sonra yeniden büyüme evresine girmiş olabileceği konuşuldu. Özellikle Fransa’da bütün olumsuzluklara rağmen AVM sayısının tekrar hızla arttığını görmek bu hissi kuvvetlendirdi. 

Toplam 260 kişilik katılım gerçekleştiren Türk şirketlerinin stantlarına ilgi yine çok yoğundu ve en fazla ilgiyi Rönesans ve Simit Sarayı gördü. Simit Sarayı, fuar öncesi agresif büyüme hedefleriyle ilgili olarak basına yaptığı açıklamalarla elde ettiği ilgiyi fuarda da sürdürmeyi başardı. Geçmiş yıllarda oldukça başarılı olan Türkiye, bu sene hiçbir ödül kategorisinde aday çıkaramadı.

Cushman & Wakefield olarak hazırladığımız raporlarımızda da belirttiğimiz üzere Türkiye, Rusya’dan sonra bölgenin en hızlı büyüyen ikinci AVM pazarı konumunda. Uluslararası perakendecilerin Türk sektörünün hızlı gelişimi ve ülke kredi notunun artışını takiben önceden de tahmin ettiğimiz bir strateji değişimini uygulamaya başladıklarını ve Türkiye pazarına yerel ortak olmaksızın giriş yapma arzusunda olduklarını gözlemledik. Bu değişim, Türk perakende sektörünün son büyüme verilerinin bu perakendecilere verdiği umut ve cesaretten kaynaklanıyor. Perakende satışları, Temmuz 2013 verileri ile karşılaştırıldığında Ağustos ayında %4,5, Ağustos 2012 verileri ile karşılaştırıldığında ise yıllık %8,7 büyüme gösterdi. Bu verilerle Türkiye, Avrupa’da büyüme hızları daha düşük olduğu sürece yeni perakendeciler için bir cazibe merkezi olmaya devam edecektir. 

Özetlemek gerekirse; MAPIC Fuarı’nda bu yıl yeniden bölgenin önemli oyuncularının umutlandığını görmek mümkündü. 


Saygılarımla,


Cushman&Wakefield Turkiye Genel Müdürü


Toğrul Gönden