Ekonomi

Tüketici güveni dipten döndü! Tüketici güveninde temmuz ayında yükseliş…

Haziran ayında tüketici güven endeksi 63,4 ile tarihi seviyelere gerilemişti. İşte Temmuz 2022'nin tüketici güven endeksi verileri...Tüketici güven endeksi, temmuz ayında yüzde 7,4 artışla yüzde 68'e yükseldi

Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK), 2022’nin Temmuz ayına ilişkin tüketici güven endeksi verilerini açıkladı. Tüketici güven endeksi, temmuz ayında yüzde 7,4 artışla yüzde 68'e yükseldi. Haziran ayında tüketici güven endeksi 63,4 ile tarihi seviyelere gerilemişti.

TÜİK verilerine göre, mevcut dönemde maddenin hane durumu Haziran ayında 44,5 iken yüzde 4,2’lik artışla Temmuz ayında 46,4'e yükseldi.

Hanenin gelecek 12 aylık dönemdeki maddi durum beklentisi Temmuz ayında yüzde 12,2 artışla 67,2'ye yükselir iken, bu oran Haziran ayında 59,9 seviyesindeydi.

Gelecek 12 aylık dönemdeki genel ekonomik durum beklentisi Haziran ayında 61,6 seviyesindeyken, Temmuz ayında ise yüzde 15,2 artışla 70,9'a yükseldi.

Gelecek 12 aylık dönemde dayanıklı tüketim mallarına harcama yapma düşüncesi Temmuz ayında 0,2 artışa 87,7'ye çıktı. Bu oran Haziran ayında 87,5 seviyesindeydi.

TÜKETİCİ GÜVEN ENDEKSİ NEDİR?

Tüketici Güven Endeksi, tüketicilerin şahsi mali durumları ve genel ekonomiye ilişkin mevcut durum değerlendirmelerini, gelecek dönem beklentileri ile yakın gelecekteki tasarruf ve harcama eğilimlerini ölçmeyi amaçlayan bir göstergedir. Bu indeks, Türkiye İstatistik Kurumu (TÜİK) ve Türkiye Cumhuriyeti Merkez Bankası (TCMB) iş birliğiyle yapılan Tüketici Eğilim Anketi'ne göre belirlenir. Tüketici Eğilim Anketi, aylık olarak bağımsız bir anket şeklinde uygulanır. Anket sonuçları yaşa ve cinsiyete göre ağırlıklandırılır.

Türkiye'de tüketici güven endeksi, Türkiye İstatistik Kurumu tarafından Ulusal Veri Yayımlama Takvimine göre ilgili ayın son haftasında Tüketici Güven Endeksi Haber Bülteni ile açıklanmaktadır.

TÜKETİCİ GÜVEN ENDEKSİ NASIL HESAPLANIR?

Endeksler Avrupa Birliği’nin (AB) kullandığı denge yöntemine göre hesaplanır. Denge, toplam cevap verenlerin içerisinde negatif ve pozitif cevap verenlerin yüzdelerinin farkı alınarak hesaplanır. Ayrıca bu farka 100 eklenerek her bir soru için ayrı yayılma endeksi oluşturulur. Daha sonra seçilen soruların yayılma endekslerinin aritmetik ortalaması alınır ve genel endeks hesaplanır.

Endeks 0 ile 200 aralığında bir değer alır. Endeksin 100’den büyük olması tüketici güveninde iyimser durum, 100’den küçük olması ise tüketici güveninde kötümser durum olduğunu gösterir.

Mevcut durum değerlendirmeleri, beklentiler ve eğilimler, ¨kişisel mali durum, genel ekonomi, harcama ve tasarruf eğilimleri¨ konu başlıkları kapsamında ölçülür.

ABD'de tüketici güveni temmuzda yeniden toparlanma gösterdi

Haziranda en fazla kazandıran yatırım aracı açıklandı: Parasını buna yatıran kâr etti

Tüketici kredilerinin 345 milyar 238 milyon lirası konut!