26 / 11 / 2024

Tüp geçiş projesi YPK'dan onay bekliyor

Tüp geçiş projesi YPK'dan onay bekliyor

Sadece otomobillerin geçişi için projelendirilen ve 5 yılda tamamlanması planlanan tüp geçiş projesi, 2 yıldır YPK'dan onay bekliyor




İstanbul Boğazı'na otomobillerin kullanımı için yapılacak tüp geçiş projesi yılan hikayesine döndü. İki yıl önce ihalesi yapılan proje için bir türlü Yüksek Planlama Kurulu'ndan (YPK) onay çıkmadı. Yap-İşlet- Devret (YİD) modeli ile ihalesi 5 Ağustos 2008 tarihinde gerçekleştirilen projenin ihalesini Güney Koreli SK ve Türk Yapı Merkezi şirketlerinden oluşan Türk-Kore Ortak Girişim Grubu kazandı. 1 milyar 75 milyon dolarlık tüp geçişin 5 yılda tamamlanması planlanıyordu. İki yıldan fazla YPK onayı bekleyen projenin hayata geçmesi her geçen gün daha da gecikiyor. İstanbul'un şehir içi trafiğini üçüncü köprüden daha fazla rahatlatacağı tahmin edilen projede, Ulaştırma Bakanlığı ile Hazine Müsteşarlığı ve DPT'nin görüş ayrılığına düştüğü kaydedildi.

ONAY SON AŞAMADA
Firma ile ihaleyi yapan Ulaştırma Bakanlığı Demiryolları Limanlar ve Hava Meydanları İnşaatı (DLH) Genel Müdürlüğü arasında imzalan sözleşme onay için YPK'ya gönderildi. YPK'dan bir türlü onay alamayan projeyle ilgili Ulaştırma Bakanlığı ile Hazine Müsteşarlığı ve Devlet Planlama Teşkilatı (DPT) arasında görüş farklılığının ortaya çıktığı ileri sürüldü. Geçen süre içerisinde Hazine ve DPT'nin talepleri karşılanırken, firma tarafından proje için ÇED raporu da alındı. Ulaştırma Bakanlığı kaynakları, YPK kararının eylül ayında çıkabileceğini bildirdiler. Karayolu Tüp Geçiş Projesi, 14.6 kilometre uzunluğunda olacak. Avrupa Yakası'nın güney kesiminde Aksaray, Topkapı, Eminönü, Sultanahmet gibi yoğunluğu olan bölgelerden direkt karşıya geçiş sağlayacak. Avrupa yakasında Florya-Sirkeci sahil yolunun (Kennedy Caddesi) Kazlıçeşme mevkisinden başlayarak, Anadolu tarafında  Ankara  Devlet Yolu'nun Göztepe Kavşağı mevkisinde sona erecek.

Günde 90 bin araç kullanacak
Sadece hafif araçların geçiş yapacağı karayolu tünel geçişini günde ortalama 90 bin aracın kullanması öngörülüyor. Ulaştırma Bakanlığı ihalede yıllık 25 milyon araç garantisi verdi. Bu sayı tutturulamazsa farkı Ulaştırma Bakanlığı ödeyecek, geçtiği zaman ise fazla araçtan alınan ücretler firma ile bakanlık arasında bölüşülecek. Ulaştırma Bakanlığı, daha önce tünelden geçiş ücretlerini, tek yön için KDV hariç en fazla 4, çift yön için ise 8 dolar olarak belirlemişti.
Hamdi Ateş/Sabah


Geri Dön