Turizm

Turizmciler rotayı İran ve İsrailli turistlere çevirdi!

Turizm sektörü Rus turistteki kaybı İran, Ortadoğu ve İsrail'le telafi edecek. TÜROFED Başkanı Ayık, "Sektör bu pazarları büyütmek için her türlü aksiyonu yapıyor" dedi..

Rusya'da yaşanan ekonomik kriz nedeniyle turist sayısında düşüş bekleyen turizm sektörü alternatif pazar arayışına girdi. İç pazardaki payını güçlendirmek için çalışmalarını hızlandıran sektör oyuncuları, dışarıda da rotayı İran, Ortadoğu ve İsrail pazarına çevirdi. Türkiye Otelciler Federasyonu (TÜROFED) Başkanı Osman Ayık, sektörün bu üç pazarı yakın takibe aldığını belirterek, "Büyütmek için her türlü aksiyonlar yapılıyor" dedi. 


 2015'in nasıl geçeceğini öngörüyorsunuz? 

Turizm sektörü, 2014'te yaşanan tüm olumsuzluklara rağmen yüzde 5.6 ile dünya ortalamasının üzerinde büyüdü. Bu ülkemizin çok önemli ve klasikleşmiş bir destinasyon olduğunun kanıtı. 2015'e geldiğimizde ise bu yılın zor geçeceğini düşünüyoruz. Bunda Avrupa ve Rusya'nın yaşadığı ekonomik kriz, komşu ülkelerimizdeki sorunlar gibi global etkenler büyük rol oynuyor. Kaynak pazarlarımızdan gelecek turist sayısında bir düşüş öngörülüyor. Fakat biz sektörün dinamizmi ve esnekliğiyle 2015'i kayıpsız hale dönüştürebileceğine inanıyoruz. 


 Sektör oyuncuları alternatif pazarlar için ne gibi formüller geliştiriyor? 

2015'te sektörün temel yaklaşımı öncelikle ana blokta yer alan pazarlarda erimeye meydan vermemek. Şu anda ana bloktaki Rusya pazarı sorunlu görünüyor. Ama önümüzdeki 3 aylık süre iyi değerlendirildiğinde kayıplar minimize edilebilir. Hükümet bölgeden gelecek uçaklara 6 bin dolarlık yakıt desteği vererek önemli bir hamle yaptı ancak desteğin kapsamının genişletilmesini bekliyoruz. 


 Büyüme eğiliminde olan bir pazar var mı? 

Avrupa pazarı genel alışkanlıkları itibarıyla bir önceki yılın rakamlarını yakalayabilir. Alternatif pazarlardan İran, Ortadoğu ve İsrail'de büyüme gerçekleşebilir. Bu nedenle bu pazarlar sektörün yakın takibinde ve büyütmek için her türlü aksiyonlar yapılıyor. 


HEDEF İÇ PAZAR PAYINI %25'E ÇIKARMAK


 Otelcilerin 2015'te iç pazara ayırdıkları kontenjanı genişlettiği biliniyor. Bu gelirde düşüşü etkileyecek mi? İç pazardaki artış geçen yıllara oranla nasıl? 

Son yıllarda sektör iç pazar hareketini büyütmek için çeşitli aksiyonlar yapıyor. Bunun en önemlisi de erken rezervasyon indirimleri. Tüketici bu kampanyalara olumlu tepki veriyor. İç pazar payının artması kısa vadede döviz girdisini olumsuz etkileyebilir ama uzun vadede sektörün istikrarlı büyümesine katkı sağlar. Uzun vadede hedefimiz rekabet ettiğimiz Avrupa ülkelerindeki yüzde 25 olan iç pazar payına ulaşmak. 2015'te ciddi bir büyüme bekliyoruz çünkü fiyatlar çok cazip.


TURİZM ANADOLU'YA YAYILIYOR


 Son dönemde yatak arzının fazla olduğu sıkça gündeme getiriliyor. Siz bu konuda ne düşüyorsunuz? Türkiye otelde doyuma ulaştı mı? 

Akdeniz kıyıları ve İstanbul otel kapasitesinde doyuma ulaştı. Artık bu bölgelerde konaklama ürününü destekleyecek alternatif alanlardaki yatırımlara yönelinmesi gerekiyor. Anadolu'da ise turizm hareketliliği hızla yayılıyor ve bu da yeni yatırım ihtiyaçlarını doğuruyor. Konaklama yatırımları, Anadolu şehirlerinde devam edebilir.


2023 İÇİN YASA DÜZENLENMELİ


 Otelcilik sektörünün sorunları neler? 

Sorunları tek bir alana indirgememek gerek. Çünkü turizm sektörü ölçek olarak çok büyüdü. Dünyanın 6'ncı ülkesi konumundayız ve hedeflerimiz çok büyük. Bu nedenle sektörün anayasası konumundaki 2634 sayılı Turizmi Teşvik Kanunu'nun bizi 2023 hedeflerine taşıyacak şekilde düzenlenmesi gerekiyor. Sektörün sivil kanadı olarak biz sorumluluk almaya ve etik kurallarımızı oluşturmaya hazırız. Kalifiye eleman sorunu had safhada. Örgütlenme önemli bir sorun. Sektörü doğrudan ve dolaylı olarak ilgilendiren birçok yasanın yeniden düzenlenmeye ihtiyacı var. Kısa süre içerisinde bu hukuki alt yapının tamamlanması lazım.


Sabah