Genel

Türk AVM'ler dünyanın her yerinde boy gösteriyor!

Türkiyeye İşadamları ve Sanayicileri Konfederasyonu (TUSKON) Yönetim Kurulu Üyesi Ahmet Coşkun, Türkiyedeki ekonomik büyümenin alışveriş merkezlerini (AVM) yurt dışına taşıdığını bildirdi

          Coşkun, yaptığı açıklamada, son yıllarda ülke genelinde
 sayıları hızla artan AVMlerin, Türkiyede edinilen tecrübe ile ülke sınırlarını
 aştığını ifade etti.
         AVMlerin markalaşma sürecine önemli katkıları olduğunu vurgulayan
 Coşkun, Türk girişimcilerin Avrupa, Orta Asya ve Afrikada yaptığı AVMlerin
 sayısının yaklaşık 100e ulaştığını kaydetti.

         AVMlerin ortak hareket ettiği firmaları da yurt dışına götürdüğünü dile
 getiren Coşkun, şöyle devam etti:
         "AVMler çığ gibi büyürken Türk firmalarının da markalaşma sürecini
 hızlandırıyor. Türk yatırımcılar fason üretim mantığından çıkıp kendi
 markalarıyla Türkiye ve dünyada hizmet vermek istiyor. Avrupa Çinde 10 dolara
 yaptırdığı ürünü 150 dolara satıyor. Türkiye ise aynı ürünü markalaşmadığı için
 30 dolara ancak satabiliyor. Müşteriler Avrupa markası ürünü 10 dolara alırken
 geri kalan 140 doları markaya ödüyor."

         Türkiyenin inşaat sektöründe söz sahibi olduğunu vurgulayan Coşkun, "Şu
 an 3. sıradayız. Orantısız bir kıyaslama olacak ama rakiplerimizin biri Çin,
 diğeri de ABD. Bu iki ülke dünya ekonomisinin yüzde 40ına sahip. Kendi
 ölçeğimizde baz aldığımızda sektörde birinci sıradayız" diye konuştu.
         Türklerin AVM inşaatı yaparak büyük tecrübe kazandığını vurgulayan Ahmet
 Coşkun, "Türklerin yaptığı AVMlerin standardı Avrupayı geçmeye başladı.
 Dünyada hızlı AVM yapan başka ülke yok. Rönesans, Türkmenler ve Özyeğin Grubunun
 yanı sıra bazı inşaat firmaları da yurt dışında modern AVMlere imza atıyor"
 dedi.

         "Yatırımlar Türkün olduğu ülkelere değil pazara göre yapılıyor" diyen
 Coşkun, şöyle devam etti:
         "Artık dünyanın neresinde pazar var oraya bakılıyor. Eskisi gibi Türk
 var mı yok mu diye bakılmıyor. AVMler ya da iş yerleri Türkün olduğu yere yere
 göre açılınca sonuç vermez. Mağazalar açıldığında müşterisinin en fazla yüzde
 10u Türk oluyor"

         AVMLERDEKİ KİRALAR DÖVİZ KURUNDAN SABİTLENSİN
         Coşkun, AVMlerin Türkiyede insanların kaliteli ürünleri ucuza almaya
 başlamasını sağladığını vurgulayarak, daha önce erişilemeyen markalara herkesin
 AVMler sayesinde rahatça ulaştığını ifade etti.
         Özellikle AVMlerdeki kiraların döviz cinsinden olması nedeniyle ekonomik
 dalgalanmaların olduğu dönemlerde perakendecilere yük oluştuğunu vurgulayarak,
 "Perakendeciler AVMlerin ortağı gibi. Ancak AVMlerdeki kiralar döviz cinsinden
 olduğundan ekonomik dalgalanmanın olduğu dönemlerde perakendecilere özellikle
 yurt içinde yüzde 20 gibi bir yük geldi. Hammadde ve bütün girdiler pahalanırken
 bir de döviz cinsinden kiraların artması bütün dengeleri değiştiriyor. Bazı
 AVMler kur sabitleme yaparak perakendecilere büyük kolaylık sağlıyor. Bu
 uygulamanın yaygınlaştırılmalı lazım" diye konuştu.
AA