Türk inşaat şirketleri İran'a yönelmeli!
İran ile ambargolu 3 yılda ticaretin yarıya düşüp 10 milyar dolara gerilediğini hatırlatan DEİK Başkanı Vardan, hedefin 2-3 yılda 30 milyar dolar olduğunu söyledi.
Dış Ekonomik İlişkiler Kurulu (DEİK) Başkanı Ömer Cihad Vardan, “Enerji ağırlıklı sektörlerde İran’a karşı dezavantajlı olan Türk şirketler perakende, inşaat, turizmde fırsat bulabilir” dedi. Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) ile birlikte KPMG’ye hazırlatılan İran Raporu’na ilişkin konuşan Vardan, özellikle çimento, demir-çelik ve seramik gibi yoğun enerji tüketen sektörlerde İran’ın düşük enerji maliyetleriyle Türkiye’ye rakip olacağını, Türkiye’nin bu anlamda sıkıntı çekeceğini söyledi. Vardan, “Açılım fırsatlarla birlikte riskleri de beraberinde getiriyor. 250 milyar dolarlık yatırım ihtiyacı bir fırsat; artan rekabet ise şirketlerimiz için bir risk” dedi.
Fırsatların da gözden kaçırılmaması gerektiğini kaydeden Vardan, yaptırımlar nedeniyle Türkiye’nin İran’a ihracatının 2012-2015 döneminde yüzde 63 gerilerken, iki ülkenin ticaret hacminin 20 milyar dolarlardan 2015 sonunda 10 milyar doların altına indiğini hatırlattı. Vardan, hedefi ise iki ülke arasındaki ticaret hacmini 2-3 sene gibi kısa bir sürede 30 milyar doların üzerine çıkarmak olarak belirledi. Vardan, İran’daki teknoloji olarak geride kalmış petrol üretim tesislerinin yenilenmesi alanının yanı sıra otel, alışveriş merkezi ve hastane işletmeciliği gibi hizmet sektöründe de fırsat olduğunu kaydetti. TİM Başkanı Mehmet Büyükekşi de, “Ambargonun kalkması inşaat malzemeleri, sağlık ve petrokimyayı olumsuz, enerji, otomotiv ve makine sektörlerini olumlu etkileyecek” dedi.
İHRACATÇILARIN HEDEFİNDE 2'İNCİ SIRADA YER ALIYOR
Büyükekşi, “İran 2012’de en çok ihracat yaptığımız 3’üncü ülkeydi. 3 yılda İran’a ihracatımız yüzde 63 düştü, kaybımız 5.7 milyar dolar. Toplam ticaretimiz yüzde 55.4 azaldı. Bütün zorlukların ortasında, fırsatlar yatar. Buradan yola çıkarak fırsatları nasıl değerlendiririz, takipçisiyiz” dedi. Ambargoların kalktığı ocak ayından itibaren İran’a ihracatın 4 ayda yüzde 25 arttığını kaydeden Büyükekşi, İhracatçı Eğilim Anketi’ne göre de ülkenin ihracatçıların hedef ülke sıralamasında ABD’den sonra ikinci sırada yer aldığını kaydetti
Türkiye-İran İş Konseyi Yürütme Kurulu Başkanı Bilgin Aygül, yaptırımların kalkmasına rağmen İran bankalarının küresel sisteme dahil olmakta zorlandığını, ticaret hacminin artması için ödemeleri işleyen bankaların sisteme dahil olması gerektiğini kaydetti. Aygül, “Bu birkaç ayı bulabilir” dedi. Aygül ayrıca, İran’ın enerji sektörü ve altyapı yenilemesi için Avrupa’dan ithalat yapacağını, artan trafikten Türk lojistik sektörünün yararlanabileceğini belirtti.
TİCARETTE DEVRİM MUHAFIZI'NA DİKKAT
-Paylaşılan bilgilere göre, 5 yılda İran’ın ithalatı yüzde 9.3-11.6 artacak, Türkiye’nin ihracatı yıllık yüzde 13.7 büyüyecek.
-İran üzerinde bugüne kadar; ürün ithalatı sınırlandırılması, İran petrol ve gaz sektörüne yatırım yapılmasının engellenmesi, İran’ın uluslararası ticari ortaklarla iş yapmasının kısıtlanması ve İran bankalarının kara listeye alınması şeklinde yaptırımlar uygulandı. Toplantıda, İran Devrim Muhafızları’yla ticaret, iş yapan kişi ve kurumların önümüzdeki dönemde zorlanabileceği dile getirildi.
2 İRAN BANKASI BAŞVURDU
Aygül, İran’da her sektöre yer olduğunu, Türkiye’de şube açmak için BDDK’ya başvuru yapan 2 İran bankası olduğunu dile getirdi.
Habertürk
Haber Milliyet'te şöyle yer aldı;
ABD’den Avrupa’ya, Çin’den Japonya’ya, yaptırımların kaldırılması hamlesiyle birlikte birçok ülkenin iştahını kabartan İran pazarında etkili olmak isteyen Türk özel sektörü stratejik hamle peşinde. Dış Ekonomik İlişkiler Kurulu (DEİK), Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) ikilisi KPMG’ye hazırlattığı İran pazarı raporuyla fırsatlara ve risklere dikkat çekti. Raporda, İran’ın Türkiye’nin Ortadoğu ve Orta Asya ihraç pazarlarına yakınlığı ve düşük enerji fiyatları gibi yapısal unsurlar nedeniyle Türkiye’nin rakibi olacağı da vurgulandı.
DEİK Başkanı Ömer Cihad Vardan, uluslararası yaptırımlar sonrasında tekrar açılan İran pazarında Türk şirketlerin enerji ağırlıklı sektörlerde rekabet gücünün daha düşük olacağını, perakende, inşaat, turizm gibi alanların ise fırsat oluşturduğunu anlattı.
Vardan, özellikle çimento, demir-çelik ve seramik gibi yoğun enerji tüketen sektörlerde İran’ın düşük enerji maliyetleriyle Türkiye’ye rakip olacağını ve bu alandaki Türk firmalarının İran’da yatırım yaparak pazardan istifade edebileceğini belirtti. İran’ın ithalatının gelecek 5 yılda, yıllık yüzde 9.3-11.6 artması beklenirken, Türkiye’nin İran’a ihracatının da yılda yüzde 14’e yakın büyüyebileceği belirtiliyor. Türkiye’nin yaptırımlardan kaybının da 5 milyar doları aştığı hesaplanıyor.
30 milyar dolarlık hedef
Yaptırımlar nedeniyle Türkiye’nin İran’a ihracatı 2012-2015 döneminde yüzde 63 gerilerken, iki ülkenin ticaret hacmi 20 milyar dolarlardan 2015 sonunda 10 milyar doların altına indi. Türkiye, hem ihracatını artırmak hem de iki ülke arasındaki ticaret hacmini 30 milyar doların üzerine çıkarmayı hedefliyor.
Çimento, demir-çelik ve seramik gibi enerji maliyetlerinin yüksek olduğu sektörlerde düşük enerji fiyatlı İran’ın Türkiye’ye rakip olacağını belirten Vardan, İran’daki teknoloji olarak geride kalmış petrol üretim tesislerinin yenilenmesi alanında inşaat ve diğer sektörlerden şirketlerin yer alabileceğini bildirdi.
Vardan otel, alışveriş merkezi ve Hastane işletmeciliği gibi hizmet sektörü alanlarının bu konularda deneyimli olan Türk şirketleri için fırsat oluşturduğunu ifade etti.
Avrupalılarla ortaklık
DEİK Türkiye-İran İş Konseyi Yürütme Kurulu Başkanı Bilgin Aygül, yaptırımların kalkmasına rağmen İran bankalarının küresel bankacılık sistemine dahil olmakta zorlandığını, ticaret hacminin artması için ödemeleri işleyen bankaların küresel sisteme dahil olması gerektiğini kaydetti.
Aygül, İran’ın Avrupa’dan ithalat yapmak zorunda olduğunu ve burada hem Avrupalı şirketlerle işbirliği imkanları bulunduğunu ve artan trafikten Türk lojistik sektörünün yararlanabileceğini belirtti. Aygül, “Aldıkları ürünlerin büyük çoğunluğu Avrupa’dan gelmek zorunda. Burada Avrupalı şirketlerle işbirliği fırsatları olabilir. Ayrıca karayoluyla lojistik geçiş bir tek Türkiye’den yapılabiliyor, altyapı yeterli, burada da lojistik sektörü pay alacaktır” diye konuştu.
Milliyet
Bu haber Akşam Gazetesi'nde şu şekilde yer aldı
DEİK ve Türkiye ihracatçılar Meclisi (TİM) işbirliğinde, KPMGTürkiye tarafından hazırlanan 'Ambargo Sonrası İran Ekonomik ve Ticari Etki Analizi' başlıklı rapor açıklandı. Raporun açıklandığı toplantıda konuşan DEİK Başkanı Ömer Cihad Vardan, uluslararası yaptırımlar sonrasında tekrar açılan iran pazarında Türk şirketleri açısından perakende, inşaat, turizm gibi alanlarda fırsatlar oluştuğunu söyledi.
TİM Başkanı Mehmet Büyükekşi ise, TİM olarak ambargonun kalkmasının ardından iran'daTürkiyeTicaret Merkezi açtıklarını, başkentTahran'daki 4 bin metrekarelik ticaret merkezinde farklı sektörlerden 60 firmanın ürünlerini sergileyebileceğini dile getirdi.
Bııyükekşi, "Ambargoların geçtiğimiz ocak ayından itibaren kalkmasıyla, iran'a ihracatımızı ilk dört ayda yüzde 25 artırdık" dedi.
Akşam
Bu haber Yeni Çağ Gazetesi'nde şu şekilde yer aldı;
Enerji ağırlıklı sektörlerde İran'a karşı dezavantajlı olan Türk şirketler perakende, inşaat, turizmde fırsat bulabilir. Türkiye'nin İran pazarında etkinliğini artırabilmek için Dış Ekonomik İlişkiler Kurulu (DEİK) ile Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) "Ambargo Sonrası İran Ekonomik ve Ticari Etki Analizi" başlıklı rapor hazırladı. Dış Ekonomik İlişkiler Kurulu (DEİK) Başkam ÖmerCihad Vardan, uluslararası yaptırımlar sonrasında tekrar açılan İran pazarında Türk şirketlerin enerji ağırlıklı sektörlerde rekabet gücünün daha düşük olacağını; perakende, inşaat, turizm gibi alanların ise fırsat oluşturduğunu belirtti. Vardan, özellikle çimento, demir-çelik ve seramik gibi yoğun enerji tüketek sektörlerde İran'ın düşük enerji maliyetleriyle Türkiye'ye rakip olacağını ve bu alandaki Türk firmalarının İran'da yatırım yaparak pazardan istifade edebileceğini belirtti.
Yüzde 63 geriledi
Yaklaşık 80 milyon nüfusu ile en az Türkiye kadar büyük bir pazar oluşturan İran, nükleer programı nedeniyle Batı ülkeleriyle yaşadığı ihtilaf sonucu özellikle son üç yılda yoğunlaşan ekonomik yaptırımlara maruz kaldı. Yaptırımlar nükleer programın sınırlanması karşılığı bu yıl başında hafifletildi. Yaptırımlar nedeniyle Türkiye'nin İran'a ihracatı 2012-2015 döneminde yüzde 63 gerilerken, iki ülkenin ticaret hacmi 20 milyar dolarlardan 2015 sonunda 10 milyar doların altına indi. Türkiye, hem ihracatını artırmak hem de iki ülke arasındaki ticaret hacmini 30 milyar doların üzerine çıkarmayı hedefliyor. DEİK Başkanı Ömer Cihad Vardan, İran'ın Türkiye'nin Ortadoğu ve Orta Asya ihraç pazarlarına yakınlığı ve düşük enerji fiyatları gibi yapısal unsurlar nedeniyle Türkiye'nin rakibi olacağına dikkat çekti. Çimento, demir-çelik ve seramik gibi enerji maliyetlerinin yüksek olduğu sektörlerde düşük enerji fiyatlı İran'ın Türkiye'ye rakip olacağını belirten Vardan, "İran'ın küresel ekonomik sisteme entegre olması ve üretim kalitesini artırmasıyla birlikte sıkıntı çekeceğimiz ortada. (Bu alanlarda) orada kendi tecrübelerimizi taşıyarak yatırıma girebilirsek veya mevcut tesisleri işletebilir hale gelirsek oradaki fırsatları değerlendirme şansımız olur" dedi.Vardan, İran'daki teknoloji olarak geride kalmış petrol üretim tesislerinin yenilenmesi alanında inşaat ve diğer sektörlerden şirketlerin yer alabileceğini belirtti.
Yeni Çağ